عصر خودرو

اثر گذاری عضویت ایران در بریکس بر شرکت‌های بورسی چگونه خواهد بود؟

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: هر گره گشایی از اقتصاد ایران و تعاملات بین المللی طبیعتا به افزایش صادرات، سودآوری شرکت و تقویت ارزش پول ملی ما کمک خواهد کرد.

اثر گذاری عضویت ایران در بریکس بر شرکت‌های بورسی چگونه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نیما میرزایی گفت: هر گره گشایی از اقتصاد ایران و تعاملات بین المللی که در سال‌های اخیر دچار چالش‌های جدی شده بود طبیعتا به افزایش صادرات، سودآوری شرکت و تقویت ارزش پول ملی ما کمک خواهد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: عضویت در بریکس که بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی را شامل می‌شود از دو بعد می‌تواند بر شرکت‌های بورسی اثر گذار باشد بعد اول به تقویت صادرات بازمی گردد به امید خدا در صورت نهایی شدن بهره برداری ما از این عضویت شاهد تقویت صادرات خواهیم بود صادراتی که اکنون با ظرفیت واقعی کشور فاصله داریم و با بریکس این فاصله کم خواهد شد که به این ترتیب افزایش سود آوری شرکت‌ها را از این جهت شاهد خواهیم بود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مورد بعد به تاثیر این عضویت بر ارزش پول ملی ما بازمی‌گردد که طبیعتا می‌تواند اثر کاهنده روی سرعت رشد دلار داشته باشد، اما به عنوان یک تهدید برای سرمایه گذار بورس اثر گذار نخواهد بود به هر حال بخشی از جامعه بورسی این دیدگاه را دارند که با افزایش نرخ دلار نرخ فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و صورت‌های مالی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند واقعیت اینجاست که اکنون شاهد هستیم نرخ دلار نیمایی و مبادله‌ای هر دو پایین‌تر از ارزش ذاتی دلار هستند و اثرات احتمالی عضویت بر بریکس طبیعتا روی این دو اثر گذار نخواهد بود.

    او ادامه افزود: در کل  برآیند هر دو نکته از دید کارشناسی به نفع بازار سرمایه است چرا که در بلند مدت هم همواره از بهبود تعاملات بین المللی بهره بُردیم و این موضوع را سرمایه گذاران بلند مدت درک می‌کنند.

    برچسب ها