عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

پتروشیمی درباره نرخ خوراک تصمیم‌گیرنده نیست

عصر بازار: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید براینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نرخ خوراک تصمیم‌گیرنده نیست و وزارت نفت نرخ خوراک را تعیین می‌کند،گفت: در حال حاضر معتقدیم ۱۳ سنت برای نرخ خوراک مطلوب و منطقی است.

پتروشیمی درباره نرخ خوراک تصمیم‌گیرنده نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در نشست خبری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نرخ خوراک تصمیم‌گیرنده نیست و وزارت نفت نرخ خوراک را تعیین می‌کند.

    وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازوی فنی و تخصصی وزارت نفت است که برای این امر کمک می‌کند تا تصمیم مطلوبی را برای نرخ خوراک گرفته شود.

    شعری مقدم تأکید کرد: در حال حاضر معتقدیم 13 سنت برای نرخ خوراک مطلوب و منطقی است به عنوان مثال برای تولید کود شیمیایی و تولید آمونیاک و اوره 50 درصد مصرف خوراک گاز و 50 درصد دیگر سوخت است که قیمت سوخت 3 سنت و خوراک گازی 13 سنت محاسبه می‌شود که متوسط این دو، 8 سنت است بنابراین قیمت معقول است.

    وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که قیمت خوراک گازی بیشتر از 13 سنت نباشد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: موافقتامه‌ای برای تهیه فرمول خوراک پتروشیمی مصوبه‌ای بین وزارت صنعت و معدن و وزارت نفت به امضا رسیده است و این موافقتنامه به وزارت اقتصاد فرستاده شده است و منتظر هستیم که فرمول نهایی به تأیید برسد.

    وی یادآور شد: بازه زمانی برای اجرای این فرمول 10 تا 15 سال است.

    معاون وزیر نفت از بازدیدی که غرفه شرکت تاپیکو داشت، گفت: این شرکت توانسته است جای خالی صنایع پتروشیمی را پر کند تا جایی که به صنایع پایین دستی ورود پیدا کرده است چرا که یکی از مشکلات و ایراداتی که به شرکت ملی پتروشیمی گرفته می‌شود این است که این شرکت نباید به صنایع پایین دستی ورود پیدا کند.

    وی افزود: شرکت تأمین سرمایه توانسته است حلقه زنجیره تولید را تکمیل نماید به طوری که پیش‌بینی می‌شود که رتبه نخست را در منطقه  کسب نماید.

    شعری مقدم به اساسنامه تصویب شده در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: طبق این اساسنامه شرکت پتروشیمی نمی‌تواند به صنایع پایین دستی وارد شود و طبق این اساسنامه وزارت نفت موظف شده است که به صنایع پایین دستی نظارت کافی داشته باشد.

    تحولی عظیم در توسعه صنایع پایین‌دستی با لغو تحریم‌ها

    معاون وزیر نفت تصریح کرد: عمده مشکلات موجود پتروشیمی ناشی از تحریم‌ها بوده است و پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها یک تحول عظیمی در صنایع پایین دستی رخ دهد.

    وی ادامه داد: موضوع دیگر دو نرخی بودن قیمت ارز بوده که خیلی شکننده برای تولیدکنندگان در مقابل واردات بوده است که بر همین اساس رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی قیمت ارز تک نرخی شود.

    شعری مقدم در خصوص برنامه برای توسعه هلدینگ تخصصی گفت: تلاش می‌کنیم این هلدینگ تا جایی که ممکن است توسعه پیدا کند تا از رقابت‌هایی که در اثر تفرقه به وجود آمده است جلوگیری شود.

    برچسب ها