عصر خودرو

آغاز عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در کشور

عصر بازار- مدیرعامل مرکز مبادله از آغاز عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در کشور خبر داد و گفت: اوراق مرابحه ارزی در قالب یورو پرداخت خواهد شد و سود و بازپرداخت نیز با یورو خواهد بود.

آغاز عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله در مراسم عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران، اظهارداشت: تمرکز فعالیت های این مرکز مبتنی بر ارز و طلاست؛ اطلاعات و‌نوسانات این دو دارایی مالی مورد توجه مردم است و به همین دلیل ماموریت هایی برای این مرکز تعریف شده است.

    وی‌افزود: مرجعیت رسمی در بازارهای مالی اهمیت بالایی دارد به همین دلیل سعی بر این است که مرجعیت رسمی قیمت ها در بازارهای ارز و طلا را داشته باشیم ضمن اینکه نیازهای واقعی ارز را نیز تامین کنیم.

    سعیدی با تاکید بر اهمیت کاهش حجم بازار غیررسمی و افزایش حجم بازار رسمی در معاملات، گفت: باید قیمت واحد در هر لحظه داشته باشم؛ نباید تفاوت قیمت در هر لحظه داشته باشیم چراکه این موجب ناامنی و بی اطمینانی می شود.

    مدیرعامل مرکز مبادله ایران تصریح کرد: در حوزه طلا هم فعال خواهیم شد و از تجربه اهالی صعنت استفاده می کنیم. امیدواریم زمینه ساز برای تامین مالی ارزی بخش صنعت و در اینده خدمات باشیم.

    سعیدی در خصوص اوراق مرابحه ارزی گفت: مدیریت ریسک از وظایف این مرکز است و در آینده نیز قراردادهای مشتقه را هم خواهیم داشت؛ بستر مناسب و مقرراتی فراهم خواهیم کرد تا صادرکنندگان و واردکنندگان نیازهای ارزی خود را مدیریت و پیش بینی کنند.

    وی افزود: انگیزه سفته بازی و ... وجود ندارد و هدف مدیریت ریسک است

    او از تامین مالی 592 میلیون دلار و 192 میلیون یورو برای نیازهای ضروری در مرکز مبادله ایران خبر داد و گفت: جمعا 195 میلیون یورو برای ارز خدماتی تخصیص یافته است.
    اوراق مرابحه ارزی در قالب یورو پرداخت خواهد شد و سود و بازپرداخت نیز با یورو خواهد بود.

    سعیدی با تاکید براینکه حداقل سرمایه برای ورود به این اوراق یک میلیون یورو است، افزود: پذیره نویسی از هفته قبل آغاز شد و فردا تمام می شود؛ کل اول فروش رفته و الان بیش از ظرفیت پذیرش شده است؛ در نوبت اول 100 میلیون یورو در نظر گرفتیم و نوبت دوم نیز همین مقدار است.

    مدیرعامل مرکز مبادله ایران گفت: در سری اول برای تعهد پذیره نویسی بانک ملت متعهد شد و در سری دوم هلدینگ خلیج فارس متعهد خواهد بود؛ بانک ملت ضمانت می کند پرداخت سود اوراق و بازپرداخت اصل آن را.

    به گزارش تسنیم؛ دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت نیز در مراسم عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران، اظهارداشت: در سالهای اخیر به دلیل سیاست های بانک مرکزی در کنترل نقدینگی، بانک‌ها روش های جدید بهره برداری و تامین مالی پروژه ها را طراحی کردند که با این طرح ها فشار به ترازنامه بانک‌ها هم کمتر می شود.

    وی با اشاره به عرضه اولین اوراق مرابحه در مرکز مبادله گفت: امتیازات مهمی این اوراق دارد که فشار به رشد دارایی ها را کم میکند ، تامین نیاز ارزی پروژه ها را انجام میدهد، منابع ارزی غیر مولد به مولد تبدیل می شود. بانک ملت بعنوان ضامن نقدشوندگی‌متعهد پذیره نویسی و عامل فروش ... با مرکز مبادله همکاری می کند.

    مدیرعامل بانک ملت گفت: اگر برخی مشکلات کوچک رفع شود سرعت در انتشار اوراق بالاتر می رود؛ رکن بازارگردانی جذابیت را بیشتر می کند، در نرخ ها هم می شود اصلاحاتی انجام داد؛ از ظرفیت بانکهای ما در خارج از کشور هم می توان استفاده کرد.

    برچسب ها