عصر خودرو

شرایط رونق بورس در خردادماه فراهم می‌شود؟

عصر بازار- یک تحلیلگر بازار سهام معتقد است: در خرداد‌ماه، با اخبار موجود در خصوص کاهش نرخ سود بانکی، همچنین اخبار سیاسی و مستقرشدن مجلس جدید به تدریج شرایط برای رونق بورس فراهم می‌شود.

شرایط رونق بورس در خردادماه فراهم می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فریبرز پرنا اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تا این روزها بازار دست به عصا و محتاطانه عمل کند، به فضایی که بعد از برجام برای بازار سرمایه ایجاد شده برمی‌گردد. با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها انتظار می‌رفت، فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصاد فراهم شود در حالیکه سرعت این تحولات بسیار پایین بوده و بازار نظاره‌گر است تا بییند این مراودات مالی و تجاری بهبود پیدا می‌کند و نظام اقتصادی کشور به نظام اقتصاد بین‌الملل وصل می‌شود یا خیر. چراکه به نظر می‌رسد با وصل شدن اقتصاد ایران و اقتصاد بین‌الملل، شرایط شرکت‌های کشور متحول شود و این مساله بتواند اقتصاد کشور را از حالت بسته‌ای که دارد به اقتصادی باز تبدیل کند. در حال حاضر این شرایط برای رونق بازار مهیا نشده و به همین دلیل است که بازار سردرگم عمل می‌کند.

    این کارشناس بازار سهام گفت: در حال حاضر شرایط به صورتی است که سرعت تحولات در خارج از بورس در مقایسه با سرعت تحولاتی که بورس انتظار دارد، بسیار پایین است و همچنان موضوعات بانکی،‌ سوئیفت و... در خدمت اقتصاد قرار نگرفته‌اند. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های مالی کشور در انتظارند که از منابع بین‌‌المللی تامین مالی کنند و شرایط مناسبی برای فعالیت شرکت‌ها ایجاد شود که این مساله به کندی جلو رفته است.

    او گفت: از سوی دیگر به این دلیل که شرکت‌های کارگزاری در معاملات آخر ماه فشار مضاعفی به کارگزاران می‌آورند که اعتبارات را کم کنند، این فشار خیلی ملموس بوده و همچنین در این شرایط رکود، سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود به بازارسهام را ندارند که این مسائل نیز، باعث افت بورس شده است.

    این کارشناس بازار سهام ادامه داد: به نظر می‌رسد به محض اینکه مسائلی از قبیل قراردادهای شرکت‌های خودرویی، اعتبارات بین‌المللی شفاف‌تر شوند، بازار با رشد همراه شود. به هرحال چشم‌انداز بازار بسیار مناسب است.  همچنین در خرداد‌ماه، با اخبار موجود در خصوص کاهش نرخ سود بانکی، همچنین اخبار سیاسی و مستقرشدن مجلس جدید به تدریج شرایط برای رونق بورس فراهم می‌شود، چراکه اگر این مجلس بتواند سریع‌تر اقدامات دولت مانند کاهش نرخ سود بانکی را سرو سامان بدهد تاثیر بسیاری بر فضای معاملات و رشد قیمت سهام می‌گذارد.

    پرنا گفت: بازار سرمایه پتانسیل رشد بسیاری دارد اما تا زمانی‌که انتظارات موجود در آن، تحقق پیدا کنند و فضای حاکم بر شرکت‌ها عوض شود، به زمان نیاز است چراکه در حال حاضر منابع مالی و تسهیلات در بانک‌ها کم است و اکثر شرکت‌ها مشکلات نقدینگی دارند و منابع‌شان تامین نمی‌شود. ظرفیت اکثر شرکت‌های تولیدی خالی است . باتوجه به رکودی که در بخش مسکن و سایر بخش‌های کشور حاکم است فروش شرکت‌ها رونق ندارد و... .

    او معتقد است: اما هیچ‌کدام از این مسائل از چشم‌انداز اقتصاد ایران کم نمی‌کند. در این خصوص بسیاری از تحلیل‌گران و سازمان‌های بزرگ پولی و مالی جهانی بر این مساله که اقتصاد ایران رشد خوبی دارد، اجماع دارند ولی برای اینکه این رشد آغاز شود، تمهیداتی لازم است که به زمان احتیاج دارد.

    این کارشناس بازار سهام گفت: قطعا کم کردن سود تسهیلات بانکی و سود سپرده‌ها باعث می‌شود که نقدینگی سرگردان از سمت سیستم بانکی به بازار سهام بیاید. در حال حاضر بازار سرمایه کشور رقیبی مانند سپرده‌گذاری بانک‌ها دارد چراکه باتوجه به نرخ سود بالا، سرمایه‌گذاران درآنجا بازدهی تضمین‌شده‌ای را دریافت می‌کنند در حالی که سرمایه‌گذاری در سهام و خرید و فروش شرکت‌ها بازدهی کمتری نسبت به سود سپرده‌‌ها که هیچ ریسکی ندارند را دریافت می‌کنند. به هرحال این مساله در حال اصلاح است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها