عصر خودرو

وزیر نیرو در آیین امضای تفاهم‌نامه تولید برق حرارتی و مپنا:

باید زمینه انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F را فراهم کنیم

نیروگاه‌های قدیمی بازنشسته می‌شوند

عصر بازار- وزیر نیرو گفت: با همکاری دولت و بخش خصوصی باید زمینه انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F به کشور و استقرار آن در نیروگاه‌های جدید فراهم شود.

باید زمینه انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F را فراهم کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایلنا، "حمید چیت‌چیان" در آئین امضای تفاهم‌نامه 5000 مگاوات برق حرارتی بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا در ساختمان ستادی وزارت نیرو، با بیان این مطلب گفت: در زمان حاضر ظرفیتی در مپنا ایجاد شده که نه فقط برای شرکت‌های داخلی توربین و قطعات و تجهیزات نیروگاهی تولید می‌کند، بلکه بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را به این شرکت سفارش می‌دهند تا در خارج از کشور استفاده شود و این موضوع نشان از بلوغ در صنعت برق و بلوغ در صنعت نیروگاهی کشور است.

    وی با بیان اینکه دولت توافق‌نامه 5000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی را با مپنا امضا کرده از بخش خصوصی داخلی نیز خواست تا با خرید توربین، قطعات و تجهیزات نیروگاهی خود از شرکت مپنا، مقدمات 5 هزار مگاوات دوم را فراهم کنند و مپنا را یاری کنند تا انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس f به کشور صورت گیرد.

    وزیر نیرو با بیان این مطلب که در 10 سال آینده تا پایان برنامه هفتم توسعه حداقل نیاز به 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی داریم، افزود: بخشی از نیروگاه‌های قدیمی با عمر بالا و راندمان کم، باید بازنشسته شوند و نیروگاه‌های جدید بایستی بیش از 50 هزار مگاوات احداث شوند تا بجز جایگزینی برای نیروگاه‌های فرسوده، نیاز 50 هزار مگاواتی کشور را نیز پاسخگو باشد.

    وی با اشاره به این که پیش بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه 26 هزارو 500 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی، 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید و 7 هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی پیش بینی شده که 2 هزار مگاوات آن امسال باید به بهره‌برداری برسد.

    چیت‌چیان با بیان اینکه در کنار برنامه افزایش ظرفیت، موضوع کارآیی و بازده تولید برق نیز بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اگر به جای توربین‌های کلاس E از توربین‌های کلاس F استفاده کنیم با قیمت گاز صادراتی در مدت 20 سال، تمام سرمایه گذاری اولیه نیروگاه در برابر صرفه‌جویی که از انرژی (گاز) صورت می‌گیرد به ما باز گردانده می‌شود و مانند این است که نیروگاه را رایگان ساخته‌ایم.

    وی ادامه داد: شرکت مپنا قرار است انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس F را وارد کشور کند و برای اینکار نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده و قرارداد 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی است که قرارداد 5000 هزار مگاوات آن با دولت منعقد شد و لازم است قرارداد 5000 مگاوات دیگر نیز با بخش خصوصی منعقد شود.

    وزیر نیرو با حمایت جدی دولت از تولید داخل از بخش خصوصی داخلی نیز خواست تا با خرید توربین، قطعات و تجهیزات نیروگاهی خود از شرکت مپنا مقدمات 5 هزار مگاوات دوم را فراهم کنند و مپنا را یاری کنند تا انتقال تکنولوژی توربین‌های کلاس f به کشور صورت گیرد.

    وی تصریح کرد: برای اینکار لازم است 22 توربین کلاس f در کشور تولید شود.

    چیت‌چیان با بیان اینکه اتکای صرف به نیروگاه‌های بزرگ، کوچک یا تجدیدپذیر خطا است، اظهار داشت: برای توسعه برق کشور، ترکیب مناسبی از انواع نیروگاه‌ها مورد نیاز است تا امنیت عرضه انرژی کشور امکان پذیر شود.

    وزیر نیرو با اشاره به اصل‌های 17 گانه اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است و تمامی آن در وزارت نیرو و صنعت آب و برق با جدیت در حال انجام است، به بیان نمونه‌هایی از آن پرداخت و با اشاره به اقتصاد درون‌زا و اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت برق کشور افزود: تولید داخل یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا و افزایش بهره‌وری که با ساخت واحدهای بخش بخار نیروگاه و توربین‌های کلاس F که موجب بهره‌وری و کاهش شدت انرژی می‌شود، نوعی از اقتصاد دانش بنیان است که باعث خواهد شد کشور از نظر علم و تکنولوژی ارتقا یابد و با بالا رفتن کیفیت کار، قابلیت رقابت جهانی و توسعه صادرات نیز افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها