عصر خودرو

هفت مانع و هشت راهکار اصلی پیش روی حوزه انرژی کشور

عصر بازار- منصور معظمی که علاوه بر ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ریاست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، را به عهده دارد، هفت مانع عمده و هشت راهکار کلان را در حوزه انرژی کشور ذکر کرد.

هفت مانع و هشت راهکار اصلی پیش روی حوزه انرژی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به اعتقاد معظمی، وجود نگاه بخشی بزرگ ترین مشکل کنونی حوزه انرژی در کشور است.
    وی اضافه کرد: دستگاه ها در کشور در حوزه انرژی هرکدام کار خودشان را می کنند، شرکت نفت می گوید که من مسئول این هستم که انرژی را به مردم برسانم، از سوی دیگر وزارت نیرو می گوید من متولی این هستم که برق و آب را در کشور تامین کنم حالا این که چگونه تامین شود و وضعیت انرژی اش چگونه باشد سوال است؟
    معظمی افزود: از سوی دیگر، همین وزارتخانه می گوید که من باید صادرات برق انجام دهم ولی خوراک آن گاز طبیعی است و قیمتی که می گیرد غیرواقعی است یعنی ما اگر امروز بیاییم و گاز را صادر کنیم آورده کشور بیشتر از این است که برق صادر کنیم ، اما این ها دستگاه های بخش های متفاوتی هستند هر کدام کار خودشان را می کنند و بعضا اختلاف نظرهای جدی هم دارند.
    وی، نبود همگرایی و دخالت سازمان های مختلف در تصمیم گیری های مدیریت انرژی کشور،‌ رعایت نکردن مصوبات کمیته معیارهای مصرف انرژی بر طبق قانون تبصره های بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی، لزوم سرمایه گذاری مورد نیاز برای نوسازی و بازسازی سیستم های انرژی در کشور، پایین بودن راندمان فرآیندهای انرژی در کشور، پایین بودن قیمت حامل های انرژی در کشور، استفاده نکردن بهینه از انرژی و نگاه بخشی به نفت، گاز و انرژی را از مهمترین موانع پیش روی حوزه انرژی ذکر کرد.
    معظمی مهم ترین راهکارهای کلان بخش انرژی در کشور را ایجاد سیستم متمرکز مدیریتی برای بخش انرژی کشور، اصلاح سازوکار قیمت گذاری حامل های انرژی، رعایت معیارهای مصوب مصرف حامل های انرژی در بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی، جایگزینی تجهیزات و تاسیسات قدیمی و فرسوده بخش های مختلف مصرف انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی در کل سیستم انرژی کشور، کاهش شدت انرژی در واحدها و سیستم های مصرف انرژی با اعمال نقش رگولاتوری ذینفعان، رعایت مصوبات قانونی و مقررات در مورد مصرف انرژی توسط مراجع رسمی کشور و همچنین آموزش و اطلاع رسانی ملی و فرهنگ سازی و تغییر رفتار مصرف کنندگان در بخش انرژی عنوان کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها