عصر خودرو

عرضه زعفران در بورس کالا چه مزیتی برای کشاورزان خواهد داشت؟

عصر بازار- یک کارشناس گفت: عرضه زعفران در بورس کالا بستری به وسعت بازار سرمایه و بدون محدودیت جغرافیایی را برای کشاورزان در پی دارد.

عرضه زعفران در بورس کالا چه مزیتی برای کشاورزان خواهد داشت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سجاد ابراهیم زاده کارشناس حوزه بورس کالا گفت: در خصوص عرضه زعفران در بورس کالا می‌توان نکات مختلفی را مطرح کرد یک مزیتی مهم برای کشاورزان در بحث عرضه زعفران در بورس این خواهد بود که دیگر واسطه‌ها حذف خواهند شد و به اصلاح شاهد دلالان سر زمین نخواهیم بود.

    این کارشناس حوزه بورس کالا در ادامه بیان کرد: با توجه به انبارشی که در بورس کالا شاهد آن هستیم (حالا این زعفران به شکل سپرده کالایی خواهد شد که افراد می‌توانند آن را معامله کنند و یا در سررسید مشخص تحویل فیزیکی آن را داشته باشند) بحث تکمیل آماری را خواهیم داشت و زمانی که شفافیت و دقت آماری وجود داشته باشد امکان برنامه ریزی برای بلند مدت و شناسایی نقاط ضعف و قدرت فراهم خواهد شد.

    ابراهیم زاده همچنین با اشاره به دیگر مزیت‌های عرضه زغفران در بورس کالا برای کشاورزان بیان کرد: انبارش زعفران در بورس کالا علاوه بر بحث تکمیل زنجیره آماری برای کشاورزان این امکان را فراهم می‌کند که بدون دغدغه و با خیالی آسوده در شرایط استاندارد و امن زعفران خود را در انبار‌های بورس کالا نگهداری کنند.

    او افزود: علاوه بر این با توجه به این که امکان پذیرش هر نوع زعفرانی در بورس کالا از لحاظ کیفیت فراهم نخواهد بود کشاورزان نیز در تولید زعفران با کیفیت مطلوب‌تر تلاش بیشتری خواهند کرد و این هم کمک شایانی به افزایش شاخص کیفیت و استاندارد کلی زعفران کشور خواهد کرد.

    در نهایت ابراهیم زاده اظهار کرد: نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این خواهد بود که باتوجه به عرضه زعفران کشاورزان در بورس کالا مقابل کشاورزان بازاری به وسعت بازار سرمایه و بدون محدودیت جغرافیایی وجود دارد که این یعنی کشاورزان می‌توانند بدون محدودیت عرضه داشته باشد.

    به گفته عضو شورای ملی زعفران، با توجه به آنکه ایران تامین‌کننده بیش از 90 درصد زعفران دنیاست، مدیریت بازار‌های جهانی باید در اختیار ما باشد.

    برچسب ها