عصر خودرو

اونس ۲/ ۱ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد

افت طلا در هفته تلاطم

عصر بازار- فلز زرد در هفته گذشته نوسان‌های بسیار شدیدی را تجربه کرد، نوسان‌هایی که عمدتا ناشی از افت و خیز شاخص دلار بودند و نتیجه آنها افت ۱۶ دلاری بهای اونس بود. به این ترتیب اونس طلا که در نخستین هفته ماه مه ۳/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در هفته دوم ۲/ ۱ درصد دیگر از بهای خود را از دست داد تا در نیمه پنجمین ماه میلادی به قیمت ۱۲۷۳ دلار برسد.

افت طلا در هفته تلاطم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فلز زرد که حدود دو هفته پیش قیمت 1306 دلار را هم تجربه کرده بود، نتوانست به‌جز دقایقی در کانال 1300 دلاری بماند، اما در هر حال هنوز نسبت به ابتدای سال 2016 وضعیت بسیار خوبی دارد. اونس طلا که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار آغاز کرده بود، تا پایان فعالیت بازارهای جهانی در روز جمعه، جهش خود در سال جاری میلادی را به 20 درصد رساند. افت قیمت‌ها در دو هفته اول ماه مه باعث شده که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان حرفه‌ای کاهشی شود، با این همه برآیند نظر سرمایه‌گذاران خرد هنوز افزایشی است. مرور روند هفته گذشته دلیل این اختلاف را روشن می‌کند.

    اونس در نخستین روز کاری هفته از قیمت 1288 دلار به قیمت 1263 دلار سقوط کرد. بخشی از سقوط 25 دلاری روز دوشنبه ناشی از سودگیری معامله‌گران بود اما رشد شاخص دلار به‌شدت روند را تحت‌تاثیر قرار داد. روز دوشنبه بازار سهام چین در واکنش به داده‌های بد روز یکشنبه از دومین اقتصاد بزرگ جهان سقوط را تجربه کردند، اما تقریبا در تمام دیگر بورس‌ها افزایش ریسک‌پذیری و رشد شاخص‌ها مشهود بود. همزمان، بهای نفت خام با وجود رشد ابتدای روز، با افت مواجه شد.

    با توجه به روند روز دوشنبه، روز سه‌شنبه انتظار تعدیل می‌رفت، اما نتیجه فعالیت بازارها چیزی به‌جز رشد 2 دلاری اونس نبود. قیمت نهایی روز دوم 1265 دلار شد. رشد اندک روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که فلز زرد تحت فشار فروش فنی و سودگیری معامله‌گران بود. دو عامل کاهشی داخلی، عامل مهم خارجی رشد دلار را نیز همراه خود داشتند. حتی عامل چهارم رشد بازارهای سهام نیز فشار بیشتری بر اونس وارد کرد. با این همه، با رسیدن قیمت‌ها به کف 1256 دلاری، خریدها افزایش پیدا کرد تا اونس دوباره به محدوده 1260 دلاری بازگردد. رشد بهای نفت خام نیز عامل دیگری بود که در نیمه دوم روز به معکوس شدن روند بهای فلز زرد کمک کرد.

    چهارشنبه روز جهش 12 دلاری و ثبت قیمت 1277 دلار برای اونس بود. جهش روز سوم هفته نیز مانند بسیاری از روزهای کاری قبل از آن مربوط به عوامل خارجی بود. تضعیف شاخص دلار و رشد بهای نفت خام در این روز به رشد طلا کمک کرد. البته کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه نوشت که این روز،‌ روزی بدون رویدادهای خاص بود تا بازار آرام‌تر باشد. چهارشنبه بازارهای دارایی با عقب‌نشینی اصلاحی نسبت به روزهای قبل تضعیف شدند.

    اما پنج‌شنبه باز هم نوسان شدید دیگری از راه رسید. اونس در این روز با 13 دلار سقوط به قیمت 1263 دلار رسید. جالب اینجا است که سقوط روز چهارم نیز ناشی از عوامل خارجی بود. در این روز داده‌های بد از میزان مطالبات بیمه بیکاری آمریکا، طلا را رشد داد، اما رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام، فلز زرد را تضعیف کردند. بازارهای سهام جهان در این روز هم عمدتا تضعیف شدند، اما نتوانستند کمکی به فلز زرد بکنند. خبر مهم دیگر در چهارمین روز کاری هفته این بود که «بانک انگلستان» نرخ‌های بهره خود را دست‌نخورده نگه داشت.

    اونس روز جمعه را با قیمت‌های اندکی پایین‌‌تر از مرز 1270 دلار آغاز کرد اما در نهایت با 10 دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز پنج‌شنبه به بهای 1273 دلار رسید. مهم ترین عامل فشار بر طلا در روز جمعه انتشار داده‌های بهتر از انتظار از میزان خرده فرشی آمریکا بود. اما با افت قیمت‌ها تا نزدیکی مرز 1260 دلار، خریدها و بعد قیمت‌ها دوباره افزایش یافتند. نتیجه این نوسان‌های شدید در 5 روز کاری، اختلاف در نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها