عصر خودرو

مدیرعامل سبدگردان مانی:

حمایت از صنایع، سودآوری، افزایش تولید و کاهش تورم را به دنبال دارد

عصر بازار- صفوی گفت: حمایت از صنایع نه تنها باعث سودآوری و افزایش تولید می‌شود بلکه اثرات کاهنده‌ای بر روی تورم داشته و به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

حمایت از صنایع، سودآوری، افزایش تولید و کاهش تورم را به دنبال دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، شهرام صفوی، مدیرعامل سبدگردان مانی با بیان‌اینکه رویدادهای اقتصادی و بحران‌های بین المللی در سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است، گفت: مجموعه عواملی چون قیمت ارز، قیمت جهانی کالاها، بودجه 1403، اصلاح ساختار اقتصادی، نظام مالیاتی و بانکی، قیمت‌گذاری و بهبود ساختار سرمایه شرکت‌ها مجموعه عوامل تاثیر گذار بر بازار است اما امروزه بحران جنگ اسرائیل و فلسطین به طور قطع روی بازار تاثیر قابل توجهی داشته است.

    صفوی عنوان کرد: این بحران‌ها هرچند طولانی است اما در نهایت مدیریت خواهد شد چرا که منفعتی برای هیچ کشوری ندارد.

    وی با تاکید بر اینکه یک اقتصاد مطلوب می‌تواند پشتوانه بازار سرمایه باشد، افزود: بهبود بازار سرمایه با جریان نقدینگی به سادگی امکان‌پذیر است؛ دقیقا مشابه سال 1399 که به دلیل این که جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت کرد، در ادامه شاخص‌های سهامی با افزایش همراه شدند. در چنین شرایطی شاهد جابجایی منافع در بازارها بودیم.

    وی با اشار به اینکه حرکت اقتصاد جهانی و کامودیتی‌ها در روند بازار سرمایه اثرگذار است،ادامه داد: بهبود نرخ پتروشیمی، نفت، سنگ آهن، مس، روی و... نشان‌دهنده وضعیت مناسب شرکت‌ها است.

    به باور این کارشناس بازار سرمایه، نرخ بهره در اقتصاد بین‌المللی به سرعت افزایش پیدا کرد، انگلستان، اروپا و آمریکا از اواخر سال 2022 به سرعت نرخ بهره را افزایش دادند. افزایش نرخ بهره با محوریت کنترل تورم صورت گرفت اما اکنون افزایش نرخ بهره هزینه‌های مالی را به بودجه کشورها تحمیل کرده است.

    صفوی تصریح کرد: با توجه به این که نرخ بهره در بالاترین مقادیر خود قرار گرفته است، انتظار می‌رود از 3 تا 6 ماه آینده این مهم رو به کاهش گذارد.

    کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر به صنایع کمک شود که در تولید سودآور شوند طبیعتا تولید آنها افزایش یافته و اثرات کاهنده روی تورم داشته و به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

    وی به کمک صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: صندوق توسعه ملی در شرایط بحران و خاص‌تر می‌تواند به توسعه صنایع و بازار سرمایه کمک کند.

    صفوی درباره بودجه سال 1403 و توجه ویژه به بازار سرمایه نیز اظهار داشت: در نظرگرفتن بخشودگی‌هایی در سیستم مالیاتی، قیمت‌گذاری و تخفیفات با این شرط که شرکت‌ها به سمت طرح‌های توسعه و صنایع پایین دستی حرکت کنند، قطعا مورد اقبال بازار سرمایه و سندیکاها قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها