عصر خودرو

شنبه ۲۹ مهر

افزایش ۱۴۲۹ واحدی شاخص بورس تهران

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۴۲۹ واحد همراه شد.

افزایش ۱۴۲۹ واحدی شاخص بورس تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با روند رو به رشد آغاز کرد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 1429 واحد به رقم 2 میلیون و 24 هزار و 973 واحد رسید.

    شاخص هموزن نیز با افزایش 3 هزار و 268 واحد به رقم 686 هزار و 245 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 97 هزار میلیارد تومان رسید.

    معامله‌گران امروز بیش از 4.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 255 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار 599 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

    همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.8 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 0.48 درصد رشد کردند.

    شاخص آزاد شناور 0.13 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 0.12 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.4 درصد افزایش یافت.

    امروز نمادهای ایران خودرو، سایپا و گل‌گهر بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی نوری، ملی‌مس و نفت بهران بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

    در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 65 واحد افزایش به 25 هزار و 92 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 393 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 434 هزار میلیارد تومان شد.

    معامله‌گران امروز بیش از 3.2 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 145 هزار فقره معامله و به ارزش 9 هزار و 233 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

    امروز شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس 0.26 درصد افزایش یافت، این دو شاخص با معیار هموزن 0.92درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس 0.51 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس 0.17 درصد افزایش یافت.

    امروز نمادهای پالایش نفت لاوان، مدیریت انرژی امیدتابان هور، شرکت بندری سینا، بیمه کوثر و ایران‌خودرو دیزل به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای آریا ساسول و مالی سپهرصادرات بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

    به گزارش فارس، بازار سرمایه در حال حاضر در حد 6 درصد در تأمین مالی اقتصاد سهیم است در حالی که این رقم باید به 30 درصد برسد.لازمه آن افزایش عمق بازار و بزرگ شدن بازار سرمایه است در این زمینه باید دولت از حضور سرمایه‌گذاران خرد در کنار سرمایه‌گذاران حقوقی و بزرگ حمایت کند و قوانینی در مورد حمایت از حقوق سهامداران خرد تدوین کنند تا به این وسیله سرمایه‌های خرد مردم از بازار جمع‌آوری و بخشی از آن به تولید تزریق شود.

    بازار سرمایه محلی برای شفاف شدن شرکت‌ها، افزایش حاکمیت شرکتی و ارتقاء استانداردهای شرکت‌داری و همچنین شفاف شدن درآمد و ایجاد امکان اخذ مالیات واقعی از فعالان اقتصادی است، بنابراین باید مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرد.

    برچسب ها