عصر خودرو

جلال پور:

ارزش مبادلات ایران و الجزایر می تواند تا یک میلیارد دلار افزایش یابد

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارزش واردات الجزایر در سال ۲۰۱۴ را ۵۸ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار ذکر کرد گفت: ارزش مبادلات ایران و الجزایر می تواند تا یک میلیارد دلار افزایش یابد.

ارزش مبادلات ایران و الجزایر می تواند تا یک میلیارد دلار افزایش یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، محسن جلال پور امروز دوشنبه در نشست تجاری ایران و الجزایر که با حضور وزیر صنایع الجزایر در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، افزود: الجزایر همواره به عنوان یکی از بهترین دوستان ایران در عرصه بین المللی بوده و جای تاسف است که امروزه سطح تعاملات تجاری دو کشور در حد انتظار نیست. یه عنوان نمونه حجم مناسبات اقتصادی ایران و الجزایر در سه ماه نخست سال گذشته 769 هزار دلار بوده که کل این رقم شامل صادرات ایران به الجزایر بوده است.
    وی گفت: سهم ایران از بازار الجزایر تنها پنج میلیون و 90 هزار دلار معادل حدود 9 هزارم درصد از کل واردات این کشور است.
    جلال پور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود ایران، این مقدار قابلیت افزایش 1.5 درصدی معادل 830 میلیون دلار را دارد و با توجه به توافق های انجام شده، تا سطح حداقل یک میلیارد دلار قابل افزایش است.
    جلال پور افزود: پس از ملاقات با عبدالمنعم احریز سفیر الجزایر در ایران در شهریور ماه سال گذشته، مقرر شد قبل از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، راهکارهای عملیاتی گسترش روابط تجاری دو جانبه مورد بررسی قرار گیرد؛ در ارتباط با این هدف سه کارگروه اصلی خدمات فنی – مهندسی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین کارگروه نفت و گاز و پتروشیمی پس از بررسی ظرفیت های مکمل تجاری و اهداف مشترک توسعه ای با توجه به نیاز بازار الجزایر به امور زیربنایی همچنین کیفیت بهتر و قیمت رقابتی تر کالا و خدمات ایران مشخص شد.
    وی ادامه داد: بعد از توافق کمیسیون مشترک و حضور موفق کارگروه های تخصصی اتاق ایران در الجزایر، شاهد رونق و پیشرفتی چشمگیر در سطح تعاملات بوده ایم؛ چنانکه تنها یک مورد از توافق ها و دستاودها در کارگروه دارو، بیش از 30 میلیون دلار به حجم تعاملات دو کشور افزود.
    رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خصوصی، کنسرسیوم ساخت و ساز و خدمات فنی – مهندسی درمورد پروژه ساخت 100 هزار واحد مسکونی در الجزایر تشکیل شد.
    وی ادامه داد: امروز پس از تلاش بی وقفه در ماههای گذشته، شاهد پویایی و مشارکت فعال دو طرف در عرصه اقتصاد یکدیگر هستیم؛ اعزام و پذیرش هیات های متعدد تخصصی در زمینه های مختلف از جمله دارو، صنایع دستی و گردشگری، هیات تخصصی شورای بازرگانان دو کشور، تشکیل کمیته مشارکت صنعتی و نیز صندوق سرمایه گذاری مشترک از جمله دستاوردها و موهبات این اراده دو جانبه است.
    جلال پور، نفت و انرژی، همکاری های ساختمانی و خدمات فنی – مهندسی و همچنین همکاری در زمینه معادن را از زمینه های همکاری مشترک ایران و الجزایر ذکر کرد و گفت: علاوه بر این حوزه ها، الجزایر نیاز مبرم به احداث کارخانه های تولید مواد غذایی صنعتی دارد و با توجه به مشکل حمل و نقل و انتقال وجه، ایران می تواند با تاسیس کارخانه و انتقال مرحله نهایی تولید به این کشور از مزایای زیادی بهره مند شود.
    وی لوازم خانگی، گوگرد، مصالح ساختمانی، صنایع وابسته صنعت ساختمان، کشاورزی، مواد غذایی، صنایع دستی و توریسم را از دیگر زمینه های همکاری دو کشور برشمرد.

    ** افخمی‌راد: ایران به دنبال تسهیل تجارت با الجزایر است
    ولی الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و الجزایر ابراز امیدواری کرد: تعامل و ارتباط روزافزون ایران و الجزایر به سرعت موانع توسعه روابط دو کشور را از پیش رو بردارد و مسائل مربوط به امور بانکی، روادید و حمل و نقل تسهیل شود.
    افخمی‌راد در این نشست که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، افزود: ما امیدواریم به زودی شاهد برقراری خطوط حمل‌ونقل هوایی و دریایی، ایجاد روابط بانکی مناسب، تاسیس مراکز تجاری، استاندارد و تسهیل صدور و یا حذف روادید به ویژه برای تجار و فعالان اقتصادی یکدیگر باشیم.
    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: توسعه همکاری‌های ایران و الجزایر به تلاش و کوشش‌ سفرای دو کشور و ارتباط بیشتر بخش‌های خصوصی و همچنین پیگیری و تلاش مستمر و برنامه‌ریزی نیازمند است.
    وی گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی و به‌رغم گذراندن یک جنگ هشت ساله و با وجود فشارها و تحریم‌های غیرمنصفانه بین‌المللی، امروز به عنوان یکی از قدرت‌های مهم و اثرگذار سیاسی، اقتصادی، علمی و صنعتی منطقه‌ای و بین‌المللی پا به عرصه روابط بین‌الملل گذاشته است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیشرفت‌های تکنولوژیکی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه فناوری‌های نوین اظهار داشت: ثبات سیاسی و امنیتی ایران و همچنین برخورداری از منابع غنی طبیعی، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و متخصص، مراکز علمی و پژوهشی قوی و همچنین موقعیت استراتژیک، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، کشور ما را در جایگاهی ویژه و ممتاز در خاورمیانه و جهان قرار داده است.
    وی گفت: ایران پس از حصول توافق با قدرت‌های جهانی درخصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و رفع تحریم‌های بین‌المللی، امرزو با یک ظرفیت مضاعف و اراده مستحکم‌تر آماده توسعه روابط همه جانبه با دیگر کشورها است.
    افخمی‌راد در ادامه توانمندی‌های ایران را در بخش‌های مختلف برشمرد و با بیان اینکه ایران در تولید 22 محصول کشاورزی در رتبه اول تا هفتم جهان قرار دارد، افزود: ایران با تولید ناخالص داخلی به ارزش 876 میلیارد دلار و تولید افزون بر 150 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، رتبه چهارم را از حیث تنوع تولیدات کشاورزی در سطح جهان داراست.
    وی اظهار داشت: ظرفیت‌های معدنی و صنعتی ایران نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، وجود بیش از پنج هزار و600 معدن، استخراج بیش از 43 میلیارد تن مواد معدنی در قالب 68 نوع ماده و فعالیت بیش از 80 هزار بنگاه صنعتی با دارا بودن تنوع و ظرفیت گسترده تولید بیانگر گستردگی و تنوع بخش صنعت و معدن ایران است.
    رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در بخش خدمات فنی ـ مهندسی نیز شرکت‌های توانمند ایرانی در طول سال‌های اخیر بیش از 360 پروژه خدمات فنی و مهندسی را در 48 کشور جهان با ارزشی بالغ بر 14 میلیارد دلار با موفقیت اجرا کرده اند.
    افخمی راد موقعیت ویژه و بسیار مطلوب ترانزیتی و تجاری ایران و سهولت دسترسی به بازارهای 15 کشور همسایه مشتمل بر قفقاز و آسیای میانه با جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر، برخورداری از 6 منطقه تجاری آزاد، 30 منطقه ویژه اقتصادی دارای زیرساخت‌های مناسب و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی، را مجموعه‌ای از اهم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران برشمرد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قاره آفریقا و از جمله الجزایر همواره در راس برنامه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجارت خارجی ایران قرار داشته است و سیاستگذاران کشور همواره در جستجوی یافتن زمینه‌ها و راهکارهای توسعه مناسبات با کشورهای قاره سیاه بوده‌اند.
    افخمی‌راد در ادامه انبوه‌سازی مسکن و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، خودرو و تجهیزات و لوازم آن، فرآوری محصولات کشاورزی، زیرساخت‌ها، محصولات الکتریکی، لوازم خانگی، پالایشگاه، نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی‌های نوین و تولید دارو و تجهیزات پزشکی را از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری میان دو طرف برشمرد.
    وی گفت: ایران در همه این زمینه ها دارای تجربه و تکنولوژی پیشرفته است و به دنبال همکاری متقابل و دو جانبه با کشورهای دنیا از جمله الجزایر است و آمادگی دارد متقابلاً از توانمندی‌های مردم الجزایر در حوزه‌های مختلف و همچنین منابع طبیعی، معدنی و محصولات تولیدی این کشور استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها