عصر خودرو

روزهای متعادل بازار پتروشیمی

عصر بازار- بازار داخلی محصولات پتروشیمی شرایط متوازنی دارد یا به عبارت بهتر شاهد خودنمایی مکانیزم بازار بر روند معاملات در بورس کالا و بازار داخلی هستیم تا جایی که تقابل عرضه و تقاضا حالت آزادانه‌تری به خود گرفته است. به نظر می‌رسد این وضعیت باز هم با جدیت بیشتری ادامه یابد.

روزهای متعادل بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حجم معامله مواد اولیه پلیمری در بورس کالای ایران در هفته گذشته با دو درصد افزایش معادل 758 تن به 38 هزار تن بالغ شد که رقمی نسبتاً مطلوب به شمار می‌آید. این در حالی است که در همین زمان حجم عرضه‌ها نزدیک به 3500 تن کاهش یافته که نشان‌دهنده عقب‌نشینی عرضه‌کنندگان یا شاید تلاش برای تنظیم بازار به شمار می‌آید.

    کاهش حجم عرضه‌ها، افزایش آرام قیمت‌ها در بازار داخلی، کاهش قیمت‌های پایه اغلب گریدها در بورس کالا‌، محدود شدن بسیاری از کدهای معاف از مالیات در بورس کالا پس از نگارش‌نامه‌ای از سوی دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی مبنی بر محدودکردن این قبیل فعالان بازار، افزایش محدود حجم تولید در صنایع پایین دستی و همچنین نزدیکی به ماه مبارک رمضان را می‌توان از ویژگی‌های مهم بازار پلیمرها در هفته گذشته دانست.

    از سوی دیگر حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا نیز با 7.5 درصد افت معادل 1436 تن رو به رو شد که در نهایت حجم معامله را به 17 هزار و 832 تن کاهش یافت. نوسان حجم عرضه در کنار کاهش جذابیت عرضه‌های موجود و همچنین کاهش جذابیت تولیدات صنایع میان دستی شیمیایی در صنایع پایین دستی مصرف‌کننده در روزهای پیش رو در کنار عقب گرد صنعتی در ماه رمضان را می‌توان از مهمترین دلایل این کاهش حجم عنوان کرد همچنین بالابودن تعداد معاملات نقدی- مچینگ با حجم محدود و بی میلی خریداران نسبت به عرضه‌های موجود را می‌توان از ویژگی‌های دیگر این معاملات به شمار آورد.

    در بازار داخلی بر عکس بورس کالا وضعیت بهتری را شاهد بودیم زیرا با روند افزایشی قیمت‌ها رو به رو بوده که نشان‌دهنده بهبود تقاضا و البته تضعیف عرضه در مقایسه با تقاضا و کاهش موجودی انبارها نیز است. به نظر می‌رسد بازار داخلی پتانسیل تغییر شکلی آرام را در ذات خود نهفته دارد که البته از کدهای معاف از مالیات تاثیر می‌پذیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها