عصر خودرو

سامانه جدید برای نظارت بر بازار راه‌اندازی شد

عصر بازار- مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات گفت که شهروندان می‌توانند در سامانه جدید که برای نظارت بر بازار طراحی شده، قیمت‌های کف بازار کالاها و همچنین قیمت مصوب سازمان حمایت برای کالاهای مشمول قیمت گذاری را مشاهده کنند و در صورت گرانفروشی شکایت خود و در صورت مشتری‌مداری، رضایت خود را در این سامانه درج کنند.

سامانه جدید برای نظارت بر بازار راه‌اندازی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی مظهری با اشاره به رونمایی از یک اپلیکیشن در زمینه نظارت بر بازار در همایش امروز بازرسی، نظارت و کنترل بازار که از سوی سازمان حمایت برگزار شد، تصریح کرد: تاکنون اپلیکیشن‌هایی در حوزه نظارت وجود داشت، اما این اپلیکیشن جدید تفاوت‌هایی دارد.

    به گفته وی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، زیرمجموعه وزارت صمت است و وظیفه کلی کالا و خدمات را در کشور بر عهده دارد. در حال حاضر هفت میلیون و 500 هزار کد در بانک اطلاعاتی وجود دارد، اما آنچه در فروشگاه‌ها به عنوان بارکد روی کالاهای فروشگاهی می‌بینیم، یک میلیون و 500 هزار کد است. این کدها ابزاری برای سنجش اصالت کالا هستند و به محض اینکه بارکد اسکن می‌شود، مشخص می‌شود کالا توسط چه شرکتی و با چه مشخصاتی تولید شده است.

    مظهری با بیان اینکه در حال حاضر مردم می‌توانند در فروشگاه اینترنتی نظرات خود را درج کنند، تصریح کرد: در این نرم‌افزار مردم حتی می‌توانند در مورد فروشگاه‌های کوچک نظرات خود را درج کنند افراد دیگر می‌توانند از این طریق صحت سنجی کند.

    همچنین به گفته مقام مسئول مردم می‌توانند در اپلیکیشن قیمت‌های کف بازار کالاها و همچنین قیمت مصوب سازمان حمایت برای کالاهای مشمول قیمت گذاری را مشاهده کنند.

    مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با بیان اینکه مردم می‌توانند در صورت گرانفروشی شکایت خود و در صورت مشتری‌مداری، رضایت خود را در این سامانه درج کنند، گفت: همچنین مردم می‌توانند در اپلیکشن در نقشه محل را احصا کنند و با استفاده از تابلو یا نام فرد شکایت یا رضایت خود را درج کنند. در مرحله بعدی قرار است کد موقعیت مکانی یا GLN تبدیل به یک QR کد شود و پشت شیشه مغازه‌ها درج شود. اما اجرای این مرحله ممکن است مدتی زمان ببرد.

    وی درباره نحوه رسیدگی به شکایات در نرم‌افزار «کالا به فی» نیز گفت: شکایت مردم ابتدا به اتحادیه مربوطه ارجاع می‌شود. اگر آنجا رفع نشود به اتاق اصناف شهر ارجاع می‌شود و اگر باز هم رفع نشد، توسط بازرس سازمان صمت استان پرونده تشکیل می‌شود و وارد سامانه سیمبای سازمان حمایت خواهد شد و از آنجا به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود.

    برچسب ها