عصر خودرو

اوراق گواهی بهLME می رسد;

استفاده حداکثری از ظرفیت ابزارهای تامین مالی در بورس کالا

عصر بازار- چند سالی است که رکود در کشور حکمفرماست و این موضوع واحدهای تولیدی و صنعتی را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.

استفاده حداکثری از ظرفیت ابزارهای تامین مالی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،  بسیاری از خطوط تولیدی طی سال های گذشته متوقف و کارخانه های زیادی با تعدیل نیرو و کاهش حجم تولید روبه رو شدند و در مجموع باید گفت که اگر کمی از دلارهای نفتی در روزهای گرانی طلای سیاه وارد بخش تولید کشور می شد چنین شرایطی برای اقتصاد کشور رقم نمی خورد. با این حال و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حل شدن مشکلات برنامه هسته ای کشور رویکردها نیز تغییر کرده و در این میان شرکت بورس کالای ایران نیز به جای محل عرضه بودن صرف، بر روی ایجاد بازارهای مبتنی بر کالا برای تامین مالی شرکت های تولیدی متمرکز شده است تا به این ترتیب بخشی از سرمایه های سرگردان را مستقیما وارد بخش تولید کشور کند. بر همین اساس گفت و گویی با دکتر علیرضا ناصرپور، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران ترتیب داده ایم که متن آن را در ادامه می خوانید.

