عصر خودرو

بانک‌های تجاری با فروش بنگاه‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند

عصر بازار- رئیس‎ کل بانک مرکزی گفت:‌ بانک‎‌ها به زودی در قالب فعالیت تخصصی اعم از تجاری، توسعه‌‎ای، قرض‎‌الحسنه، بانک جامع و انواع دیگر بانک‌‎های تخصصی دسته‎‌بندی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز در این چارچوب تغییر می‌کند.

بانک‌های تجاری با فروش بنگاه‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، در جلسه مشترک با مدیران عامل بانک‎ها با اشاره به مزایای تخصصی شدن بانک‎ها اظهار کرد: هر بانکی نمی‎تواند هر فعالیتی داشته باشد و بانک‎های توسعه‎ای، ‌تجاری و قرض‎الحسنه در حوزه فعالیت تخصصی تعریف شده باید فعال باشند و حتی تعدادی بانک جامع هم که وجود دارند باید براساس عقود مشخص و تفکیک شده در هریک ازاین حوزه ‎ها فعال باشند.

    فرزین با اشاره به مهمترین محورهای اصلاحی در نظام بانکی خطاب به مدیران عامل بانک‎ها گفت: مدیران شبکه بانکی باید برای اجرای این برنامه اصلاحی به بانک مرکزی کمک کنند تا بحث ناترازی، تقویت کارایی و تقویت هدایت سپرده ها به سمت فعالیت های مشخص در سیستم بانکی اجرایی شود و قوانین و مقرارت هم در این زمینه کمک خواهد کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی مسئله ناترازی بانک‎ها را همچنان یکی از مسائل مهم شبکه بانکی و دستور کار جدی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت‎: حوزه نظارت بانک مرکزی با برنامه و روش‎های اصلاحی مدون، پیگیر رفع ناترازی هاست و از طرف دیگر نیز، مشکل کفایت سرمایه برخی بانک ها هم در دستور کار اصلاحی قرار دارد.

    فرزین با تاکید بر تقویت ابعاد مختلف نظارتی در شبکه بانکی گفت: لایه های نظارتی باید در درون بانک‎ها شکل بگیرد و نظارت بر بانک‎ها از دورن بانک‎ها آغاز شود. به عبارت دیگر، تمامی ارکان هر بانکی باید نظارت فعال داشته باشند و تک تک اعضای هیات مدیره باید وظیفه نظارتی داشته باشند و به بانک مرکزی پاسخگو باشند.

    * فعالیت بنگاه داری بانک‎های تجاری قابل قبول نیست

    رئیس کل بانک مرکزی موضوع بنگاهداری بانک ها را از دیگر مشکلات شبکه بانکی عنوان کرد و افزود‎: در این زمینه نمی‎توان نسخه واحدی برای تمامی بانک‎ها تجویز کرد و باید برای هر بانک متناسب با حوزه کاری آن، شرایط تعریف شود اما در عین حال، فعالیت بنگاه داری بانک‎های تجاری قابل قبول نیست و باید با فروش بنگاه‎ها، از بنگاهداری خارج شوند.

    وی بانک مرکزی را نماینده حفظ حقوق سپرده گذاران در شبکه بانکی دانست و گفت: ‌بانک مرکزی علاوه بر نظارت بر بانک‎ها، باید از فرآیند اتفاقاتی که در بنگاه‎های وابسته به بانک‎ها حادث می شود نیز مطلع باشد چراکه بنگاه‎های بانک‎ها هم با سپرده‎های مردمی ایجاد می شوند و این پول متعلق به مردم است.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: ‌نظارت بر انتصاب مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‎های متعلق به بانک‎ها و تعیین محدوده برای تعداد شرکت‎ها در ذیل هر شرکت و همچنین پاسخگو بودن مدیران و اعضای هیات مدیره این شرکت‎ها در کمیته حاکمیتی شرکتی از دیگر مواردی است که در بحث بنگاهداری بانکها حتما مورد توجه بخش نظارت قرار گیرد.

    * نظارت دقیق بر مصرف اعتبارات بانکی

    فرزین در ادامه این جلسه نظارت بر مصرف اعتبارات را از دیگر اولویت های نظارت بانک ها بر گیرندگان تسهیلات دانست و افزود: ‌هم اکنون نظارت منسجمی بر مصرف اعتبارات بانکها وجود ندارد به طوری که در برخی موارد تسهیلات دریافتی صرف مواردی غیر از هدف تسهیلات گرفته شده می شود و نظارت ها باید به گونه ای باشد که پول در فعالیتی که با آن هدف تسهیلات را دریافت می کند صرف شود.

    رئیس‎ کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به امار رشد بخشهای اقتصادی در سه ماهه نخست امسال گفت: رشد بخش‎های اقتصادی در فصل بهار امسال رشد خوبی بود، به طوری که رشد بخش مسکن که در بهار سال گذشته منفی 8 درصد بود امسال به مثبت 2 درصد رسید که نشان می دهد امسال وضعیت تولید مسکن بهتر شده است. 

    فرزین با بیان اینکه نرخ رشد در ساله گذشته به 4 درصد رسید گفت : این میزان رشد معادل نرخ رشد دوسال قبل بود و این امر نشان می دهد که برای دستیابی به نرخ رشد بالاتری به سوخت بالاتری نیاز است و این امر نیازمند سرمایه گذاری است و باید علاوه بر منابع بانکی به سرمایه گذاری خارجی و سایر روش های تامین مالی در بازار سرمایه نیز توجه داشت .

    رئیس کل بانک مرکزی  نرخ رشد اقتصادی بدون نفت را در سه ماهه نخست امسال را  5.2 درصد و با نفت را 6.2 درصد اعلام کرد و افزود : بخش نفت در این مدت نرخ رشد حدود 16.5 درصد داشت که خیلی وضعیت خوبی بود و  پیش بینی می شود  در تابستان هم همین وضعیت در مورد نفت  ادامه پیدا یابد که بر روند  رشد موثر است .

    وی ابراز امیدواری کرد وضعیت رشد اقتصادی نیز در فصل تابستان از شرایط خوبی برخوردار باشد چراکه بخش‎های صنعت، خدمات و کشاورزی در تابستان وضعیت خوبی داشتند.

    فرزین افزود:‌ سال گذشته به دلیل وضعیت خوب ارزی برای نخستین بار، نرخ رشد تشکیل سرمایه مثبت شد و این امر منجر به ادامه رشد بخشهای اقتصادی شد و امسال هم نرخ رشد تشکیل سرمایه مثبت خواهد شد.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ شبکه بانکی باید تلاش کند تا  با تقویت تامین مالی به تشکیل سرمایه کمک کند، چراکه این امر برای تحقق نرخ رشد های آتی حائز اهمیت است و نرخ رشد مثبت باقی خواهد ماند.

     

    برچسب ها