عصر خودرو

بازار در کوران تعدیل‌های منفی

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز به حرکت کج‌دار و مریز خود ادامه داد تا در نهایت به کارنامه‌ای بهتر از ۳۳۰ واحد افت در مقیاس هفتگی دست نیابد.

بازار در کوران تعدیل‌های منفی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته معامله‌گران به صورت متناوب شاهد رشد و افت شاخص بودند و باوجود حمایت قوی از بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اما همچنان بورس تهران با افت 330 واحدی معادل 49/ 0 درصد  مواجه شد تا به این ترتیب در میانه ماه پنجم سال بازدهی بازار سهام رقم 3/ 6 درصد را نشان دهد؛ رقمی که حداقل 5 درصد کمتر از بازدهی بدون ریسک بازار پول است.

    در بازار سهام آنچه در هفته گذشته بار دیگر آزاردهنده بود، وضعیت نامناسب شرکت‌ها و تعدیل‌های منفی پی در پی آنان بود. وضعیت نامناسب اقتصاد کشور به ویژه رکود فرسایشی اخیر در اغلب صنایع مهم موجب شده است اکثر شرکت‌ها مانند ایران خودرو ناتوان از فروش محصولات خود باشند. در این میان کاهش قیمت‌های جهانی نیز بخشی دیگر از بازار را هدف گرفته است که در این بخش شرکت‌هایی نظیر ارفع در هفته گذشته تن به تعدیل منفی دادند.  بحران عراق و مشکلات صادرات سیمان به این کشور نیز هفته گذشته دامنگیر برخی شرکت‌های سیمانی بود. ضمن اینکه در همین حال رفتار وزارت نفت نیز در برخورد با شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در کنار رکود سنگین به عاملی دیگر برای تداوم رکود فعالیت شرکت‌های بورسی بدل شده است.

    در این شرایط به نظر می‌رسد بازار باوجود خوش‌بینی‌ها در مورد نتیجه مذاکرات تا پس از گزارش‌های 6 ماهه و احتمالا تاثیرپذیری از گزارش‌های 9 ماهه نتواند روند قوی را به نمایش بگذارد.

    در بازار چه خبر بود؟
    در این میان بازار روز چهارشنبه هفته قبل بازاری با رویکرد متعادل بود که در نهایت به رشد 5 واحدی شاخص کل منجر شد. شاخص در این روز در نهایت در رقم 66 هزار و 451 واحد آرام گرفت. بازار روز چهارشنبه همچنین بازار بسیار کم‌حجمی نیز بود به گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس و فرابورس به بیش از صد میلیارد تومان نرسید.  در بازار چهارشنبه در گروه فلزی ذوب‌آهن اصفهان برنامه افزایش سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی ثابت و ماشین‌آلات اعلام کرد. اکثر فعالان بازار در مورد مقرون به صرفه بودن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت از محل ماشین‌آلات به دلیل افزایش هزینه استهلاک و کاهش سود تردید دارند. این افزایش سرمایه باید پیش از انجام مجوز سازمان بورس را دریافت کند. در گروه پتروشیمی، معاون پتروشیمی وزیر نفت به مناسب بودن نرخ خوراک 13سنتی تاکید کرد.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو