عصر خودرو

سفیر کشورمان در دهلی مطرح کرد

احتمال بازگشایی شعب بانک‌های ایرانی وهندی در دو کشور

عصر بازار- سفیر کشورمان در هند همزمان با سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به تهران از امکان بازگشایی شعب بانک های ایرانی و هندی در دو کشور وطی مراحل اولیه بازگرداندن پول های بلوکه شده کشورمان در هند خبرداد.

احتمال بازگشایی شعب بانک‌های ایرانی وهندی در دو کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، غلامرضا انصاری خاطر نشان کرد:‌ سفر مودی نخست وزیر هند به ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ او به همراه هیاتی متشکل از دبیر شورای امنیت ملی، قائم مقام وزارت خارجه هند به همراه هیئتی از مسئولان و کارشناسان به ایران سفر می‌کند.نخست وزیر هند عموما هیاتی کوچک از مقام‌ها و مسئولان این کشور را در سفرهای خارجی خود به همراه دارد و هیچ‌گاه هیأت های پرجمعیت را در سفرهایش به همراه نمی‌برد.

    انصاری با اشاره به برنامه‌های نخست وزیر هند ، در سفرش به تهران گفت:‌ او علاوه بر دیدار خصوصی و یک دیدار عمومی با رئیس جمهور به دیدار مقام معظم رهبری نیز می‌رود؛ همچنین وی در یک مراسم فرهنگی نیز شرکت خواهد کرد و احتمالا رئیس جمهور افغانستان نیز به تهران خواهد آمد تا مراسم مشترکی برای امضای موافقت‌نامه ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هند برگزارشود.

    سفیر کشورمان در دهلی، امضا موافقت‌نامه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را جزء برنامه های نخست وزیر هند در ایران دانست و خاطر نشان کرد: این موافقت‌نامه‌ها و یک بیانیه‌ مشترک که 12 تا 14 بند خواهد داشت بین مسئولان ایران و هند امضا می شود. این بیانیه مشترک مسائل مورد علاقه دو کشور را به صورت گسترده پوشش داده شده است.

    وی ادامه داد: تعداد تفاهم نامه هایی که بین دو کشور امضا خواهد شد نیز حدود 14 تا 15 موافقت نامه است. این توافقنامه ها در سه بخش اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هستند. در حوزه اقتصادی موافقتنامه مربوط به ترانزیت بین ایران ، هند و افغانستان ، توسعه بندر چابهار ، راه آهن زاهدان به چابهار و موافقت‌نامه ای هم در رابطه با احداث کارخانه بزرگی در چابهار و سند همکاری صندوق های ضمانت صادرات دو کشور نیز امضا می شود .

    سفیر کشورمان در دهلی با اشاره به امضای برخی موافقت نامه های سیاسی بین ایران و هند گفت: در حوزه فرهنگی نیز توافقنامه همکاری‌های فرهنگی دو کشور بین دولت های ایران وهند در زمینه مبادلات فرهنگی امضا می‌شود.

    انصاری با اشاره به افزایش حجم روابط تهران دهلی خاطرنشان کرد: حجم رسمی روابط تجاری بین دو کشور در یازده ماه سال گذشته میلادی بالغ بر نه میلیارد دلار بود ه است که سه میلیارد دلار آن مربوط به صادرات غیرنفتی ایران به هند و نزدیک به شش میلیارد دلار آن ها واردات هند از ایران بوده است.

    وی ادامه داد: این مبادلات شامل نفت و میعانات گازی هم می‌شود و فکر می کنم با توجه به اینکه بخشی از تجارت بین ایران و هند از طریق چمدانی و غیررسمی انجام می‌شود که حجم بالایی را هم به خود اختصاص داده است روزی بتوانیم با هماهنگی دو دولت این بخش را هم وارد بخش تجارت رسمی دو کشور بکنیم.

    سفیر کشورمان در هند خاطرنشان کرد: تجارت تهران و دهلی عمدتا متمرکز بر روی انرژی و محصولات پایین دستی انرژی بوده است و ما امیدواریم با امضای این موافقت‌نامه ها وارد حوزه های جدیدی در زمینه های سرمایه‌گذاری بین دو کشور بشویم. هم‌چنین در زمینه اتصالات نیز باید بگویم هندی ها در نظر دارند در این بخش نیز با ایران وارد تعامل شوند. روابط اقتصادی ایران و هند نیز در آینده شاهد تنوع و عمق بیشتری خواهد بود .

    انصاری در خصوص روابط بانکی بین تهران و دهلی نیز توضیح داد: روابط بانکی ما در زمان تحریم‌ها هم برقرار بود و ما امیدواریم در آینده فعال تر هم بشود . هم‌چنین صحبت از بازگشایی شعب بانک‌های ایرانی وهندی در دو کشور است و این درخواست سالهاست که از سوی ما در اختیار طرف هندی قرار گرفته است و امیدواریم بانک‌های ایرانی بتوانند شعب خود در هند را افتتاح کنند.

