عصر خودرو

۳۰۰ هزار بشکه تا احتمال پیوستن ایران به مذاکرات فریز

عصر بازار- رسیدن به میزان تولید پیش از تحریم نفت، شرط ایران برای پیوستن به موضوع فریز نفتی است و البته طی ماه‌های گذشته از زمان امضای برجام ایران در بین اوپکی‌ها پیشرو افزایش تولید بوده است، با نزدیک شدن به نشست اوپک و احتمال قوی طرح دوباره موضوع فریز باید دید ایران چقدر از هدف نفتی‌اش فاصله دارد.

۳۰۰ هزار بشکه تا احتمال پیوستن ایران به مذاکرات فریز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران طی ماه‌های گذشته با برداشته شدن تحریم‌ها توانسته هر ماهه تولید و البته صادرات نفت خود را به سرعت افزایش داده و البته در کنار افزایش فروش به مشتریان قدیمی‌اش مشتریان نفتی جدیدی نیز برای خود پیدا کند.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت همچنان می‌گوید تنها شرطش برای پیوستن به مذاکراتی که بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آن برای کنترل بازار نفت و نجات قیمت‌ها رایزنی می‌کنند، برگشتن به سطح تولید پیش از تحریم است.

    تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت میزان دقیقی است که زنگنه تعیین کرده و می گوید تا پیش از آن با هیچ کشوری و در هیچ سطحی بر سر میزان تولید نفت‌ مذاکره نمی‌کند.

    طبق آماری که جوادی، معاون وزیر نفت از حجم تولید روزانه نفت می‌دهد ایران فاصله چندانی با رسیدن به هدف 4 میلیون بشکه‌ای‌اش ندارد.

    او می‌گوید در حال حاضر مقدار تولید نفت خام ایران به سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید که بزودی این رقم به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز می رسد.

    میانگین صادرات نفت خام ایران به روزانه دو میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است که به علاوه 450 هزار بشکه صادرات میعانات گازی مجموع صادرات نفت و میعانات ایران به بیش از دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز می‌رسد.

    محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت نیز در مورد حجم صادرات و تولید نفت و میعانات می‌گوید به تفکیک، صادرات نفت خام ایران به دو میلیون بشکه و صادرات میعانات گازی به 500 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

    به گفته وی 4.2 میلیون بشکه عدد تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها بوده است و با در نظر داشتن مصرف داخلی روزانه 1.7 میلیون بشکه نفت خام در داخل کشور برای آنگه مجموع تولید نفت خام ایران به عدد 4.2 میلیون بشکه برسد لازم است صادرات نفت خام به تنهایی معادل 2.5 میلیون بشکه باشد.

    بنابراین فاصله ایران از نشست سر میز مذاکره‌ای که روس‌ها به عنوان بزرگترین تولیدکننده غیر اوپکی دور آن قرار گرفته‌اند و البته اوپکی‌ها نیز حاضر شدند اختلافاتشان را تا حدودی کنار بگذارند چیزی در حدود 300 هزار بشکه است.

    فاصله 300 هزار بشکه‌ای ایران با فریز نفتی ددر حالیست که آهنگ رشد تولید به سرعت افزایش یافته است و در ماه گذشته میلادی توانسته تولید خود را 140 هزار بشکه افزایش دهد.

    این درحالی است که اگرچه مسابقه تولید و صادرات در بین کشورهای عضو اوپک همچنان گرم است اما کاهش تولید در پی ناآرامی ها و حوادث در برخی کشورهای تولیدکننده باعث شده برخی تولیدکنندگان به ناچار تولید و تزریق نفت به بازار را کاهش دهند و بنابرین قیمت نفتی طی روزهای گذشته کمی جان گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها