عصر خودرو

هموار شدن جاده صادرات

عصر بازار-طی هفته گذشته و با توجه به سیر صعودی قیمت محصولات پتروشیمی در جهان انتظار بر این بود که نرخ‌های پایه رشد داشته باشد اما دیدیم که نرخ‌های جدید پایین‌تر از نرخ‌های قبلی بود.

هموار شدن جاده صادرات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، محمد میری مدیر مطالعات اقتصادی کارگزاری باهنر با بیان این مطلب در گفت‌وگو با بازار امروز تصریح کرد: این در حالی است که کاهش قیمت‌ها باعث رونق در معاملات تالار پتروشیمی نشد چرا که در کمال تعجب نرخ‌های بازار آزاد پایین‌تر از بورس کالاست. وی افزود: در شرایط کلی و طبق قانون، تولیدکنندگان پتروشیمی باید محصول خود را در بورس عرضه کنند و اگر محصولی در بازار آزاد مورد معامله قرار می‌گیرد قبلا در بورس کالا خریداری شده است و بنابراین باید قیمت آن بالاتر از قیمت معامله شده در بورس کالا باشد. او اضافه کرد: بر این اساس باید گفت یکی از دلایلی که سبب پایین‌تر بودن قیمت این محصولات در بازار آزاد نسبت به بورس شده است، در نظر گرفتن 9 درصد معافیت مالیاتی برای برخی از خریداران است که بعدا محصول خریداری شده را به جای تولید و صادرات در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

    میری در ادامه با یادآوری این نکته که سال گذشته پیش‌بینی درباره قیمت‌ها نزولی بود و همین موضوع به رکود موجود دامن می‌زد، گفت: اما امسال و با اجرای برجام راه صادرات برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی هموار شده است و می‌توانند محصولشان را به جای عرضه با نرخ پایین‌تر در بازار داخل، به بازارهای صادارتی بفروشند. وی در پایان با اشاره به اعلام نرخ‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در این هفته پیش‌بینی کرد که نرخ‌های جدید صعودی باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها