عصر خودرو

شرکت ملی آلومینیوم هند درصدد ساخت کارخانه در ایران

عصر بازار: شرکت ملی آلومینیوم هند مایل است پس از برداشته شدن تحریمها، یک کارخانه آلومینیوم و یک نیروگاه به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار در ایران بسازد.

شرکت ملی آلومینیوم هند درصدد ساخت کارخانه در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تاپان کومار چاند، رییس شرکت ملی آلومینیوم هند در نخستین مصاحبه اش از زمانی‌که به ریاست این شرکت منصوب شده است، اظهار کرد که هفته آینده با مقامات وزارت خارجه این کشور و سفیر ایران در دهلی نو برای مذاکره در این باره دیدار خواهد کرد.

    چاند گفت ترجیح می‌دهد یک شریک ایرانی داشته باشد تا بتواند برق ارزان را برای اداره این کارخانه یک میلیون تنی در ایران تامین کند. شرکت ملی آلومینیوم هند آلومینا را که ماده خام مورد نیاز برای تولید آلومینیوم است، از پالایشگاه خود در ایالت اودیشا تامین خواهد کرد.

    برنامه این شرکت برای سرمایه گذاری در ایران، گواه جدیدی از افزایش روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و هند است.

    شرکت کی آی او سی ال (KIOCL) که یک شرکت دولتی دیگر هند است ماه گذشته در قراردادی به ارزش سالانه 200 میلیون دلار برای فروش گندله عیار بالا به ایران به توافق رسید.

    بر اساس این گزارش، هند و ایران با وجود تحریمهای تجاری آمریکا علیه برنامه هسته ای، روابط نزدیکی را حفظ کردند و پس از توافق هسته ای ماه گذشته میان ایران و قدرتهای جهانی، زمینه برای برداشته شدن تحریمها علیه تهران هموار شده است.

    رییس شرکت ملی آلومینیوم هند گفت: قیمتهای پایین آلومینیوم در بازار جهانی که در پایین‌ترین سطح چند سال گذشته قرار دارد، مانع از اجرای این پروژه نخواهد شد. ساخت کارخانه جدید دو تا سه سال زمان خواهد برد و تا آن زمان تقاضا برای این فلز بهبود پیدا خواهد کرد.

    چاند با اشاره به اینکه معمولا تولیدکنندگان از فرصتهایی مانند دوره‌های رکود برای ساخت ظرفیت کارخانه‌هایشان استفاده می‌کنند تا زمانیکه تقاضا بهبود پیدا می‌کند، قادر به بهره برداری از آن باشند، خاطرنشان کرد: مشاور منصوب شده از سوی این شرکت عمان و اندونزی را هم به عنوان مقصدهای بعدی برای ساخت کارخانه شناسایی کرده اما هنوز چیزی نهایی نشده است.

    بر اساس آمار صنعتی هند، سرانه مصرف آلومینیوم در این کشور حدود 2.2 کیلوگرم در مقایسه با 25 کیلوگرم در چین است اما تقاضا در هند سالانه حدود 11 درصد در مقایسه با نرخ جهانی شش درصد رشد می‌کند.

    تولیدکنندگان آلومینیوم هند شامل شرکت ملی آلومینیوم، ودانتا و هیندالکو اینداستریز ظرفیت تولید 2.9 میلیون تن آلومینیوم را در سال دارند.

    چاند گفت: تولید آلومینیوم هند در سال مالی گذشته حدود دو میلیون تن بود و ممکن است امسال به 2.4 تا 2.5 میلیون تن افزایش پیدا کند.

    قیمت آلومینیوم در حال حاضر به دلیل اشباع عرضه در بازار جهانی تحت فشار قرار دارد و قیمت پایه آلومینیوم در بازار فلزات لندن در پایین‌ترین سطح شش سال گذشته قرار گرفته است.

    برچسب ها