    سفیر کشورمان در دهلی در رابطه با بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران در هند نیز این طور توضیح داد که اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است و احتمالا به زودی به صورت رسمی هم اعلام خواهد شد. علاوه بر این بخشی از نقل و انتقال آغاز شده و به حساب های مورد نظر ایران واریز می شوند.

    به گفته وی هم‌چنین به محض اتصال ایران به سوئیفت ما LCهایی در هند باز کردیم، امیدواریم در چند روز آینده ارتباطی برقرار شود که پول ها از هند به حساب های موردنظر ما واریز گردد که انجام این امر نزدیک است و ادامه خواهد داشت و قطعا در شرایط بعد از برجام تبادلات سریعتر خواهد بود.

    وی خاطر نشان کرد: استقبال بانک ها و تجار هندی برای ورود به بازار ایران بسیار گسترده بوده است، به ویژه پس از برجام درخواست های بسیار زیادی برای سفر به ایران داشتیم و لازم است این استقبال ها را در داخل کشور ساماندهی کنیم و به سمت اهداف اقتصاد مقاومتی برای ما تعیین کرده است حرکت کنیم، در بخش هایی مثل سرمایه‌گذاری و غیرخام فروشی می‌توانیم تلاش های بیشتری انجام دهیم.

    انصاری در رابطه با تامین سرمایه پروژه ها از سوی طرف های هندی گفت:‌ افرادی که از هند برای سرمایه‌گذاری به ایران می آیند چه به صورت سرمایه‌گذاری مستقل باشد و چه به صورت مشترک طبیعتا خودشان تامین کننده سرمایه آن خواهند بود، برخی از تجار و سرمایه گذاران از خطوط اعتباری که دولت در اختیارشان قرار داده استفاده می‌کنند وبرخی هم خود تامین کننده منابع اجرای پروژه‌ها هستند.

    وی با اشاره به ویژگی‌های مهم بازار هند خاطرنشان کرد: از ویژگی های خوب بازار این کشور این است که جایگاه مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی مثل میوه، خشکبار، زعفران و کالاهایی است که شناخته شده و معتبر هستند.

    سفیر کشورمان در هند خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما نیز می‌توانیم صدور خدمات فنی و مهندسی به هند داشته باشیم وبا توجه به اینکه شرکت های توانمند در این زمینه داریم آن‌ها می‌توانند با طرف های هندی وارد تعامل شوند و منابع مالی که در این کشور داریم مهندسان و شرکت های مهندسی ایرانی می‌توانند راحت‌تر ضمانت نامه‌های مالی را دریافت کنند قطعا می‌توانند پروژه هایی در ابعاد کوچک، متوسط و بزر گ را اجرا کنند.

    وی تاکید کرد: قطعا توانمندی پذیرش این پروژه ها در ما وجود دارد و انتظار داریم در شرایط جدید شرکت های مهندسی ایرانی را در بازار هند ببینیم .

    انصاری هم‌چنین در رابطه با پروژه فرزاد B گفت:‌ این پروژه را از جریان مناقصات کنار گذاشته و در اختیار هندی ها قرار داده ایم وآنها در حال حاضر مشغول مطالعه بر روی این پروژه هستند و علاقه دارند آن را اجرایی کنند ولی این امر مشروط بر این است که بتوانند ساختار مالی و فنی که برای پروژه پیشنهاد می‌کنند مورد موافقت طرف ایرانی قرار گیرد. فکر می کنیم بر اساس موافقت‌نامه‌ای که بین وزیران امضا شد ظرف ماه های آینده وضعیت این پروژه مشخص شود و باید ببینیم طرف هندی می‌تواند این پروژه را اجرایی کند یا باید چاره دیگری برای آن بیاندیشیم.

    سفیر کشورمان در دهلی در رابطه با روابط کنسولی بین ایران و هند نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط صدور ویزای تجاری و توریسم برای دو طرف بسیار ساده شده است. مطمئن هستیم که در آینده این روند بسیار ساده تر خواهد شد و احتمالا در سفر نخست وزیرهند به تهران روادید برای پاسپورت های سیاسی هم حذف خواهد شد.

    وی با بیان اینکه جامعه بزرگ ایرانی در هند به عنوان مقیم نداریم افزود: ایرانی های مهاجر به هند یزدی هستند که مهاجرت های آن‌ها به دهه های اخیر باز می گردد و جمعی از بزرگی از ایرانیان هستند که سالها پیش به هند مهاجرت کردند و اسم آن‌ها پارسیان است . هم‌چنین حدود 5 الی 6 هزار دانشحوی ایرانی در دانشگاه های هند مشغول به تحصیل هستند و عمدتا هزینه های تحصیلشان با خودشان است .

    انصاری در پایان تاکید کرد: تعاملات گردشگری بین ایران و هند از جمله موضوعات مهم مورد بحث بین مسئولان دو کشور است . در این زمینه گروه کاری نیز تشکیل شده است و امیدواریم به نتایج مثبتی برسند و همکاری در حوزه گردشگری در بیانیه مشترک دو کشور نیز آمده است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها