عصر خودرو

گفت‌وگو با یک تحلیلگر بازار طلا

سرمایه‌گذاری طلا در کوتاه مدت سودده نیست

عصر بازار: یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این که بازارهای طلا، سکه و ارز در کوتاه مدت سودآور نیستند، گفت: نرخ طلا در بازار داخلی با توجه به ارزش انس جهانی و ارزش دلار در بازار آزاد داخلی تعیین می‌شود.

سرمایه‌گذاری طلا در کوتاه مدت سودده نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سهراب اشرفی در رابطه با بازار داخلی طلا اظهار کرد: در بازار داخلی قیمت طلا متاثر از چند فاکتور است که البته مهم‌ترین آنها قیمت جهانی طلاست،‌ فاکتور بعدی که بسیار مهم و تاثیرگذار است، قیمت دلار آزاد در بازار تهران است.

    به گفته این تحلیلگر بازار طلا، در سال‌های قبل به دلیل ثبات قیمت دلار در بازارهای داخلی، یعنی بین سال‌های 2001 تا 2012 هر سال متوسط قیمت در بازارهای جهانی افزایش نشان می‌داد، به دلیل اینکه نرخ دلار در بازارهای داخلی، ثابت مانده بود و در محدوده هزار تومان قرار داشت، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی، افزایش قیمت جهانی طلا بود.

    او خاطرنشان کرد: اما پس از نوسانات شدید قیمت دلار در بازار آزاد، در چند سال گذشته، یعنی بعد از سال 1390 و رسیدن آن به قیمت دو هزار و سه هزار تومان به‌ طوری که در خرداد سال 1392 به 3700 تومان رسید، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در نوسانات قیمت داخلی، قیمت دلار آزاد بود.

    این کارشناس بازار طلا با بیان این که در سال 2011 طلا به اوج قیمت خودش رسید، تصریح کرد: در سال 2011، قیمت طلای جهانی تقریباً به رکورد 1920 رسید که طلای 17 عیار، در حدود 236 هزار تومان معامله می‌شد. یعنی سکه حدود 560 هزار تومان بود. اما در این روزها، با توجه به اینکه نسبت به آن زمان، طلای جهانی حدود 40 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده، ما در قیمت طلای داخلی، 65 درصد افزایش قیمت به نسبت آن زمان را شاهد هستیم.

    او گفت: هرچند قیمت طلا کاهش را نشان می‌دهد و قیمت آن 40 درصد کاهش پیدا کرده است، اما از سوی دیگر، دلار در بازار آزاد که در آن مقطع 1200 تومان بود، در این روزها، حول و حوش 3300 تومان معامله می‌شود. قیمت دلار چند برابر شده و به این دلیل که قیمت دلار افزایش داشته، در قیمت داخلی می‌بینیم که قیمت‌های طلا و سکه، به نسبت آن زمان، 65 درصد، افزایش را نشان می‌دهد.

    اشرفی تاکید کرد: یکی از فاکتورهای دیگر که در این خصوص تاثیرگذار است و در قیمت داخلی طلا، موثر است، فاکتور عرضه و تقاضاست. این عرضه و تقاضا، باعث می‌شود با وجود ثبات نسبی قیمت طلای جهانی و قیمت داخلی طلا، شاهد نوسان در قیمت طلا و سکه باشیم.

    او افزود: به همین دلیل، در بعضی از اوقات مثل محرم و صفر تقاضا در بازار داخلی برای طلا کمتر است اما در بعضی از ماه‌ها مثل ربیع‌الاول یا در اعیاد، ممکن است تقاضا بیشتر باشد. این تغییر در ترکیب عرضه و تقاضا باعث می‌شود در بعضی اوقات سال، قیمت طلا در بازارهای داخلی، بیشتر از قیمت جهانی باشد و در شرایط خاص و در بعضی از ماه‌های سال، قیمت طلا در بازار داخلی، از قیمت جهانی پیروی نکند.

    این تحلیلگر بازار طلا یادآور شد: قیمت سکه، همیشه به دنبال قیمت طلا حرکت می‌کند. به این خاطر که سکه، قدری طلا در خود دارد و وزن واقعی‌اش طلاست. معمولاً قیمت سکه، بالاتر از قیمت طلای موجود در سکه است. البته در سال‌های گذشته در معاملات سکه، شاهد وجود یک حباب قیمتی برای سکه بوده‌ایم. معمولاً گاهی اوقات، قیمت سکه با قیمت واقعی طلا، تفاوت خیلی زیادی داشته است.

    وی افزود در این سال‌ها و این چند وقتی که ما شاهد روند کاهشی قیمت طلا هستیم، قیمت سکه هم در این مدت کمی بیشتر از قیمت طلای آن معامله می‌شود. گاهی هم البته به اندازه قیمت طلا معامله می‌شود. باید بر این نکته تاکید کنم، در این مدت حبابی را که در خصوص قیمت سکه گفتم، به‌کلی از بین رفته و دیگر آن حباب قیمتی را نداریم.

    اشرفی در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه گفت: این موضوع به دیدگاه ما بستگی دارد. اگر بخواهیم کوتاه‌مدت به ماجرا فکر کنیم و مثلاً یک زمان خیلی کوتاهی را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم و انتظار داشته باشیم که سود قابل توجهی را کسب کنیم، ممکن است موفق نباشیم. اما به هر صورت، در طولانی‌مدت، طلا همواره جایگاه خودش را به عنوان کالای سرمایه‌ای در سال‌های گذشته داشته است و سال‌های بعد هم چنین جایگاهی را حفظ خواهد کرد.

    این تحلیلگر بازار طلا خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در زمان‌های خیلی کوتاه بررسی کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که دلار، طلا و سکه به اندازه بقیه بازارها سودده نباشند و در کوتاه‌مدت سوددهی نداشته باشیم.

    برچسب ها