    در ابتدا باید بپرسم که بورس کالای ایران چه برنامه ای برای توسعه تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی، گواهی سپرده کالایی و دیگر ابزارهای تامین مالی دارد چرا که به نظر می رسد واحدهای تولیدی روی خوشی به این ابزارها نشان داده اند.
    قبل از هر چیز باید بگویم که رویکرد مدیریت بورس کالا استفاده از ظرفیت های ابزارهای مالی و توسعه آن است. بر این اساس طی یکسال گذشته در مجموعه بورس کالا سعی بر این بوده که از ظرفیت های تامین مالی بورس برای صنایع تولیدی کشور که محصولاتشان در بورس کالا پذیرش شده است تمرکز داشته باشیم. در این راستا تا کنون صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی، صنایع فلزی، سیمان و صنایع معدنی از طریق ابزارهای مالی موجود تامین مالی شده اند. طبق آمار، تامین مالی از طریق اوراق سلف و گواهی سپرده در سال 94 نسبت به سال قبل تر، 184 درصد رشد داشته است. بر همین اساس می توان گفت که این اوراق و درواقع این ابزار مالی جایگاه مناسبی در میان سرمایه گذاران و تامین مالی شوندگان دست یافته است. همچنین از سمت بورس کالا محدودیتی برای پذیرش و تامین مالی از این طریق برای شرکت های تولیدی وجود ندارد و تمام شرکت هایی که محصولاتشان در بورس کالا عرضه می شود می توانند مجوز انتشار اوراق سلف را دریافت کنند.
    پیش از آغاز سال جدید صحبتی از انتشار اوراق سلف و گواهی سپرده برای خودرو بود و گویا مراحل انتشار اوراق سلف خودرو در سازمان بورس در حال پیگیری است. چرا این روند طولانی شده است؟ در مجموع با چه مشکلاتی برای انتشار اوراق سلف و گواهی سپرده روبه رو هستید؟
    سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب مقررات و ضوابط مشخص شده عمل می کند و به طور طبیعی نباید اوراقی خارج از این مقررات منتشر شود. براساس مقررات، اوراق سلف برای شرکت هایی قابلیت انتشار دارد که محصولاتشان قبلا در بورس کالا پذیرش شده باشد و خودرو جزو این کالاها نیست. بنابراین باید در ابتدا خودرو در بورس کالا پذیرش و سپس اوراق آن منتشر شود که البته ساز و کار پذیرش خودرو در بازار فیزیکی با محصولات دیگر متفاوت است. به هر حال باید توجه کرد که عمر انتشار این اوراق زیاد نیست و زمان می برد تا مانند ابزارهای دیگر بازار سرمایه در میان فعالان اقتصادی شناخته شود.
    در راستای اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی قرار است امسال کل محصول جو و ذرت کشور به جای خرید تضمینی در قالب قیمت تضمینی مورد داد و ستد قرار گیرد. با توجه به موفقیت اجرای پایلوت این قانون در سال گذشته که در قالب گواهی سپرده کالایی صورت گرفت امسال ساز و کار معامله این محصولات در بورس کالا چگونه خواهد بود؟
    خوشبختانه سال گذشته اجرای پایلوت این قانون برای ذرت خوزستان و جو کرمانشاه که در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت با موفقیت رو به رو شد و امسال نیز محصول جو و ذرت کل کشور از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد. در ارتباط با ساز و کار اجرای آن نیز قرار است که برای محصول جو استان های تهران، قزوین و کردستان قبض انبار صادر شود و گواهی سپرده کالایی آن در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد و محصول سایر استان ها نیز با مباشری سازمان پشتیبانی امور دام کل کشور در تالار کشاورزی بورس کالا عرضه شود. بر همین اساس ما به التفاوت قیمت تضمینی با قیمت مورد معامله در بورس کالا نیز از طریق وزارت جهاد کشاورزی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.
    محصولات تولیدی کشور برای مثال قیر و صنایع پتروشیمی جایگاه ویژه ای در بازارهای صادارتی دارند. آیا برنامه مشخصی برای استفاده از قابلیت های رینگ صادراتی بورس کالا برای توسعه صادرات کشور از این کانال دارید؟
    برنامه های زیادی در بورس کالا برای این موضوع وجود دارد که در حال پیگیری و انجام است. برای مثال دو هفته پیش مدیرعامل بورس کالای ایران در کنفرانس بین‌المللی قیر موسسه آرگوس، ظرفیت های بورس کالا در مورد صادرات، راه اندازی معاملات آتی، سلم (سلف موازی)، گواهی سپرده کالایی و همچنین راه اندازی صندوق های کالایی بر روی قیر را تشریح کردند. از سوی دیگر در حال انجام مذاکراتی با بورس فلزات لندن(LME) هستیم که در صورت تفاهم امیدواریم که در بخش های مختلف بتوانیم همکاری هایی را انجام دهیم.
    فکر می کنید در چه حوزه هایی بتوانید با «LME» همکاری داشته باشید و چه مزیت هایی ایجاد کنید.
    فکر می کنم در بخش های زیادی بتوانیم با این بورس معتبر همکاری داشته باشیم ولی از آنجا که این بورس سابقه طولانی در معاملات مبتنی بر اوراق بهادار دارد، اگر بتوانیم معاملات گواهی سپرده کالایی را در این بورس مورد معامله قرار دهیم تا حدودی به اهداف خود در راستای بازاریابی بین المللی دست یافته ایم.
    سال گذشته صحبت هایی در خصوص ایجاد انبارهای بورس کالا در کشورهای دیگر شده بود. ایجاد این انبارها چه مزیت هایی می تواند داشته باشد و ایجاد آنها در چه مرحله ای قرار دارد؟
    ایجاد انبارهای بورس کالا از جهات گوناگونی برای کشور مزیت دارد و جدای از اینکه صادارت به کشور مقصد را تسهیل می کند از لحاظ کیفی علاوه بر حفظ مرغوبیت کالا به استانداردسازی محصولات ما نیز کمک خواهد کرد. بر همین اساس برنامه ما این است که این انبارها را در کشورهای مقصد صادراتی مان تاسیس کنیم که البته فعلا در حال مزیت سنجی کشورها هستیم. بورس کالا از لحاظ ساز و کار معاملاتی کاملا آماده است ولی توسعه صادرات از کانال بورس کالا نیازمند یک همکاری همه جانبه است و باید وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان هایی مثل سازمان گمرک در این زمینه مساعدت کنند. اهداف سال جاری ما در بورس کالا استفاده از ظرفیت های ابزارهای مالی مانند صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی و اوراق سلف موازی و در عین حال ارتباط با بورس های جهانی است و امیدواریم که دستگاه های مربوطه نیز همکاری های لازم را با شرکت بورس کالای ایران داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها