عصر خودرو

با تحلیل‌های غلط بازار را دستکاری می‌کنند

تحلیل‌هایی که بلای جان بورس شده‌اند

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری کارآمد معتقداست: مد شدن تحلیل تکنیکال در چند سال اخیر به بلای جان بورس تبدیل شده است.

تحلیل‌هایی که بلای جان بورس شده‌اند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فرازم ابوعلی اظهار کرد: با توجه به اینکه دوران پسا تحریم را در پیش داریم به نظر می رسد وضعیت فعلی در بازارسرمایه پایدار نیست و دوره رونق فرا می‌رسد.

    مدیر عامل کارگزاری کارآمد با تاکید بر اینکه، قطعا اثر مثبت توافق و برداشتن شدن تحریم‌ها تا چند ماه دیگر نمایان خواهد شد، گفت: متاسفانه در شرایط فعلی بازار تحلیل‌هایش را ناقص انجام می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذار سردرگم باشد و براثر جو روانی حرکت کند.

    او افزود: تحلیل‌های ناقص به آنها می‌گوید با وجود توافق هنوز اتفاقی در اقتصاد رخ نداده است و چون زمان می‌برد تا تحریم‌ها برداشته شوند و اثرات خود را بر صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان دهد طبیعیست که بازار واکنش مثبت نشان ندهد. ولی ما از قبل می‌توانستیم برخی مسایل را پیش‌بینی کنیم و براساس آن تحلیل همه‌جانبه داشته باشیم، وقتی توافق رخ می‌دهد بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.

    این فعال بازار سهام ادامه داد: تحلیل‌های ناقص در بازار باعث شده‌اند که همه چیز مبهم باشد و سرمایه‌گذار نتواند مسیر صحیح را تشخیص بدهد.

    ابوعلی تصریح کرد: درحالی که به خوبی می‌دانستیم با برداشته شدن تحریم‌ها برای شرکت‌ها در آینده اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و گردش مالی افزایش پیدا می‌کند و مواد اولیه بیشتر به دست کارخانه‌‌ها می‌رسد و از این شرایط نامطلوب تا حدودی فاصله می‌گیریم و این امید وجوددارد قیمت سهام شرکت‌ها افزایش یابد اما عجیب است که بازار با وجود این پالس‌های مثبت واکنش منفی به توافق هسته‌ای نشان داد.

    او افزود: باید این موضوع به درستی بررسی شود، چرا وقتی سایه سنگین ریسک سیستماتیکی سال‌ها در بازار بوده برداشته می‌شود بازار نسبت به این مساله بی‌تفاوت است.

    این کارشناس بازار سهام با تاکید براینکه، برخی از اتفاقاتی که بعد از اعلام توافق در بازار سرمایه رخ داده، طبیعی نبود و باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد، گفت: متاسفانه بازار ما بسیار کم عمق شده است. زیرا بازیگران زیادی از این بازار در سال 92 خارج شده‌اند و تمایلی ندارند، دیگر به این بازار بازگردند. چرا که معتقدند سیاست‌های دولت به نفع بازار سرمایه نیست.

    مدیر عامل کارگزاری کارآمد معتقد است: بازار کم‌عمق و حجم معاملات پایین این زمینه را ایجاد می‌کند تا به راحتی عده‌ای بتوانند در قیمت‌ها دستکاری کنند. از طرف دیگر نهاد ناظر نیز برخورد جدی با این افراد ندارد و متاسفانه یکباره مشاهده می‌کنیم اتفاقات غیر طبیعی در بازار رخ می‌هد.

    این فعال قدیمی بازار سهام یکی از مشکلات بورس را ناشی از استفاده نادرست از تحلیل تکنیکال،دانست و تاکیدکرد: مد شدن تحلیل تکنیکال در چند سال اخیر به بلای جان بورس تبدیل شده است. عده ای در شبکه مجازی دایما در حال تبلیغ تحلیل تکنیکال هستند و نسل جوان نیز به سادگی تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند اگر از تحلیل تکنیکال تبعیت کنند بازدهی قابل توجهی به‌دست می‌آوردند.

    او افزود: در دنیا تا آنجا که من اطلاع دارم تحلیل تکنیکال دیگر منسوخ شده است اما جای تاسف دارد که در بازار ما تازه تکنینکال مد شده و طرفداران زیادی هم به خود اختصاص داده است. در حالی که چون بازار ما، کم‌عمق است و بازیگران کم‌تجربه‌اند یک عده فرصت طلب با اینگونه تحلیل‌های غلط با نمادها بازی بازار را دستکاری می‌کنند.

    مدیر عامل کارگزاری کارآمد، با تاکید بر اینکه در بازار کم‌عمق است که احتمال دستکاری در آن بازار بالا می‌رود، گفت: سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر باید برای مقابله با این مسایل چاره‌اندیشی کند و نگذارد یک عده فرصت‌طلب هر طور دلشان می‌خواهد بازار را بالا و پایین کنند.

    برچسب ها