عصر خودرو

ژاپن به دنبال شراکت با هند در توسعه بندر چابهار ایران

عصر بازار- منابع هندی اعلام کردند ژاپن در حال بررسی شراکت با هند در توسعه بندر استراتژیک چابهار در ایران است.

ژاپن به دنبال شراکت با هند در توسعه بندر چابهار ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از تسنیم، ژاپن در حال بررسی شراکت با هند در توسعه بندر استراتژیک چابهار در ایران است که در واقع اقدامی متقابل در واکنش به حضور چین در بندر گوادر پاکستان است.

    نارندرا مودی، نخست وزیر هند اواخر ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد و دو طرف امیدوارند در این سفر قراردادی تجاری برای توسعه بندر چابهار و اختصاص 150 میلیون دلار خط اعتباری هند برای این پروژه به امضا برسد. این بندر که در جنوب شرق ایران واقع شده، قرار است به عنوان دروازه ورود هند نه تنها به افغانستان بلکه به کل آسیای میانه عمل کند و به هند اجازه بدهد پاکستان را دور بزند.

    هرچند  منابع دیپلماتیک می گویند: «هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده،» اما این اولین باری است که گزارش هایی از ابراز علاقمندی توکیو به مشارکت در پروژه چابهار منتشر می شود.

    کوجی هاندا، سفیر ژاپن در ایران سال گذشته قبل از لغو تحریم های ایران ضمن بازدید از شهر بندری چابهار، درباره اینکه چگونه این پروژه می تواند تبدیل به یک قطب تجاری جهانی شود، سخن گفته بود.

    ژاپن علاوه بر اینکه به دنبال توسعه مشترک این بندر با هند است، اعلام کرده که در حال بررسی احداث یک مجتمع صنعتی در چابهار است. شینزو ابه، نخست وزیر ژاپن برای اولین بار در طی 38 سال گذشته قرار است اوت امسال به تهران سفر کند. در این سفر احتمالا طرح های سرمایه گذاری ژاپن در برخی از پروژه های زیرساختی مهم ایران اعلام خواهد شد.

    به گفته براهما چلانی، کارشناس مسائل استراتژیک، شراکت هند و ژاپن در توسعه بندر چابهار و مجتمع صنعتی یک ابتکار برد برد برای همه طرف ها از جمله ایران خواهد بود.

    وی افزود: «چابهار، پتانسیلی عظیم تر از گوادر برای مطرح شدن به عنوان یک قطب کلیدی کشتیرانی دارد. شراکت هند و ژاپن در چابهار به مقابله با اهمیت استراتژیک توسعه جای پای چین در گوادر کمک خواهد کرد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها