عصر خودرو

هدفگذاری «آیورا» برای توافقنامه تجارت ترجیحی در منطقه;

آمادگی ۳۰شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در چابهار

عصر بازار- دبیر نخستین کنفرانس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند از حضور ۲۵۰ شرکت و بنگاه اقتصادی ایرانی در چابهار خبر داد و افزود: حدود ۳۰ شرکت خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار اعلام آمادگی کرده اند.

آمادگی ۳۰شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در چابهار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند«آیورا ـ iora» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار روزهای 30 و 31 اردیبهشت امسال در چابهار برگزارمی شود.
    در همین زمینه «علی اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان و «محمود احمدی افزادی» دبیر اجلاس آیورا در میزدگردی به تشریح اهمیت برگزاری این اجلاس و شرایط فراهم شده در چابهار برای سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی پرداختند.
    احمدی افزادی در ابتدا با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهوری این اجلاس مهم را افتتاح خواهند کرد، افزود: 100 مسئول بلندپایه به این اجلاس دعوت شده اند که پس از مراسم افتتاحیه و همزمان با شروع کار کارگروه های تخصصی، مسئولان دعوت شده، گفت و گو هایی با یکدیگر و طرف های ایرانی خواهند داشت و شاهد فضای تفاهم اقتصادی و تجاری خواهیم بود.
    مشاور امور بین الملل دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: همزمان با برگزاری این اجلاس، گروه های متعددی از سرمایه‌گذاران خارجی از طرح های زیربنایی و فرصت های سرمایه گذاری این منطقه بازدید خواهند کرد.
    احمدی افزادی، این اجلاس را راهی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقیانوسی - تجاری ایران و دستیابی به بازارهای جهانی دانست و گفت: «آیورا» بستر کشورهای عضو برای تجارت بین الملل، ترویج سرمایه گذاری و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار است.
    وی، تسریع در آزادسازی تجاری، خلق جریان های تجارت، سرمایه و فناوری در منطقه اقیانوس هند را رویکرد مهم این اجلاس دانست و افزود: آیورا به دنبال ایجاد توافقنامه تجارت ترجیحی برای منطقه است تا دسترسی به بازارهای جهانی را از طریق حذف موانع تجارت و سرمایه گذاری ممکن سازد.
    دبیر اجلاس آیورا ادامه داد: در این اجلاس به دنبال دستیابی به یک ستاد دائمی برای مناطق آزاد کشورهای اسلامی هستیم که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود؛ این مقر دائمی می تواند محل تبادل آرا و بانک داده های مشترک اعضا برای به شراکت گذاشتن منابع انسانی، نیازها، چالش ها و فرصت ها باشد.
    وی افزود: به همین منظور قرار است 18 کشور گزارش خود در قالب ساز و کار منطقه ای را ارایه کنند. در پایان روز نخست اجلاس کارگروه هایی تشکیل می شود تا از این گزارش ها، نقاط اشتراک و پیشنهادها را استخراج کنند.
    احمدی افزادی ادامه داد: در روز دوم اجلاس، موارد استخراج شده به رای گذاشته می شود تا اعضا به یک راهکار مشخص دست یابند؛ سپس این راهکار به عنوان بیانیه اجلاس قرائت و به شورای وزیران اتحادیه کشورهای آسیا اقیانوسیه ارسال می شود که در صورت تصویب، چابهار به مقر دائمی تبادل اطلاعات و تجارب بین مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند تبدیل خواهد شد.
    دبیر اجلاس آیورا تاکید کرد: اهمیت بیشتر این اجلاس ایجاد نوعی برابری در تصمیم سازی ها و اثرگذاری بین اعضاست، به طوری که کشور کوچکی مانند موریس که مقر دائمی مهمترین اتحادیه منطقه ای جهان است به اندازه کشور بزرگی مانند هند در تصمیم سازی های حقوقی و اداری ایفای نقش می کند.
    وی، نظامات در تصمیم سازی های جهان را کم سابقه و نشانه پویایی و تاثیرگذاری این اتحادیه دانست و افزود: کشورهای طرف گفت وگو مانند آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس، ژاپن، مصر و آلمان نقطه حایل بین اتحادیه آیورا و جنوب شرقی آسیا یا اقیانوس آرام هستند که موجب تعاملات بین اقیانوسی می شوند.
    احمدی افزادی گفت: با توجه به اینکه در اقیانوس آرام، آمریکا و در حوزه اقیانوس اطلس، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان را داریم، آیورا از این جهت اهمیت دارد که یک گستره سیاسی را در برمی گیرد و از هر پنج قاره عضو دارد.
    وی درباره فراهم بودن زیرساخت های لازم برای میزبانی این کنفرانس و همچنین توسعه سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: چابهار از نظر زیرساخت مشکلی ندارد و مجهزترین منطقه آزاد ایران است.
    احمدی افزادی یادآورشد: چابهار یکی از راه های دسترسی به افغانستان و آسیای میانه و از مهمترین مناطق آزاد کشور است که به صورت نامحدود امکان توسعه دارد و این انتظار می رود تا 10 سال آینده چابهار به یک قطب انرژی در منطقه تبدیل شود.
    وی با بیان اینکه هر کشور عضو اتحادیه «آیورا ـ iora» یک ماموریت و فعالیت تخصصی دارد، گفت: ماموریت تعریف شده برای چابهار حمل و نقل و ترانزیت و توسعه آن است.
    دبیر اجلاس آیورا گفت: در کشور پاکستان بندر گوادر را داریم که از نظر موقعیت جغرافیایی کاملا مشابه بندر چابهار ایران است اما گوادر یک ماموریت مجزا از چابهار را دنبال می کند و بیشتر نگاهش همکاری بین پاکستان و چین است اما چابهار دروازه دسترسی چهان به آسیای مرکزی، میانه و قفقاز است.
    وی افزود: از نظر بندری نیز به دلیل علاقه کشورهای هند، عمان و پاکستان به توسعه چابهار در 20 سال گذشته ایران همواره پذیرای این کشورها بوده و اکنون هندی ها در حال سرمایه گذاری بزرگ برای توسعه بندر چابهار هستند.
    احمدی افزادی گفت: چابهار بهترین مکان برای صنعت پتروشیمی است و سایت پتروشیمی این منطقه نیز به در حال بهره برداری است.

