عصر خودرو

بازگشت مشتریان نفت ایران

عصر بازار- وزیر اقتصاد در مصاحبه با رسانه‌های اندونزیایی از بازگشت مشتریان نفت ایران و علاقه دو بانک خصوصی ایران برای تأسیس بانک جدید در اندونزی خبر داده است.

بازگشت مشتریان نفت ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، وزیر اقتصاد درحالی‌که به یکی از کشورهای شرق آسیا سفر کرده تا در چهل‌ویکمین اجلاس هیأت‌های عامل بانک توسعه اسلامی شرکت کند، در مصاحبه با رسانه‌های اندونزیایی از بازگشت مشتریان نفت ایران و علاقه دو بانک خصوصی ایران برای تأسیس بانک جدید در اندونزی خبر داده است.

    علی‌ طیب‌نیا از اشتیاق خریداران پیشین نفت ایران برای خرید نفت خام با شرایط قبل از تحریم خبر داد و گفت: با نفت 40دلاری به رشد اقتصادی پنج درصد، می‌رسیم. طیب‌نیا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «مترو تی‌وی» اندونزی، درباره ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران گفت: ما از مدت‌ها قبل مسائل اقتصاد ایران را آسیب‌شناسی کرده بودیم و به این نتیجه رسیدیم یکی از مشکلات اساسی ما وابستگی اقتصادمان به درآمدهای نفتی است. تحریم‌ها با وجود همه هزینه‌ها و آسیب‌های تحمیلی بر مردم ما، واقعیت‌هایی را هم بیش‌ازپیش برایمان آشکار کرد و این واقعیت، ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی بود.

    وزیر اقتصاد همچنین تصریح کرد: به دلیل شرایط تحمیلی ناشی از تحریم‌ها، میزان صادرات نفت ما در چندسال گذشته به حدود یک‌ میلیون بشکه کاهش یافته بود درحالی‌که متوسط صادرات بلندمدت نفت ایران حدود ٢,٥ میلیون بشکه در روز بوده است و ما باید مجددا پس از رفع تحریم‌ها سهمیه پیشین خود را احیا و صادرات خود را تثبیت کنیم.

    به گزارش خبرگزاری‌ها، طیب‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا ایران استراتژی خاصی برای افزایش صادرات خود به کشورهای آسیایی مثل چین و اندونزی دارد، گفت: اکثر مشتریان نفت ایران در دوران قبل از تحریم، بعد از برجام تمایل دوباره خود را برای معامله با ایران اعلام کرده و بسیاری از آنها قراردادهایی مطابق شرایط پیشین با ما امضا کرده‌اند.

    طیب‌نیا افزود: اندونزی به‌عنوان مشتری پیشین ما مایل است بخشی از نیاز خود را از ایران تأمین کند که ما این را فرصتی برای آغاز مبادلات تجاری بین دو کشور می‌دانیم که در گذشته حدود دو ‌میلیارد دلار مبادله در سال داشته‌اند.

    وی با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر دارایی اندونزی، گفت: در این جلسه درباره ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و همچنین توسعه تجارت نفت و برقراری روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور توافق کردیم هرچه سریع‌تر اقدامات اجرائی صورت پذیرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین از علاقه دو بانک خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در اندونزی و تأسیس بانک جدید در این کشور جنوب شرق آسیا یا خرید سهام یک بانک اندونزی خبر داد.

    به گفته او، بانک‌های پارسیان و سامان، دو بانک خصوصی ایران مایل به سرمایه‌گذاری در بخش بانکی اندونزی هستند. وی اعلام کرد دو بانک خصوصی ایرانی مشتاق به تأسیس یک بانک جدید یا حتی خرید سهام بانک در اندونزی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها