عصر خودرو

تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر فرابورس

عصر بازار- مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: در فرابورس، تابلوها و ابزارهای مختلفی برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که شرکت‌ها از جمله دانش‌بنیان‌ها می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمدعلی شیرازی،  افزود:  در 8 ماهه امسال، 38 شرکت در مجموع  9 هزار میلیارد تومان تأمین مالی کردند که از این میزان 450 میلیارد تومان آن متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

    وی بیان کرد: در فرابورس تابلوهای متفاوتی تعریف شده است که شامل بازار اول، بازار دوم، بازار نوآفرین، بازار پایه و... است. همچنین ابزارها و نهادهای مالی متفاوتی نیز از جمله صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌ معامله، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، اوراق تأمین مالی استاندارد، صندوق‌های جسورانه، اوراق تأمین مالی استاندارد، اسناد خزانه اسلامی، تأمین مالی جمعی، انتشار اوراق و... وجود دارند که شرکت‌ها با توجه‌ به نوع فعالیت، اندازه و عمر بنگاه اقتصادی می‌توانند از مزایای آنها  بهره‌مند شوند. برای مثال  شرکت‌های بزرگ و کم‌ریسک می‌توانند با توجه‌ به اندازه، نوع فعالیت و عمر شرکت، متقاضی درج در تابلوی اول و دوم باشند  و شرکت‌های کوچک و پرریسک نیز می‌توانند از سایر ابزارها و نهادها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌ معامله، صندوق جسورانه، اوراق تأمین مالی، تأمین مالی جمعی و...  بهره‌مند شوند.

    وی به آمار شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرفته شده در فرابورس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، سهام تعداد 24 شرکت دانش‌بنیان، در فرابورس ایران در حال معامله  است.  همچنین دو شرکت دانش‌بنیان نیز در مرحله عرضه قرار دارند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، سهام آنها عرضه شود .5 شرکت دانش‌بنیان هم در انتظار درج در تابلوی معاملات هستند که پس از درج نماد، سهام آنها در بازار عرضه خواهد شد.

    شیرازی، افزود: 22 شرکت دانش بنیان نیز متقاضی پذیرش در فرابورس هستند که  از این تعداد،  13شرکت متقاضی پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس و 9 شرکت متقاضی حضور در  بازار نوآفرین هستند. بازار نوآفرین از دو تابلو رشد و دانش‌بنیان تشکیل شده است و اولین شرکت دانش‌بنیان اخیرا در هیئت پذیرش بازار نوآفرین مطرح و پذیرش شد.

    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به مزایای تأمین مالی شرکت‌ها از محل بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه و شرایط پذیرش به سایت شرکت مراجعه کنند. البته به شرکت‌های متقاضی توصیه می‌شود برای انتخاب ابزار مناسب، متناسب با شرایط شرکت و تسریع در پذیرش از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس استفاده کنند.

    برچسب ها