عصر خودرو

برای ششمین ماه متوالی؛ خروج پول از گردونه معاملات سهام

سرمای زمستانی بورس

عصر بازار- معاملات آمیخته به رکود با چاشنی کاهش قیمت‌ها، مهم‌ترین ارمغان نخستین ماه از سردترین فصل سال‌ برای سهامداران بورس تهران بود.

سرمای زمستانی بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در جریان دادوستدهای دی ماه، بازار سهام، عملکرد جالبی از خود به نمایش نگذاشت و کاهش ارتفاع هر سه نماگر اصلی بازار سهام در ماه مذکور، شاهدی بر این مدعا است. در جریان معاملات دی ماه، شاخص‌کل بورس تهران افت 1.95‌درصدی را تجربه کرد. نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد با کاهش 0.92‌درصدی همراه شد. شاخص‌کل فرابورس نیز در این ماه، 2.02 ‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا درمیان سه نماگر اصلی بازار سهام، بدترین عملکرد را از خود برجای گذاشته باشد.

    بررسی آمار و ارقام معاملاتی یک ماهه نخست زمستان امسال نشان می‌دهد که در ماه گذشته برای دومین ماه متوالی روند خروج پول از صندوق‌های بادرآمد ثابت ادامه‌دار بوده‌است. با توجه به اینکه در ماه گذشته نیز بازار برای ششمین ماه متوالی با خروج پول حقیقی همراه بوده‌است، باید مقصد این پول‌ها را در جای دیگری جست‌وجو کرد. نگاهی به روند معاملات دلار در بازار آزاد و سکه رفاه در بورس‌کالا نشان می‌دهد که میانگین قیمت دلار در دی ماه به 51‌هزار و 330‌تومان رسیده‌ و این در حالی است که میانگین قیمت اسکناس آمریکایی در آذرماه در کانال 50‌هزار‌تومان قرار داشته‌است. میانگین قیمت سکه رفاه نیز با افزایش همراه شده‌ و از 29‌میلیون 220‌هزار به 30‌میلیون و 544‌هزار ‌تومان رسیده‌است. با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و همچنین بازار طلا و سکه می‌توان این‌چنین استنباط کرد که پول‌های خارج‌شده از صندوق‌های بادرآمد ثابت در سایه رکود حاکم بر بورس و افت نماگرهای تالار شیشه‌ای، از صندوق‌های با درآمد ثابت و همچنین بازار سهام خارج‌شده و به سمت بازارهای موازی و به‌خصوص بازار طلا و سکه روانه شده‌اند. گفتنی است که در 6ماه اخیر به‌صورت تجمعی 24‌هزار و 549‌میلیارد ‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام و حق‌تقدم خارج شده‌است. خروج پول از بازار سهام در ماه گذشته، شتاب بیشتری به خود گرفت و در ماه گذشته، 3‌هزار و 989‌میلیارد‌تومان از بازار سهام خارج شد. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز مجددا به کانال 4‌هزار‌میلیارد‌ تومان بازگشت و در ماه گذشته، رقم 4‌هزار و 689‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. مجموعه موارد ذکرشده یعنی افت هر سه نماگر اصلی بازار سهام، خروج ادامه‌دار پول حقیقی از بازار سهام و ارزش معاملات پایین در ابعاد ماهانه نشان می‌دهد که بازار سهام در ماه گذشته روزهای دلگرم‌کننده‌ای را برای سهامداران خلق نکرده‌ و همین موارد از جمله دلایلی است که سبب‌شده در 6 ماه اخیر، روند غالب در تالار شیشه‌ای، خروج پول از این بازار باشد.

    بی‌اعتمادی در بورس

    در بررسی عواملی که موجبات خلق چنین وضعیتی را در بازار سهام پدید آورده‌اند، می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد، اما یقینا مهم‌ترین عاملی که به‌کرات در گزارش‌های قبلی نیز آن را به‌عنوان علت‌العلل وضعیت نابسامان بورس ذکر کرده‌ایم، فقدان اعتماد عمومی به کلیت این بازار است که مانع از روانه‌شدن جریان نقدینگی حقیقی به این بازار می‌شود. در محافل مختلف و از سوی کارشناسان و تحلیلگران بازار همواره بر لزوم توجه وافر به جریان معاملات ارز در بازار آزاد اشاره شده، اما در مقطع کنونی نیز که هم دلار نیمایی و هم دلار بازار آزاد در مقیاس ماهانه با افزایش میانگین خود همراه شده‌اند، بی‌اعتمادی رسوخ‌کرده بر جریان معاملات سهام مانع از بازگشت از سوت آغاز افزایش قیمت‌ها در بازار سهام می‌شود. دو ماه دیگر از سال‌جاری باقی‌مانده است و به‌نظر نمی‌رسد که بازار در دو ماه آتی نیز چندان نوسان عجیب و غریبی را در کلیت خود تجربه کند.

    محتمل‌ترین شرایط برای بازار در مقطع فعلی این است که بازار به نوسان محدود خود در محدوده‌های کنونی ادامه دهد. بازار سهام در سال‌جاری به هیچ‌وجه عملکرد قابل‌دفاعی از خود برجای نگذاشته و بازدهی شاخص‌کل از ابتدای سال‌به 10‌درصد محدود شده‌است که عملکرد ناچیزی برای 10 ماه معاملاتی محسوب می‌شود. به هر روی باید منتظر ماند و دید که روند افزایشی که در نرخ دلار آغاز شده ادامه‌دار خواهد بود یا خیر، طبیعتا اگر این روند در بازار ارز ادامه‌دار باشد، بازار سهام به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد بود.

     

    برچسب ها