عصر خودرو

هزینه بالای حمل و نقل باعث حذف صنعتگران از بازار صادرات سنگ آهن حذف شد

عصر بازار- رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: بالا بودن هزینه حمل و نقل سنگ اهن باعث حذف صنعتگران و صادرکنندگان ایرانی از بازار صادراتی شده است.

هزینه بالای حمل و نقل باعث حذف صنعتگران از بازار صادرات سنگ آهن حذف شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، بهرام شکوری در نشستی با عنوان توسعه زیرساخت های حمل و نقل و تاثیر آن بر قیمت گذاری محصولات معدنی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: استفاده از حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش آلایندگی می تواند قیمت تمام شده برای محصولات معدنی را کاهش دهد.

    وی با اشاره به اینکه توسعه بندرگاه ها سبب شده که طی چند سال اخیر شاهد رشد میانگین 13 درصدی در ارتباط با صادرات محصولات معدنی از بندرگاه ها باشیم، افزود: 11 بندرگاه در کشور وجود دارد که به لحاظ کیفیت رتبه 78 دنیا را دارد و در سال های 90 تا 92 تنها 7 درصد حمل مواد معدنی از طریق خطوط ریلی بوده است.

    رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تصریح کرد: در هدف گذاری برنامه توسعه باید این رقم به 30 درصد برسد و کشورهایی مانند استرالیا 80 درصد حمل سنگ های معدنی خود را از طریق خطوط ریلی انجام می دهند.

    وی در مورد فولاد هم گفت: از 17 میلیون تن فولاد تولید شده ایران تنها 3 میلیون تن از طریق ناوگان ریلی جابه جا می شود و برای جابجایی 55 میلیون تن فولاد و زنجیره ارزش در افق 1404 به 86 هزار کیلومتر ریل و خطوط ریلی نیاز داریم.

    شکوری با بیان اینکه در کشور به اشتباه حمل و نقل را در شمار زنجیره تولید محاسبه نمی کنند، افزود: این در حالی است که این مسئله در قیمت تمام شده محصولات معدنی بسیار موثر است و متاسفانه هزینه های حمل و نقل ریلی در ایران گران تر از حمل و نقل جاده ای است، در حالی که در دنیا موضوع عکس این است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها