عصر خودرو

بهارستان نشینان مطرح کردند:

نقش بازار سرمایه در خروج نقدینگی از حبس بانک ها

عصر بازار- اقتصاد ایران به صورت ساختاری و در خلال سالیان متوالی از طریق سیستم بانکی تامین مالی شده و بازار سرمایه با وجود آن که حدود نیم قرن فعالیت داشته، اما هنوز جایگاه اصلی خود را باز نیافته و با آن که بازار ثانویه آن از موقعیت بهتری برخوردار شده است، اما در بخش بازارهای اولیه بورس چالش های بزرگی در هدایت نقدینگی وجود دارد و متاسفانه برخلاف بازارهای بزرگ جهان و کشورهای پیشرفته که تامین سرمایه و تزریق سود به شرکت های تولیدی باز می گردد و در توسعه دوباره این شرکتها به کار گرفته می شود، در ایران تمایل بالایی به دریافت سود وجود دارد که این چالش اساسی باعث تبدیل سود و البته تبدیل ظرفیت های بالای تامین مالی به مصرف در کشور ما میشود.

نقش بازار سرمایه در خروج نقدینگی از حبس بانک ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، جهت جلوگیری از ورود سرمایههایی که مختص تولید و به حرکت انداختن چرخهای اقتصاد است به سمت بانکها، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی با تاکید بر لزوم افزایش عمق و کارآیی بازار سرمایه برای توسعه تامین مالی، معتقدند: باید نهادهای مالی توانمند و مورد اعتماد عموم شکل گیرد و ابزارهای متنوع تامین مالی، سرمایهگذاری و مدیریت ریسک به بازار معرفی شود تا شاهد حرکت نقدینگی از سمت بازار پول به سمت بازار سرمایه باشیم.

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر این امر تاکید دارند که بازار سرمایه میتواند در حرکت نقدینگی از بانکها (که متاسفانه سرمایههای مردم به صورت سپرده در سنوات گذشته و تاکنون نیز در بانکها حبس شده است) به سمت تولید و صنعت نقش تاثیرگذاری داشته باشد و این امر نیز مستلزم آن است که کسانی که سرمایه دارند و برای خرید سهام به این بازار می آیند، راهنمایی شوند تا سرمایههای آنها به سمت صنایع و شرکتهایی که توجیه اقتصادی و سودآوری دارند، هدایت شوند.

    بیاتیان: نقش تاثیرگذار بورس در هدایت سرمایههای حبس شده به سمت تولید

    سید محمد بیاتیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره خواب سرمایهها در بانکها و حرکت این بخش از سرمایهها به سمت بازار سرمایه گفت: سرمایه هایی به شکل سپردههای مردم در بانکها است که متاسفانه میتوان گفت در بازداشت بانکها قرار دارند به طوری که بانک از سرمایه دار پول را دریافت میکند و 21 درصد سود میدهد و از طرف دیگر به تولیدکننده با سود 25 درصد و برخی مواقع بالاتراز این رقم وام می دهد و این برای تولید کننده بسیار سنگین است.

    نماینده مردم بیجار در مجلس نهم ادامه داد: سیستم گوارشی تولید نمی تواند این میزان سودهای بالا را به راحتی هضم کند و این سرمایه ها به راحتی به سمت تولید نخواهد رفت.

    بیاتیان افزود: تا زمانی که سیستم بانکی نادرست است و سود بالای 20 درصد به سپرده ها داده و در کنار آن مالیاتی هم دریافت نمی شود، سرمایه های مردم در بانک ها حبس می شود واز سوی دیگر بازار تولید نیز بدون سرمایه در گردش و نقدینگی می ماند که با این تفاسیر شاهد وضعیت نابسامان تولید هستیم.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید سیاست ها و قوانینی را تدوین کنیم که این سپرده های مردم و سپرده هایی که در بانک ها وجود دارد، تشویق شوند که به سمت بازار تولید بروند و بازار سرمایه در این بین قطعا می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد.

    زمانیان: لزوم مدیریت سیستم پولی و مالی از سوی دولت

    سید سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سیستم بانکی کشور با سیاست گذاری های سرمایه ای و موارد کلان اقتصادی همراه نیست، گفت: تا زمانی که بین دولت و بانک ها یک تعامل ویژه به وجود نیاید و دولت بر منابع بانک تسلط کامل نداشته باشد و بانک ها هر کاری که بخواهند انجام دهند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و سرمایه ها در بانک ها باقی

    خواهد ماند و این بانک ها هستند که براساس میل خود در مورد این منابع تصمیم گیری خواهند کرد.

    وی افزود: در ارتباط با حرکت سرمایه ها از بانک ها به سمت بازار سرمایه، سیاست گذاری ها باید تغییر کند. دولت باید وارد شود و این منابع را به سمت تولید به خصوص تولید در بخش صنعت و کشاورزی هدایت کند. اگر این کار را انجام دهد، می تواند در اقتصاد مقاومتی نیز موفق شود.

    زمانیان دهکردی ادامه داد: مشکلات اقتصادی و تولید قابل حل نیست مگر اینکه سرمایه در گردش باشد و منابع به بخش های مورد نیاز تزریق شود و تا زمانی که مدیریت سیستم مالی و پولی متفاوت باشد و دولت تسلطی بر منابع و نقدینگی نداشته باشد، قطعا به نتیجه لازم نخواهد رسید.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نقش بازار سرمایه در حرکت نقدینگی های موجود در بانک ها به سمت تولید گفت: بورس می تواند تاثیرگذار باشد به شرطی که پویا حرکت کند. در بازار سرمایه واقعیت ها به سهامداران و مردم گفته میشود و در واقع نشانه های اقتصادی به طور روشن بیان میشود. بسیاری از افرادی که وارد بورس شده اند، در این مورد از نظر اقتصادی توجیه نشدهاند و بهتر است واقعا کسانی که سرمایه دارند و برای خرید سهام به این بازار می آیند، راهنمایی شوند تا سرمایه های آنها به سمت صنایع و شرکت هایی که توجیه اقتصادی و سودآوری دارند، هدایت شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو