عصر خودرو

آیا گاز ایران می تواند از طریق کرواسی به قلب اروپا راه یابد

عصر بازار- با توجه به اینکه کرواسی از لحاظ ژئوپلتیکی موقعیت خاصی دارد، می‌تواند توزیع کننده گاز ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی باشد؛ این موضوع یکی از اهداف استراتژیک در همکاری با کرواسی است و همه عوامل وشرایط برای عملی شدن این پروژه در هر دو طرف موجود است.

آیا گاز ایران می تواند از طریق کرواسی به قلب اروپا راه یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نام کرواسی و کروات ها درسال های گذشته در کشورما با فوتبال عجین شده است تا جایی که از مربی تیم ملی تا مربی های باشگاهی کروات ها در ورزش ایران نقش بازی کرده اند اما حالا با توافق هسته ای، کرواسی به دنبال آن است که همانند فوتبال، حضورش در اقتصاد ایران را نیز پررنگ کند؛ به همین منظور قرار است خانم «کلیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهوری این کشور این هفته در راس هیاتی بلند پایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کند.

    خانم کلیندا گرابار کیتاروویچ دومین رئیس جمهوری زن ( پیش از این رئیس جمهوری کره جنوبی نیز به ایران آمده بود) است که در یک ماه گذشته به کشورمان سفر می کند.
    براساس اعلام مسئولان وزارت خارجه و رسانه های کرواسی، رئیس جمهوری این کشور را 70 نفر از فعالان اقتصادی و مقامات بلندپایه همراهی کنند. سفری که با همکاری اتاق بازرگانی کرواسی و اتاق ایران هماهنگ شده و در آن علاوه بر دیدار با مقام های عالی کشورمان گفت وگوها و مذاکرات با فعالان بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است.
    یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های کرواسی درباره سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ایران نوشته است: بعد از برداشتن تحریم‌های ایران، مقام‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشورهای بسیاری با ایران ملاقات داشته‌اند.
    به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، روزنامه «وچرنی» با توجه به سفر خانم کیتاروویچ و هیات اقتصادی آن کشور به ایران آورده است: حدود 50 شرکت کروات از بخش‌های انرژی، عمرانی تا شرکت‌های دارویی و حدود 70 نماینده از این بخش‌ها به ایران سفر می‌کنند. بعضی از این شرکت‌ها سابقه حضور قبلی در بازار ایران دارند و تعدادی از آن‌ها برای برقراری ارتباط اولیه به ایران سفر خواهند کرد.
    به نوشته رسانه های کرواسی، نمایندگان شرکت‌های زیادی از جمله شرکت نفت کرواسی (INA) ، شرکت گاز کرواسی (PPD)، نصب خطوط انتقال برق، شرکت دارویی JGL، انیستیتو عمرانی IGH، شرکت PRO INTEGRIES به ایران سفر می‌کنند.
    به اعتقاد کارشناسان با توجه به اینکه کرواسی از لحاظ ژئوپلتیکی موقعیت خاصی دارد، می‌تواند توزیع کننده گاز ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی باشد و همانگونه که مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند این موضوع یکی از اهداف استراتژیک در همکاری با کرواسی است و همه عوامل و شرایط برای عملی شدن این پروژه در هر دو طرف موجود است.
    رسانه های کرواسی در ارتباط با همکاری مشترک ایران و کرواسی از علاقه ایرانی ها برای سرمایه گزاری در پایانه‌های ال.ان.جی(LNG گاز مایع فشرده)، کشتی سازی، صنایع پتروشیمی، صنعت توریست و ... در ارتباط با کرواسی نوشته و اعلام کرده اند که این کشور نیز در زمینه پروژه‌های زیربنایی و بخش‌های انرژی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران است.
    کرواسی در سال های گذشته به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه علاقه نشان داده است و پیش از این رئیس جمهوری این کشور به افغانستان سفر کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها