عصر خودرو

با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور؛

بودجه سال ۱۴۰۲ مناطق آزاد اعلام شد+ جدول

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهور مصوبه بودجه سازمان‌های منطقه آزاد را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که در این میان چابهار با حدودا ۷ و کیش با ۴.۳ هزار میلیارد تومان بیشترین بودجه کل را به خود اختصاص داده‌اند.

بودجه سال ۱۴۰۲ مناطق آزاد اعلام شد+ جدول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه 6 شهریور امسال هیأت وزیران در خصوص تعیین بودجه سازمان منطقه آزاد کشور (مجموع منابع و مصارف) را به وزارت اقتصاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.

    بر این اساس منطقه آزاد کیش برای سال 1402 مبلغ بیش از 2 هزار و 215 میلیارد تومان به عنوان منابع و 2 هزار و 173 میلیارد تومان به عنوان مصارف در اختیار دارد (تراز بودجه مثبت 41 میلیارد تومان)

    بودجه منطقه آزاد قشم یک هزار و 10 میلیارد تومان به عنوان منابع و 927 میلیارد تومان به عنوان مصارف؛ (تراز بودجه مثبت 83 میلیارد تومان)

    بودجه منطقه آزاد چابهار 3 هزار و 565 میلیارد تومان به عنوان منابع و 3 هزار و 355 میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت حدودا 16 میلیارد تومان)

    بودجه منطقه آزاد ارس 655 میلیارد تومان به عنوان منابع و 638 میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت 6.5 میلیارد تومان)

    بودجه منطقه آزاد اروند یک هزار و 791 میلیارد تومان به عنوان منابع و و یک هزار و 782 میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت حدودا 18 میلیارد تومان)

    بودجه منطقه آزاد انزلی 584 میلیارد و 679 میلیون تومان به عنوان منابع و 584 میلیارد و 500 میلیون تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت 179 میلیون تومان)

    بودجه سازمان منطقه آزاد ماکو 675 میلیارد تومان به عنوان منابع و 669 میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت 6.5 میلیارد تومان)

    منابع درآمدی سازمان های منطقه آزاد شامل مواردی چون فروش زمین، فروش ساختمان و تأسیسات، سود سرمایه گذاری، حساب های اندوخته، تسهیلات بانکی، منابع حاصل از سرمایه گذاری‌های مشترک با بخش خصوصی، درآمدهای حاصل از عرضه اوراق، بودجه عمومی دولت و ... می‌شود.

    مصارف نیز مواردی چون پرداخت دستمزد و حقوق و مزایای کارکنان، نگهداری املاک و تأسیسات و ساختمان‌ها، خرید ماشین آلات و تجهیزات، بازپرداخت تسهیلات و دیون، اجرای طرح های فرهنگی-اجتماعی و ... است.

    بنابراین 10 هزار و 498 میلیارد تومان مجموع منابع و 10 هزار و 131 میلیارد تومان مجموع مصارف امسال مناطق آزاد و مجموعا 20 هزار و 629 میلیارد تومان بودجه کل امسال مناطق آزاد تعیین شده است.

     

    بودجه مناطق آزاد جدید

    همچنین امسال به عنوان نخستین سال فعالیت مناطق آزاد جدید شامل اردبیل، اینچه‌برون، بانه-مریوان، بوشهر، سیستان، قصرشیرین و مهران در نظر گرفته شده و منابع هر یک از این سازمان ها 295 میلیارد تومان (به ازای هر کدام) و مجموعا 2 هزار و 65 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این منابع شامل 285 میلیارد تومان درآمد از محل عوارض ورود و خروج کالا و 10 میلیارد تومان از محل واگذاری زمین است.

    مصارف این 7 منطقه آزاد جدید هم برای سال جاری 285 میلیارد تومان به ازای هر سازمان منطقه آزاد جدید برنامه ریزی شده که مجموعا مصارف آنها یک هزار و 995 میلیارد تومان است؛ عمده مصارف این مناطق آزاد شامل 282 میلیارد و 200 میلیون تومان (به ازای هر سازمان منطقه آزاد 7 گانه جدید) به بخش عمران و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی (آماده سازی این مناطق) تخصیص می یابد.

    عبور بودجه مناطق آزاد کشور از 24 هزار میلیارد تومان

    بنابراین بودجه کل مناطق آزاد جدید 4 هزار و 60 میلیارد تومان است که با احتساب بودجه کل 7 منطقه آزاد قدیم (20.6 همت) بودجه امسال مناطق آزادکشور به بالغ بر 24 هزار و 689 میلیارد تومان می‌رسد.

    برچسب ها