    ** اهمیت مناطق آزاد در گستره آبی
    دبیر اجلاس آیورا با بیان اینکه مناطق آزاد نقش مهمی در زندگی اجتماعی و اقتصادی منطقه حاشیه اقیانوس هند ایفا می کنند، افزود: نگاهی گذرا به نقشه آیورا نشان می‌دهد که مناطق آزاد در بسیاری از کشورها تبدیل به مرزهای تجاری جدید شده‌اند و به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی به آبراهه‌های اصلی، این مناطق شبکه‌ای مجازی از ارتباط‌های تجاری بین پنج قاره، متجاوز از 30 کشور را تشکیل داده است و با ارائه امتیازات و مشوق‌هایی‌که ممکن است به‌ راحتی در سرزمین اصلی در دسترس نباشد، به ‌عنوان دروازه‌هایی به تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری خارجی مطرح می‌شوند.
    وی افزود: این امتیازات و فرصت‌ها شامل مزایای گمرکی، قوانین ساده ویزا، قوانین کار و بانکداری ویژه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوب است که این مناطق فارغ از اهداف مختلف، در تسهیل تجارت با یکدیگر اشتراک دارند که این مکانیسم می‌تواند مناطق آزاد را بر پایه اهداف مشترک و چگونگی برخورد مشترک با چالش‌ها به نحوی نظام‌مند، متصل کند.

    ** پیشنهاد ایران برای تشکیل اجلاس
    دبیر نخستین کنفرانس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: پیشنهاد تشکیل این اجلاس در سال 2014 از سوی ایران مطرح شد و به تصویب شورای وزیران رسید که ابتدا جزیره کیش به عنوان میزبان انتخاب شد اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چابهار به عنوان تنها ساحل اقیانوسی ایران اهمیت بیشتری برای میزبانی دارد.
    وی افزود: یک سال گذشته صرف ایجاد زیرساخت ها و نوسازی فضاهای نمایشگاهی شد و اکنون چابهار از شرایط ایده آلی برای میزبانی برخوردار است.
    احمدی افزادی گفت: نمایشگاه بین المللی منطقه 1400 مترمربع وسعت دارد و یکی از دستاوردهای کشورهای عضو است که 17 کشور در این نمایشگاه شرکت می کنند و حدود 10 شرکت داخلی از جمله مناطق آزاد ایران نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

    ‌** مزیت‌های ایران در آیورا
    دبیر اجلاس آیورا گفت: ایران علاوه بر مزیت‌های مطرح شده از سوی مسئولان و جاذبه هایی که در سفرهای هیات‌های خارجی بر آن تاکید شده، در این کنفارنس در چند زمینه مورد توجه قرار دارد. حضور ایران از نظر موقعیت جغرافیایی و تجاری و نیز اتصال‌ دهنده تجارت غرب به شرق از طریق دریای عمان و خلیج فارس حایز اهمیت است که رفع تحریم‌ها نیز بر مزیت آن افزوده و کشورهای مختلف خواهان حضور در ایران هستند.

    ** ریاست دو ساله ایران بر آیورا
    دبیر نخستین کنفرانس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: ایران از سال 2005 تا 2008 فقط ریاست این اجلاس را برعهده داشته و امسال دومین بار است که این اجلاس به ریاست ایران به همراه میزبانی منطقه آزاد چابهار برگزار می شود.
    وی با بیان اینکه آزادسازی تجاری برای ایران اهمیت زیادی دارد، تاکید کرد این مهم فقط با اصلاح قوانین و مقررات شکل می‌گیرد. در نتیجه می‌توان گفت برگزاری یا حضور در چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند مسیر دستیابی به بازارهای جهانی را برای ما بسیار هموار کند.

    ** گسترش حمل‌ و نقل تجاری در شرق
    دبیر اجلاس آیورا گفت: گسترش حمل‌ و نقل تجاری در شرق و رونق ‌بخشیدن به حمل ‌ونقل دریایی و ریلی کشور، رشد و گسترش شیلات در جنوب کشور به‌ ویژه چابهار و انتقال تکنولوژی به کشور، با توجه به ظرفیت‌های مهم در جنوب کشور و تامین امنیت سفرهای دریایی در موقعیت جغرافیایی کشورهای عضو با توجه به قدرت نظامی ایران در دریا از جمله اهداف این کنفرانس است.
    وی، همچنین ایجاد بستر مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران کشورهای عضو در برنامه‌های «مکران»، اعتبار بخشی مجدد، گسترش و جهانی‌کردن اجلاس اقیانوس هند برای دستیابی به اهداف کلان، ایجاد خط کشتی‌رانی بین ایران و کشورهای عضو اجلاس و انتقال علوم و تکنولوژی جدید در حوزه‌های مختلف از طریق ایجاد دانشگاه‌های مشترک در منطقه را از جمله اهداف ملی برگزاری این کنفرانس در تهران برشمرد.

    ** آیورا فرصت طلایی برای توسعه تجارت ایران و هم افزایی و تجمیع توان منطقه ای
    استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: اجلاس بین‌المللی اقیانوسی آیورا باهدف هم افزایی و تجمیع توان منطقه ای در ظرفی است که همه در آن منافع و منابع مشترک دارند و فرصتی طلایی برای توسعه تجارت است.
    «علی اوسط هاشمی» یکی از پیامدهای این رویداد را ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه جهانی استان دانست و افزود: باید برای تغییر نگاه جهانیان به سیستان و بلوچستان تلاش کنیم.
    وی خاطرنشان کرد: تغییر نگاه سرمایه‌ای که نسبت به اقیانوس شکل گرفته و با توجه به زیرساخت‌های مستعد در منطقه، می توان زمینه خوبی برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی فراهم کرد.
    هاشمی ادامه داد: برگزاری موفق این اجلاس بین المللی نیازمند عزم جدی مدیران دستگاه‌ها به همراه مدیران بخش‌های خصوصی است تا با تغییر نگاه جهانیان به کشور و استان، راه برای توسعه همه جانبه با حضور سرمایه گذاران هموار شود.
    وی تصریح کرد: مسئولان کشور علاقه مند به توسعه بندر چابهار هستند و این موضوع سبب شده تا در شرایط بد تحریم‌ها، بندر چابهار به جایگاه کنونی برسد.
    استاندار سیستان و بلوچستان؛ چابهار را پشتوانه چند استان و نقطه اتکای چند کشور بدون ساحل عنوان کرد و گفت: کشورهای آسیای میانه تمایل زیادی برای استفاده از بندر چابهار دارند.

    ** مهم‌ترین رویداد بین‌الملل پس از برجام
    هاشمی، این اجلاس را مهم‌ترین رویداد بین‌الملل پس از برجام دانست و افزود: پس از اینکه نگاه ها متوجه واقعیت های ایران شد، واقعیت هایی که به خاطر فشارهای سیاسی تا حدودی گم شده بود، اکنون فرصت‌ جدیدی برای درک این حقایق فراهم شده است.
    وی ادامه داد: با تکیه بر منابع ارزشمند، متنوع و وسیعی که داریم، باید از فرصت‌ «آیورا» برای هم‌افزایی و بالا بردن توانایی‌ منطقه‌ای که همه در آن منابع و منافع مشترکی دارند، استفاده کرد.
    استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: ایران از یکسو به خلیج‌فارس و ظرفیت این بخش را در اختیار دارد و از سوی دیگر در شمال نیز با دریای خزر حضور، نقش، رای و نظر دارد. در واقع موقعیت ارزشمند ایران می‌تواند نقش پلی را بین اعضای کشورهای عضو ایفا کند.
    وی افزود: برای اعضای اتحادیه نیز فرصتی فراهم شده تا از ایران به عنوان نقطه اتصال آسیای میانه، به غرب و اروپا بهر بگیرند و خوشحالم که چابهار و استان سیستان و بلوچستان میزبان این رخداد مهم شده است.
    استاندار با بیان اینکه نگاه مسئولان عالیرتبه نظام و مجلس نیز این است که از فرصت اقیانوس و ورود به آب‌های آزاد، برای به تصویر کشیدن نقش منطقه‌ای ایران استفاده شود، افزود: این هدف با جذب نگاه ایرانیانی دنبال می شود که به دنبال فرصت هستند یا کشورهای دوست که در ایام تحریم با ما همکاری داشته اند.

    ** امروز، روز کسب فرصت‌ها در موقعیت ممتاز جهانی و اقتصاد جهان است
    استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه تاکید کرد: امروز، روز کسب فرصت‌ها در موقعیت ممتاز جهانی و اقتصاد جهان است؛ اولویت ما ارتقای موقعیت جهانی‌ کشورو درک بهتر یکدیگر است تا در این مرحله از موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، ایران را به یک بازار بزرگ تبدیل کنیم.
    وی افزود: منطقه آزاد چابهار می‌تواند به یک منطقه آزاد مشترک برای حضور همگان برای ایفای نقش اجلاس و اتحادیه باشد؛ حتی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های استان نیز به‌گونه‌ای است که می‌تواند در تولید ملی نقش بسزایی داشته باشد زیرا چابهار دروازه اقیانوس ایران و ورود به آب‌های آزاد است.
    هاشمی ادامه داد: مطمئنم که چابهار و مجموعه استان سیستان و بلوچستان می‌تواند به یک قطب ارزشمند از نظر ترانزیت، شیلات، میوه‌های گرمسیری و تامین پروتئین کشور تبدیل شود.
    وی افزود: اگر هم‌افزایی میان کشورهای همسایه به خوبی شکل بگیرد، تردید نداریم که می‌توان بنادر بزرگ جهانی را در سطح منطقه ایجاد کنیم و پل ارتباطی ارزشمندی در کنار اقلیم متنوعش باشیم.
    استاندار افزود: سیاست‌های کلی برنامه ششم چابهار سرفصل‌هایی را به خود اختصاص داده است که نشان از اراده بلند نظام به نقش منطقه ای، اهداف ملی، منطقه‌ای و حضور در مقاطع جهانی‌ دارد که این نگاه فرصتی عالی است که می‌تواند زمینه‌ساز نقش منطقه‌ای برای چابهار باشد و نقش محوری محقق گردد.
    اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند ابتدا با حضور هفت کشور در کشور موریس آغاز به کار کرد؛ سپس خط مشی‌های اتحادیه با تاکید بر سرمایه‌گذاری، تجارت آزاد و همکاری‌های اقتصادی و تکنولوژیک بین اعضای اتحادیه به تصویب رسید و ساز و کار و اعضا مشخص شد.
    این اتحادیه از سال 1997 با هدف رشد پایدار و توسعه متوازن اقتصادی در منطقه و به ریاست جزایر موریس آغاز به کار کرد و از آن زمان کشورهای موزامبیک، عمان، سریلانکا، یمن، هند، استرالیا و اندونزی ریاست این اجلاس را برعهده داشته اند.
    کشورهای ایران، هند، استرالیا، اندونزی، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، عمان، امارات متحده عربی، یمن، آفریقای جنوبی، تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سیشل، کومور، موریس و ماداگاسکار اعضاء اصلی این اجلاس را تشکیل می دهند.
    تسریع در آزادسازی تجاری و خلق جریان های تجارت، سرمایه و فناوری در اقیانوس هند، امنیت و ایمنی دریانوردی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، مدیریت شیلات و ماهیگیری، کاهش خطرات و سوانح طبیعی، همکاری های علمی و دانشگاهی، گردشگری و فرهنگ، توانمندسازی زنان و توسعه اقتصاد اقیانوسی از دیگر اهداف و اولویت های کنفرانس آیورا به شمار می رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو