عصر خودرو

مدیر یک سازمان بین المللی:

شرایط پساتحریم انتقال سرمایه خارجی و ایجاد فرصت های جدید است

عصر بازار- مدیر منطقه ای سازمان بین المللی آموزشی اشریج (Ashridge) گفت: نخستین چالش در دوران پساتحریم گشوده شدن فضای امکان رشد با افزایش نقدینگی حاصل از سرمایه گذاری خارجی است که باید چگونگی بهره گیری از فرصت های جدید مورد توجه قرار گرفته شود.

شرایط پساتحریم انتقال سرمایه خارجی و ایجاد فرصت های جدید است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «راری هندریکز» (Rory Hendrikz) شامگاه سه شنبه در حاشیه همایش «الزام های بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی» به خبرنگاران اظهار داشت: مدیران و مسئولان در شرایط پساتحریم رویکرد برون نگری نسبت به مسایل باید داشته باشند و نباید فقط به داخل کشور بیندیشند.
    وی افزود: فضای رقابتی پیش رو باید به شکلی مورد بهره برداری قرار گیرد که فرصت پسا تحریم زمینه شتاب بخشیدن به برنامه های توسعه ای را به همراه داشته باشد.
    پیش از این ولی الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفته بود، سیاست اصلی دیپلماسی اقتصادی کشور باید الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) باشد و لازم است این موضوع در صدر برنامه های پساتحریم قرار گیرد.
    وی همچنین گفته بود، واقعیت این است که یگانه مسیر توسعه اقتصادی کشور برپایه رهنمود رهبر معظم انقلاب، اقتصاد درون زا و برونگر است و چنانچه براین محور حرکت شود، ضامن رشد جهشی خواهد شد.
    «هندریکز» در ادامه با یادآوری اینکه آفریقای جنوبی 20 سال پیش، تحریم های بین المللی را پشت سرگذارد، افزود: اکنون برای جمهوری اسلامی ایران در دوران پساتحریم شرایط نوینی فراهم شده است.
    وی اضافه کرد: امروز موضوع مهم، بازیابی فرصت های از دست رفته در دوران تحریم است و مدیران ارشد دستگاه ها باید برای ارتقای دانش و آگاهی های روز خود از همه ابزارهای در دسترس بهره گیری کنند.
    مدیر منطقه ای این سازمان بین المللی گفت: امروز علم مدیریت از پیچیدگی و چالش های زیادی برخوردار است؛ مدیران باید نسبت به بازشناسی فرصت ها برای شتاب بخشیدن به حرکت مجموعه تحت مدیریت خود بهره گیری کنند.
    افخمی گفته بود، در سال های گذشته (دولت های نهم و دهم) سیاست صنعتی زدایی در کشور پیاده شد، بگونه ای که سهم بخش صنعت و معدن از متوسط 18 درصد در دوره 85- 1377 به رقم 9 درصد در سال 1391 تنزل یافت.
    هندریکز افزود: مدیران ارشد دستگاه ها باید نسبت به نوآوری به عنوان اولویت نخست برنامه های خود بیندیشند و لازم است خلاقیت را در دستور کار خود قرار داده و از این نکته مهم غفلت نشوند.
    افخمی گفته بود: چنانچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت در پنج سال آینده سیاست الحاق به WTO را در اولویت برنامه های خود قرار ندهد، بدون شک با چالش های متعدد در توسعه صادرات مواجه می شود.
    به گفته وی، سازمان جهانی تجارت به تازگی پیام های مثبتی را درباره الحاق کشورمان به این سازمان منعکس کرده و انتظار می رود با پشتیبانی های وزارت امورخارجه بتوان همزمان با اجرایی شدن برجام، فرایند مذاکرات ایران به زودی در این ارتباط آغاز شود.
    مهمترین دستاورد ایران از پیوستن به سازمان جهانی تجارت، ابتدا شفاف سازی و قانونمندسازی فضای اقتصادی و هماهنگی آن با اقتصاد بین المللی و سپس برداشتن موانع تجاری در کشورهای هدف است که نتیجه این دو، کمک به جذب سرمایه گذاری های خارجی به ویژه در بخش های دانش بنیان با دیدگاه صادرات محور است.
    در همایش «الزامات بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی»، روش های حضور پایدار و رقابت در بازار بین المللی با رقبای مختلف بررسی و تجار و بازرگانان ایرانی با قوانین و استاندار های لازم برای حضور در WTO آشنا شدند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها