عصر خودرو

فصل جدید همکاری ایران و هند;

چابهار به قطب تجارت و انرژی منطقه تبدیل می شود

عصر بازار- «نارندرا مودی » نخست وزیر هند در آستانه سفر تاریخی به ایران با بیان اینکه فصل جدیدی در روابط ایران و هند در حال شکل گیری است خاطرنشان کرد دراین روابط جدید چابهار به مرکز منطقه ای ترانزیت ،انرژی و تجارت منطقه تبدیل می شود.

چابهار به قطب تجارت و انرژی منطقه تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نخست وزیر هند با اشاره به اهمیت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه خاطرنشان کرد:فرصت های سرمایه گذاری در چابهار می تواند به نفع ایران ،هند و کل منطقه باشد.
    وی با ابراز خرسندی از پیشرفت های بدست آمده در خصوص چابهار تصریح کرد بخش خصوصی و دولتی هند به شدت علاقمند به سرمایه گذاری در چابهار است .
    مودی درعین حال تاکید کرد هند از سرمایه گذاری ایران در این کشور استقبال می کند.
    وی در پاسخ به سوالی در خصوص آینده خط لوله انتقال گاز از بندرچابهار به گجرات تصریح کرد دو کشور همه شیوه های مناسب برای انتقال گاز از ایران به هند را بررسی قرار می دهند.
    «مودی» لغو تحریم های بین المللی علیه ایران را فرصت بزرگی برای توسعه روابط دو کشور دانست و تصریح کرد ایران و هند همکاری خود را در زمینه های تجاری ،فناوری،سرمایه گذاری،زیربنایی و امنیت انرژی توسعه می دهند.
    وی انرژی را از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور دانست و تصریح کرد همکاری دو کشور در میدان گازی فرزاد ب روابط ایران و هند را از روابط مشتری و فروشنده به شرکای واقعی درحوزه انرژی تغییر می دهد.
    نخست وزیر هند بااشاره به دیدارش با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در اوفای روسیه در سال گذشته خاطرنشان کرد دراین دیدار من فرصت های همکاری بین دو کشور در زمینه بنادر، کود شیمیایی و پتروشیمی را بیان کردم.
    وی خاطرنشان کرد در این سفر من به شدت تحت تاثیر اراده و تصمیم جدی وی برای مشارکت راهبردی با هند قرار گرفتم .

    ایران ارزشمندترین شریک منطقه ای هند
    مودی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برنامه های وی در سفر به ایران اظهار کرد ایران یکی از همسایه های هند و یکی از شرکای ارزشمند این کشور درمنطقه است .
    وی با بیان اینکه ایران و هند با روابط تاریخی و تمدنی ،دارای منافع مشترکی در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه هستند افزود:مقابله با تروریسم بین المللی و ایدئولوژی رادیکالی از چالش های بزرگ دو کشور است .
    نخست وزیر هند اتصالات وکریدور شمال و جنوب را از جمله اهداف بلند پروازانه دوکشور عنوان و تصریح کرد روابط دو کشور در آینده در زمینه زیربنایی،مشارکت در بخش انرژی ،تجارت و تبادلات فرهنگی گسترش می یابد.
    وی افزود:من به نتایج واقعی همکاری دو کشور در زمینه انرژی ،زیربنایی ، تجارت و اتصالات اعتماد کامل دارم.
    مودی با بیان اینکه فصل جدیدی در همکاری دو کشور در آینده گشوده می شود تصریح کرد تهران – دهلی نو با افزایش همکاری ها، روابط راهبردی را آغاز می کنند.
    وی سرمایه گذاری هند در میدان گازی فرزاد ب را فرصتی برای دو کشور دانست و تصریح کرد نیاز هند به انرژی با توجه به رشد اقتصادی کشور هر روز بیشتر می شود و ایران می تواند در این خصوص جایگاه ویژه ای برای تامین انرژی هند داشته باشد.
    نخست وزیر هند گفت که شرکت های هندی تاکنون بیش از یکصد میلیون دلار در فرزاد ب سرمایه گذاری کرده اند و دو کشور می توانند همکاری مناسبی در این زمینه داشته باشند.
    وی درادامه خواستار توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی بین ایران و هند شد و تصریح کرد ما منتظر عملیاتی شدن گفت وگوها بین دوکشور برای افزایش مبادلات دو کشور هستیم .
    «مودی » در ادامه با اشاره به برنامه دیدار وی با رهبر عالی ایران و رئیس جمهوری خاطرنشان کرد دراین دیدارها درخصوص مسائل دوجانبه ،منطقه ای و بین المللی گفت وگو می شود.
    وی درادامه به اهمیت روابط ایران و هند اشاره کرد و تصریح کرد روابط جامع ایران و هند برای صلح ،ثبات و توسعه منطقه اهمیت بالایی دارد.
    نخست وزیر هند در پاسخ به سوالی درخصوص مهمترین زمینه های همکاری دوکشور گفت برداشتن گام های واقعی برای گسترش اتصالات منطقه ای یکی از امید بخش ترین زمینه همکاری دو کشور است .
    وی مشارکت در زمینه انرژی، بنادر، راه آهن، پتروشیمی و توسعه روابط تمدنی را از اولویت های همکاری دو کشور در بخش های مختلف عنوان کرد.
    «نارندرا مودی » نخست وزیر هند روز یکشنبه برای سفری دو روزه و گفت وگو با مقامات عالیرتبه کشورمان وارد ایران می شود.
    سرمایه گذاری در بخش انرژی ، زیرساخت ها، امضای سند توافق ترانزیت بین ایران ،هند، افغانستان ، امضای یادداشت تفاهم و برنامه مبادلات فرهنگی از جمله برنامه های های مودی در سفر به ایران عنوان شده است .
    سفر مودی به ایران نخستین سفر نخست وزیر این کشور به ایران در 15 سال گذشته است که به دلیل لغو تحریم ها از اهمیت زیادی برخوردار است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو