عصر خودرو

شکوفایی بازار سرمایه در گرو کاهش نرخ سود بانکی

عصر بازار- تورم ۴۵ درصد، افزایش نرخ سودهای بانکی، افزایش غافلگیرانه قیمت دلار و کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور که در سال ۹۱ به اوج خود رسید، تقریبا تمامی فعالان اقتصادی را از بهبود شرایط ناامید کرده بود. در چنین فضایی خبر انتخاب روحانی با شعار تدبیر و امید، به عنوان رئیس جمهور روح تازهای در کشور و به تبع آن در اقتصاد دمید.

شکوفایی بازار سرمایه در گرو کاهش نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، وعدههایی از قبیل کاهش تورم، کاهش نرخ سود بانکی و رونق اقتصادی که هر کدام به تنهایی نویدبخش رخدادی خوب در کشور است، قرار شد با هم و درکنار هم رخ دهند. سال 92 و آغاز ریاست جمهوری روحانی، با چالشهایی بسیار سخت توام بود. پس از گذشت دو سال و با مهار نقدینگی که گسترش رکود نیز زاییده آن بود، تورم مهار شد و دولت توانست به یکی از وعدههایی که داده بود، جامه عمل بپوشاند.

    اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، نقش پررنگ سود بانکی در فعالیتهای اقتصادی است. در کشورهای پیشرفته دنیا نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم است. بالا بودن نرخ سود بانکی جذابیت فعالیت اقتصادی را کاهش داده و سدی در مقابل رونق اقتصادی و در نهایت رشد اقتصادی است. شایان ذکر است کشور ایران در سالهای اخیر جزو کشورهای دارای نرخهای سود بانکی بالا بوده است. آنچه در این بین تعجب فعالان اقتصادی را برانگیخته، عدم تمایل دولت به کاهش نرخ سود بانکی است. در حالی که دولتمردان نرخ تورم سال 94 را حدود 14 درصد و برای سال 95 نوید تورم تک رقمی میدهند، اما تمایلی برای کاهش نرخ سود بانکی از خود نشان نمیدهند.

    بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته یکی از ارکان اصلی اقتصاد به شمار میرود که در مراحل حساس به بهترین شکل ممکن به ایفای نقش خود میپردازد. در آن کشورها نرخ تورم متناسب با نرخ سود بانکی تنظیم میشود و اقتصاد مسیر خود را به صورت پویا طی میکند. مسئلهای به نام اقتصاد دستوری وجود نداشته که بخواهد بر حسب موقعیت و خواست دولت، مسیر اقتصاد را تغییر دهد. در حال حاضر نیز بازار سرمایه در ایران، نیم نگاهی به سخنرانیهای مسئولان دارد تا شاید از بین خبرهایی که میدهند، اشارهای نیز به کاهش نرخ سود بانکی داشته باشند تا در کشاکش مشکلاتی که بازار سرمایه با آن دست به گریبان است، روزنه امیدی برای شکوفا کردن خود بیابد.

    ناگفته پیداست که بخشی از شکوفایی بازار سرمایه و رشد آن به کاهش نرخ سود بانکی بستگی دارد. با کاهش نرخ سود بانکی در اصل «پی بر ای» بازار یا نسبت قیمت بر سود بازار افزایش یافته و قیمتها تمایل بیشتری به افزایش پیدا میکنند. پولهای موجود در اقتصاد به جای خوابیدن در بانکها، وارد اقتصاد شده و منجر به ایجاد رونق در اقتصاد میشوند. در نهایت کاهش نرخ سود بانکی نه تنها به نفع بازار سرمایه است، بلکه در کل منجر به بهبود رشد اقتصادی و بازگشت رونق به اقتصاد میشود.

    امید است همانطور که تدبیر دولت تدبیر و امید در مراحل مختلف و حساس گره گشای مشکلات بوده، در کاهش نرخ سود بانکی نیز ابتکار عمل نشان داده و هر چه سریعتر این مهم را عملی کند.

    *محمود احترامی کارشناس بازار سرمایه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها