عصر خودرو

کاهش تورم به شرط افزایش بهره‌وی و کنترل بودجه

عصر بازار- یک کارشناس اقتصاد کلان عنوان کرد: مطابق تجارب سایر کشورها، بهتر است به منظور کنترل سطح تورم و کاهش ناترازی بودجه در کشور اتخاذ سیاست‌های مالی و پولی را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کرده، بهره‌وری را افزایش داده و هزینه‌ها را متناسب با لوایح بودجه تنظیم کنیم.

کاهش تورم به شرط افزایش بهره‌وی و کنترل بودجه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، هادی حق‌شناس کارشناس، اقتصاد کلان درباره مکلف شدن دولت به قیمت‌گذاری محصولات اساسی براساس قیمت ارز مبادله ای و تاثیر آن در بلندمدت بر سودآوری صنایع و بازار سرمایه گفت: براساس پارامترهای اقتصادی دولت در بازارهای پولی و مالی بهتر است از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد چراکه این مسئله در بازه زمانی بلندمدت به نفع صنایع و اقتصاد کشور نخواهد بود.

    وی افزود: قیمت‌گذاری در هر حوزه‌ای شاید در کوتاه مدت اثر مثبت داشته و همانند مُسکن عمل کند، اما در بلندمدت آسیب‌هایی را برای بازار محصولات تولیدی به همراه دارد.

    این کارشناس اقتصاد کلان با تاکید به اینکه مداخله در قیمت‌گذاری به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست، اظهار کرد: براساس آمار منتشره طی سال‌های اخیر وقتی سیاست‌گذاران با هدف کنترل بازار و حمایت از تولید اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند، دلالان و واسطه‌ها نیز از این امر به نفع خود بهره گرفته و قیمت جدیدی در بازار سیاه شکل می‌گیرد که این مسئله مزیتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به همراه ندارد.

    حق شناس گفت: مطابق تجارب سایر کشورها، بهتر است به منظور کنترل سطح تورم و کاهش ناترازی بودجه در کشور اتخاذ سیاست‌های مالی و پولی را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کرده، بهره‌وری را افزایش و هزینه‌ها را متناسب با لوایح بودجه تنظیم کنیم.

    کارشناس اقتصاد کلان در پایان بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت، کنترل بودجه و سیاست‌های پولی براساس تحریم‌ها است؛ زیرا مسئله مذکور تاثیر بسیاری بر کاهش سطح تورم دارد.

    برچسب ها