عصر خودرو

بازدهی متعادل از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران در بازار سرمایه می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازدهی متعادلی را رقم بزنند.

بازدهی متعادل از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از امیر ندیری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای توسعه ابزارهای بازار سرمایه بیان کرد: در دهه‌های قبل در بازار سرمایه فقط معامله سهام صورت می‌گرفت؛ اما با راه‌اندازی بورس‌های کالا و انرژی و توسعه ابزارهایی همچون انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها، اوراق، انواع گواهی‌های سپرده و... شرایطی فراهم شد تا هر شخصی با هر میزان دارایی و دانش مالی و سطح ریسک، بتواند از ظرفیت‌های بورس برای سرمایه‌گذاری استفاده کند. از سوی دیگر، اگرچه بازار سرمایه ما بازاری یک‌طرفه است؛ اما معامله آپشن‌ها تا حدودی این خلا را برطرف کرده است.

    ریسک کمتر

    وی ضمن تاکید بر مزایای توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، گفت: در بورس‌های معتبر دنیا، بیشترین حجم معاملات به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد و مردم، کمتر بصورت مستقیم اقدام به معامله سهام می‌کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم قطعا به نفع مردم و بازار سرمایه خواهد بود، گفت: این صندوق‌ها توسط اشخاص حرفه‌ای مدیریت شده و ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت. کما اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد معمولا متوسط بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از میانگین شاخص بالاتر بوده است.

    فرصت انتخاب

    ندیری با تاکید براینکه وجود طیف وسیعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های درآمد ثابت و... به سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف فرصت انتخاب می‌دهد، اضافه کرد: همچنین، کارمزد معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پایین‌تر از کارمزد معاملات سهام بوده و ضمناً وجود بازارگردان در این صندوق‌ها، موجب شده نقد شوندگی بالاتری داشته و در صف‌های خرید یا فروش قفل نشوند.

    ضرورت توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    مدیر صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار در خاتمه با اشاره به اینکه مشکلات بازار سرمایه در نیمه اول سال ١٣٩٩ ناشی از رشد هیجانی و غیرمنطقی این بازار بود، توضیح داد: از آنجا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط حرفه‌ای‌ها مدیریت می‌شوند؛ می‌توان اطمینان خاطر داشت با توجه به توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ٢ سال اخیر، در صورت اقبال مجدد مردم به بورس، اتفاقات ١٣٩٩ تکرار نشود. به هر حال توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس باعث می‌شود بازار در محدوده ارزندگی خود حرکت کند و شاهد فراز و فرودهای غیرمنطقی نباشیم.

    برچسب ها