عصر خودرو

در هیأت عالی واگذاری مصوب شد:

واگذاری ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و عرضه ۱۰ درصدی سهام آلومینای ایران

عصر بازار- در چهارصد و پنجمین جلسه هیأت عالی واگذاری، عرضه ده درصدری شرکت‌های آلومینا و واگذاری ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز مصوب شد، همچنین با افزایش سرمایه صنایع پتروشیمی ابن‌سینا همدان و تخصیص ۵ درصد از سهام سرخابی‌ها به مدیران تخصصی این دو باشگاه موافقت شد.

واگذاری ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و عرضه ۱۰ درصدی سهام آلومینای ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سازمان خصوصی‌سازی؛ چهارصد و پنجمین جلسه هیئت عالی واگذاری دوشنبه 10 مهرماه با حضور مالک رحمتی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و سایر اعضا به ریاست سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در سالن جهاد این وزارتخانه برگزار شد.

    براساس بند 1 مصوبات فوق، با استناد به گزارش نظارتی بر بنگاه‌ها و شرکت‌های سال 1399 و 1400، اگر خریداران سال 1401 طبق دستورالعمل نظارتی بنگاه‌ها پس از واگذاری مرتکب تخلفاتی شوند، مشمول تنبیه "محدودیت و یا ممنوعیت خرید سهام از سازمان خصوصی ‏سازی" خواهند شد.

    بند 2 این مصوبه به دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری درخواست شرکت تراکتورسازی تبریز اشاره دارد، بر همین مبنا با واگذاری شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز موافقت شد تا برنامه آن در جلسات آتی مشخص شود.

    اعضای جلسه در بند 3 این مصوبه تصمیم گرفتند تا در موضوع بنده 11 مصوبه 1401/08/02 برخی شرکت‌های مشمول واگذاری را از طریق بورس به صورت تدریجی عرضه کنند.

    در بند 4 نیز آمده است که به استناد بند 3 ماده 18 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با اصلاح اساسنامه شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینا همدان(سهامی خاص) برای افزایش سرمایه از 4 میلیارد تومان به مبلغ 2 هزار و 408 میلیارد و 300 میلیون تومان موافقت شد.

    در پنجمین مصوبه مقرر شد تا سهام دولتی شرکت آلومینای ایران(سهامی عام) در قالب عرضه حداکثر 10 درصدی در فرابورس واگذار شود، تا در دو ماه آتی کشف قیمت این سهام صورت گیرد.

    اعضای هیئت عالی واگذاری در ششمین بند این مصوبه در رابطه با نحوه واگذاری شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس به شرح نکاتی پرداختند، که 10 درصد از سهام سرخابی‌ها به صورت خرد و بلوکی به بخش خصوصی و تعاونی در قالب رقابت میان متقاضیان با هدف مدیریت بازار عرضه شود.

    همچنین در قسمت (ب) این بند مصوب شد حداکثر تا سقف 5 درصد از سهام دو شرکت فوق به کارکنان، بازنشستگان و مدیران تخصصی سرخابی‌ها در قالب سهام ترجیحی واگذار شود، به‌نحوی که ترتیب اولویت آن‌ها با تعاونی‌ها، مدیران، کارکنان و بازنشستگان است، در این مصوبه آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی و ماده 20 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 اهمیت دارد.

    برچسب ها