عصر خودرو

چشم انداز میان مدت بورس ایران

عصر بازار- سرمایه گذاری با دید بلند مدت و میان مدت در سهام بنیادی بازار سرمایه ایران به سوددهی می رسد.

چشم انداز میان مدت بورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بازار  سرمایه در حالی افت بیش از 6 درصدی را به سرمایه گذاران خود در سال 95 تحمیل کرده است که بنظر می رسد این افت در مقابل رشد شدید قیمت ها در سه ماهه پایانی سال 94 منطقی است و درواقع بخشی از رشد اصلاح شده است. تب خرید سهام این روزها  فروکش کرده و از خریدهای هیجانی چند ماه قبل خبری نیست و در عوض جای خود را به فروش های هیجانی داده است و حتی کمتر سهامی توانایی حفظ صف خرید را  در جو فعلی بازار سرمایه دارد.
    دلیل جو فعلی بازار سرمایه را باید گزارش های نامناسب دوره 12 ماهه اغلب شرکت های بازار سرمایه، کاهش خوشبینی به اثرات مثبت برجام بر اقتصاد، ادامه رکود در اقتصاد و ابهام در گزارشات افزایش سرمایه شرکت ها(افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی)  دانست که باعث رشد عرضه ها در بازار بورس شده است و این عرضه ها همچنان روند غالب حرکتی قیمت ها را نزولی نگه داشته اند.
    چشم انداز اقتصاد ایران از نگاه اغلب موسسات داخلی و خارجی معتبر مثبت ارزیابی می شود؛ کاهش تورم و نرخ بهره (عامل جذاب شدن سرمایه گذاری)، رشد درآمد های ارزی (افزایش فروش نفت و مشتقات آن) و رفع تحریم ها و آغاز فصل جدیدی از سرمایه گذاری خارجی در ایران تنها بخشی از دلایلی هستند که عامل رونق اقتصاد ایران  در آینده خواهند شد و لذا بازار سرمایه به عنوان مهمترین نماگر اقتصاد بدون شک از این امر متاثر خواهد شد و انتظار افت شدید این بازار همچون افتی که در سال 93 و نیمه اول 94 اتفاق افتاد بنظر منطقی نیست.
    درحال حاضر بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از بازار های نوظهور توجه بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ خارجی را به خود جلب کرده است، همزمانی تغییرات مثبت اقتصادی در ایران  با افت اقتصاد جهانی یکی از دلایل مهمی می باشد که باعث توجه ویژه به بازار سرمایه ایران شده است لذا  ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در دوران پسا تحریم دور از انتظار نیست همچنان که در چند ماه اخیر شاهد خبرهایی در این حوزه بوده ایم.
    نکته ای بسیار مهم که باید اهالی بازار سرمایه به آن توجه کنند این موضوع است که روند مثبت اقتصاد و انتظار رشد بازار سرمایه توجیح مناسبی برای رشد همه شرکت های سهامی حاضر در این بازار نیست و سرمایه گذارنی موفق خواهند بود که با دید بنیادی و بر مبنای ارزش ذاتی شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. رشد اخیر بازار سرمایه در بسیاری از شرکت ها معقول نبود و در حال حاضر شاهد افت قیمتی سهام این شرکت ها هستیم، لذا رشدی در بازار سرمایه پایدار خواهد بود که بر مبنای تغییرات بنیادین و ارزش شرکت ها صورت گیرد.
    در نهایت بنظر می رسد بازار سرمایه ایران با توجه به تغییرات مثبت اقتصادی چشم انداز مناسبی در میان مدت و بلند مدت دارد اما نکته مهم اینجاست که سرمایه گذاری در این بازار باید در شرکت های بنیادین و با ارزش که زیر قیمت ذاتی عرضه می شوند صورت گیرد و از دید کوتاه مدت اجتناب شود.

    * مجتبی عباسی، تحلیلگر کارگزاری بانک صنعت و معدن

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها