عصر خودرو

مدیر تالار بورس البرز در گفتگو با «عصر بازار» ؛

مراقب افزایش قیمت ها در بورس باشید

عصر بازار- اگر می خواهیم شاهد کاهش قیمت های آنچنانی در بازار سهام نباشیم پس باید مراقب افزایش قیمت ها باشیم.

مراقب افزایش قیمت ها در بورس باشید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، علی رضا نصرتی فر مدیر تالار بورس البرز در خصوص روند بورس  طی چند وقت اخیر گفت: اگر در حال حاضر شاهد روند ریزشی در بازار سهام هستیم اما در نقطه مقابل آن نیز طی چند وقت گذشته روند صعودی در بورس حاکم بود.

    وی خاطرنشان کرد: بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی قرار دارد. از سویی، تاثیر اخباری مبنی بر قراردادهای جدید و  تولید مضاعف شرکت ها و سپس تکذیب آنها منجر به اصلاح قیمتی در سهام مورد نظر می شود.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: نگاه خوش بینانه به فروش، سودآوری، قراردادها و مناسبات برخی از شرکت ها مناسب ارزیابی نمی شود چرا که پس از گذشت ماه ها ممکن است تغییر و تحول عمده در شرکت هایی که حتی در بازار  لیدر هم هستند رخ ندهد و در نهایت،  این امر منجر به اصلاح قیمتی در بورس می شود.
    علی رضا نصرتی فر تصریح کرد: خوشبینی در بازار منجر به روند صعودی و بد بینی نیز باعث نزول بورس می شود. در همین حال بازار سهام باید به صورت منطقی با مسائل و قیمت ها برخورد کند، چرا که در این حالت دیگر شاهد اوج و فرودهای غیر منطقی در بازار نخواهیم بود.
    مدیر تالار بورس البرز اذعان داشت: لزوم تغییر دیدگاه در بازار به شدت احساس می شود زیرا چنین بازاری با قوانین موجود و با مدیریت فعلی روز های خوبی را تجربه کرده است اما به محض منفی شدن شاخص برخی ها مشکل را از عدم توانایی نهاد ناظر می دانند.
    این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: تغییر و یا حذف دامنه نوسان در روند بازار تاثیری ندارد. از سویی، شرکتی که چند روز گذشته در شیب نزولی بوده است در حال حاضر در روند صعودی و شرکت مثبت در روز جاری به طور قطع طی دو روز آینده منفی خواهد شد.
    علی رضا نصرتی فر گفت: اما متاسفانه در برخی مواقع مثبت و منفی شدن بازار با توجه به نوسانات متعادل و حرکت سینوسی صورت نمی گیرد. همچنین برخی از تقاضاها غیر قابل باورند و قیمت بجای این که 5 واحد افزایش پیدا کند به یک باره 100 واحد رشد می کند. این در حالی است که در چنین شرایطی با افزایش 100 واحدی باید انتظار کاهش 80 واحد هم در بازار داشت.

    مدیر تالار بورس البرز اظهار کرد: فعالان بازار نباید اقدام به خرید سهامی که ارزندگی ندارد کنند چرا که معاملات فعالان شاخص را می سازد.
    وی افزود: زمانی که بازار سهام رشد می کند و قیمت سهام 2 برابر می شود هیچ یک از فعالان بازار اعتراض نمی کنند، در حالی که سوال اصلی در افزایش قیمت ها است. در صورتی مقررات، قوانین و آیین نامه ها زیر سوال می روند که دلیلی برای افزایش قیمت ها در بورس وجود نداشته باشد.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: اگر می خواهیم شاهد کاهش قیمت های آنچنانی در بازار سهام نباشیم پس باید مراقب افزایش قیمت ها باشیم.
    علی رضا نصرتی فر ابراز داشت: دلیلی ندارد قیمت شرکتی که میلیاردها تومان می ارزد به یک باره 20 درصد افزایش پیدا کند زیرا چه اتفاقی ممکن است در یک شرکت رخ دهد که ظرف مدت یک روز و یا یک هفته میلیاردها میلیارد افزایش قیمت را تجربه کند.
    مدیر تالار بورس البرز تصریح کرد: نوسان قیمت به دلیل این که از عرضه و تقاضا تبعیت می کند به صورت مختصر در بازار طبیعی است اما افزایش 20، 30 و یا 100 درصدی قیمت سهام منطقی نیست.
    وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم شاهد کاهش 20 درصدی در بازار نباشم پس باید از افزایش 100 درصدی برخی قیمت ها در بازار جلوگیری کرد. در همین حال، باید برای افزایش ها یک عدد معقول در نظر گفته شود.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: افزایش قیمت باید تحت تاثیر اتفاقات مثبت در شرکت ها صورت بگیرد اما در شرایطی که هیچ اتفاق مثبتی در سیاست، اقتصاد، صنعت و شرکت رخ ندهد، افزایش قیمت ها توجیه منطقی نخواهد داشت.
    علی رضا نصرتی فر درخصوص نقش نهاد ناظر نیز عنوان کرد: در بازار سهام با توجه به مقررات، دامنه نوسان مجاز وجود دارد. از سویی مقام ناظر با توجه به درخواست ها این قانون را در بورس از 4 درصد به 5 درصد تغییر داد.
    این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: شرکتی که در بورس سود و یا زیانی را تجربه کرده خارج از این قانون نبوده است.  
    مدیر تالار بورس البرز اذعان داشت: با کم و زیاد کردن دامنه نوسان و یا حذف آن مشکلات برطرف نمی شوند چرا که باید در مرحله نخست بینش کافی را در رابطه با خرید و فروش سهام داشت و معاملات سهام به هر قیمتی در بازار صورت نگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها