عصر خودرو

ایران تامین ‌کننده اصلی گاز عراق

عصر بازار- رسانه‌های گروهی چین با انتشار گزارش‌های مختلف، ایران را اصلی‌ترین منبع تامین گاز عراق در آینده نزدیک دانسته‌ و تاکید کرده اند که عراق به زودی جایگاه ترکیه در واردات گاز از ایران را به خود اختصاص می دهد.

ایران تامین ‌کننده اصلی گاز عراق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رسانه های گروهی چین در گزارش های روز جمعه خود یادآور شده اند که عراق قصد دارد با پشت سر گذاشتن ترکیه به یکی از بزرگترین خریداران گاز ایران تبدیل شود که گام نخست اجرای این طرح، پروژه ارسال گاز به بغداد است که برای نیروگاه های این منطقه استفاده خواهد شد.

    رسانه های چین اعلام کردند که در همین رابطه دو کشور درصدد امضای یک قرارداد هستند که بر اساس آن ایران ضمن صدور گاز به عراق، بخش قابل توجهی از نیاز بغداد به این سوخت را نیز تامین می کند.
    شین هوا، خبرگزاری رسمی چین در گزارشی نوشت: در صورت امضای قرارداد میان دو کشور، اولین محموله گاز طبیعی برای نیروگاه های برق عراق در ماه آینده میلادی در اختیار آن کشور قرار می گیرد.
    این رسانه یادآور می شود: پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 میلادی، ایران یکی از مهمترین شرکای این کشور در حوزه های مختلف اقتصادی بود و عراق در سال 1393 در جایگاه دومین واردکننده عمده از ایران قرار داشت.
    تارنمای «انگلیش نیوز» چین نیز گزارش کرده است که احتمالا پس از امضای قرارداد، روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز وارد شهر بصره شده و در طول یک دوره چهار ساله این رقم به 35 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.
    تلویزیون مرکزی چین نیز گزارش کرد که ایران چهارمین دارنده ذخایر نفت جهان احتمالا تا اواسط سال 2017 میلادی به یک صادرکننده بنزین تبدیل خواهد شد.
    گزارش می افزاید: پیش بینی شده گاز صادراتی ایران به میزان چهار میلیون مترمکعب در روز وارد نیروگاه های این کشور شود تا در تولید برق مورد استفاده قرار گیرد چرا که این کشور با کمبود شدید برق روبروست.
    ارزش تبادلات تجاری ایران و عراق اکنون نزدیک به 12 میلیارد دلار است و بر اساس گزارش رسانه های چینی همچنان با سرعت در حال افزایش می باشد.
    گزارش رسانه های چینی در حالی منتشر می شود که مسئولان عراقی نیز همواره از صادرات گاز ایران استقبال کرده اند اما به سبب فعالیت گروه تروریستی داعش و مشکلات ناامنی، راه اندازی این پروژه بارها تاخیر داشت.
    با وجود اینکه قرار بود صادرات گاز به عراق از سال گذشته آغاز شود، اما با توجه به وقوع ناامنی در عراق و برخی مشکلات فنی، این مسئله تحقق نیافت.
    اکنون پس از چند نوبت تاخیر به نظر می رسد مشکلات پیش روی اجرای این طرح برطرف شده و قرار است صادرات به این کشور در آینده ای نزدیک آغاز شود.
    «علیرضا کاملی» مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز اخیرا در سخنانی و در تشریح مهمترین برنامه‌های افزایش صادرات گاز طبیعی ایران پس از لغو تحریم‌ها، گفت که عراق، کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و افغانستان از مهمترین برنامه‌های گازی ایران است.
    هم اکنون ترکیه بزرگترین خریدار گاز ایران به شمار می رود، اما در صورت اجرایی شدن دو قرارداد صادرات گاز به بغداد و بصره، عراق در جایگاه بزرگترین واردکننده گاز ایران قرار می گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها