عصر خودرو

سناریوی بانک جهانی از نفت ۱۵۷ دلاری

عصر بازار- بانک جهانی اعلام کرد اگر جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی به یک نزاع منطقه‌ای بزرگ تبدیل شود، قیمت هر بشکه نفت تا ۱۵۷ دلار صعود می‌کند.

سناریوی بانک جهانی از نفت ۱۵۷ دلاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بانک جهانی اعلام کرد اگر اختلال عرضه قابل توجهی به دلیل جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی روی ندهد، میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال 2024، به 81 دلار می‌رسد.

    بر اساس جدیدترین گزارش «چشم انداز بازارهای کالایی» بانک جهانی، انتظار می‌رود قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال 2023، به طور متوسط 90 دلار در هر بشکه باشد که تفاوت چندانی با قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که زیر 90 دلار بود، ندارد.

    در گزارش بانک جهانی آمده است جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی تاکنون، تاثیر محدودی بر بازارهای جهانی کالا داشته است، به طوری که قیمت نفت از زمان آغاز این درگیری‌ها در هفتم اکتبر، حدود شش درصد رشد کرده است. اما قیمت‌های کالاهای کشاورزی، اکثر فلزات و کالاهای دیگر به دلیل توانایی بهبود یافته اقتصاد جهانی برای جذب شوک‌های قیمت نفت، کاهش چندانی نداشته‌اند.

    با این حال، این وام دهنده جهانی، سه سناریوی خطر احتمالی اختلالات عرضه نفت را بر اساس تجربه تاریخی از دهه 1970 ارزیابی کرده است. در سناریوی اختلال کوچک بانک جهانی که عرضه جهانی نفت حداکثر دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند، قیمت نفت در ابتدا بین سه تا 13 درصد نسبت به میانگین سه‌ ماهه جاری افزایش پیدا کرده و به محدوده 93 تا 102 دلار در هر بشکه می‌رسد.

    در سناریوی اختلال متوسط که تقریبا با جنگ عراق در سال 2003 قابل قیاس است، ممکن است حداکثر پنج میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت مختل شود و قیمت نفت در ابتدا بین 21 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده و به محدوده 109 تا 121 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

    در سناریوی اختلال بزرگ که با تحریم نفتی اعراب در سال 1973 قابل قیاس است، عرضه جهانی نفت حداکثر هشت میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها در ابتدا بین 140 تا 157 دلار در هر بشکه افزایش خواهند یافت.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی و نائب رئیس ارشد اقتصاد توسعه بانک جهانی در این باره گفت: اگر جنگ تشدید شود، اقتصاد جهانی برای اولین بار در دهه‌های گذشته، با یک شوک انرژی دوگانه مواجه می‌شود که نه فقط از جنگ در اوکراین، بلکه از خاورمیانه هم خواهد بود.

    برچسب ها