عصر خودرو

رنج سهامداران بورس

عصر بازار- برخی از صنایع موجود در بورس نیاز شدیدی به اصلاح اساسی در ساختار داخلی خود دارند چرا که ضرورت تغییر قوانین در برخی از شرکت‌ها با توجه به گشایش‌های بین‌المللی به شدت احساس می‌شود.

رنج سهامداران بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،  صنایع باید در گام نخست با ایجاد تحول در زیرساخت‌ها و ارائه صورت‌های مالی شفاف به سهامداران، زمینه را برای رشد و توسعه خود با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در پسا برجام فراهم کنند. از سویی، چند وقتی است که نبض بازار سهام به درستی نمی‌زند و روز به روز بازیگران تالار شیشه‌ای شاهد از دست رفتن سرمایه خود در بورس هستند در همین حال نهاد ناظر هم با بی‌توجهی کامل و در سکوت کامل خبری فقط بازار را نظاره می‌کند. در عین حال، دماسنج بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با ریزش بیش از 2000 واحد به کار خود پایان داد و در رقم 75 هزار و 982 واحدی قرار گرفت. از همین رو «بازار امروز» در گفت‌وگو با کارشناسان ارشد بازار سرمایه به تحلیل و بررسی صنایع جذاب بورس با توجه به تحولات پیش‌رو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

    هاشم باروتی قائم مقام مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به روند صنایع گفت: صنایع پتروشیمی، سیمان و خودرو در گروه صنایع بزرگ بورس و مادر قرار دارند. از سویی، به دلیل ابهام در نرخ خوراک و مشخص نبودن فرمول دولت برای تعیین این نرخ شاهد افزایش قیمت چشمگیری در صنعت پتروشیمی نخواهیم بود. وی افزود: صنعت سیمان به دلیل رکود در ساخت و ساز، جنگ عراق و کاهش قیمت جهانی رشد مناسبی را طی چند وقت اخیر تجربه نکرده است. این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: خیلی از شرکت‌های تولید سیمان به دلیل این که امکان صادرات ندارند و هزینه تولید آنها به علت آزادسازی قیمت انرژی افزایش یافته است، ورشکسته شده‌اند و یا با حداقل ظرفیت در بازار فعالیت می‌کنند. هاشم باروتی عنوان کرد: صنعت خودرو به دلیل انعقاد قرارداد با کشورهای اروپایی مناسب ارزیابی می‌شود. چرا که ایران خودرو با فیات، بنز و چند شرکت دیگر و در نقطه مقابل شرکت سایپا با چینی‌ها و فرانسوی‌ها وارد مذاکرات شده‌اند و در صورتی که محصولات جدید این صنعت مطابق با استانداردهای اروپایی به مرحله تولید برسد، به طور قطع شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود.
    در سویی دیگر، ایوب باقر تبار معاون امور شرکت‌های گروه مالی سپهر صادرات نیز تصریح کرد:  فعالان و اکثر صنایع 10 سال است از مشکلاتی مانند تحریم، وضعیت نامناسب اقتصادی و... رنج می‌برند. در همین حال برجام امیدواری‌هایی ایجاد کرده است تا موانع موجود کاهش پیدا کند تا موسسات و شرکت‌ها در یک محیط آرام به فعالیت و رقابت بپردازند. وی خاطرنشان کرد: اکثر صنایع در دوران تحریم زیر ظرفیت با تامین مالی و هزینه‌های بالا فعالیت می‌کردند. در حال حاضر برخی از صنایع تحت تاثیر بازارهای بین‌المللی قرار دارند و از رکودهای جهانی، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک رنج می‌برند. ایوب باقر تبار اظهار کرد: پتانسیل رشد شرکت‌هایی که برای ورود و یا فروش مواد اولیه با محدودیت مواجه بودند با رفع موانع در کوتاه‌مدت و میان‌مدت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین، صنایع بانکداری، پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی در صورت رشد بازارهای جهانی فرصت مناسبی برای شکوفایی خواهند داشت.
    افزون بر این، سعید خدایی کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: صنعت بانک پتانسیل لازم را برای لیدر شدن در بورس دارد اما متاسفانه سهامدار عمده این گروه به خوبی عمل نمی‌کند چرا که با رشد قیمت سهام، اقدام به عرضه‌های خیلی سنگین و به نوعی پس زدن بازار می‌کند. وی تاکید کرد: اگر سهامداران عمده به صورت منطقی عمل کنند صنعت بانک در سال جاری می‌تواند با توجه به ریسک پایین خود رشد چشمگیری را تجربه کند و لیدر بورس شود. سعید خدایی اذعان داشت: با توجه به نرخ‌های جهانی فلزات و افزایش آن طی چند وقت اخیر پیش‌بینی می‌شود که گروه فلزات هم بتواند در بازار رشد قابل توجهی را تجربه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها