عصر خودرو

از افزایش وام مشاغل خانگی تا جذب ۶۰۰۰ کارجو به بازار

عصر بازار- مهم‌ترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به راه اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، جذب ۶۰۰۰ متقاضی به بازار کار، تشکیل بیش از ۸۸۰ تعاونی زنان در دوسال گذشته، آماده افتتاح بودن ۱۳۰۰ واحد مسکن کارگری و افزایش ۳۵ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی اختصاص داشت.

از افزایش وام مشاغل خانگی تا جذب ۶۰۰۰ کارجو به بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا در هفته جاری دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار از ثبت13 هزار و 500 فرصت شغلی در سامانه جست وجوی شغل و جذب نیروی متقاضی کار به بازار کار خبر داد.

    بر اساس آمارها از ابتدای خردادماه تا 20 مردادماه امسال 29 هزار درخواست شغلی مربوط به کارجویان در سامانه ثبت شده و 5723 کارفرما در این سامانه ثبت‌نام کردند. 18 هزار و 138 معرفی‌نامه نیز صادر شده است.

    اردیبهشت ماه امسال سامانه جست‌وجوی شغل با نسخه به‌روز شده‌تری آغاز به کار کرد و در اختیار کارجویان و کارفرمایان قرار گرفت تا ضمن بهبود ارائه خدمات کاریابی ها زمینه ایجاد شفافیت در بازار کار صورت گیرد.

    افزایش 35 درصدی اعتبارات مشاغل خانگی خبر دیگری بود که از سوی معاونت اشتغال وزیر کار اعلام شد. سال گذشته 103 هزار فرصت شغلی جدید از محل منابع اشتغال خانگی ایجاد شد که معادل 10 درصد کل اشتغال ایجاد شده در کشور است و برای امسال نیز هدفگذاری شده که 15 درصد کل اشتغال ایجادی از محل طرح‌های مصوب مشاغل خانگی محقق شود. درحال حاضر سقف تسهیلات پرداختی به مشاغل خانگی مستقل 150 میلیون تومان و مشاغل خانگی پشتیبان 4 میلیارد تومان است که به شکل قرض الحسنه و با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود.

    راه اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار از دیگر اخبار هفته جاری بود. آنطور که معاون اشتغال وزیر کار خبر داده این سامانه تا شهریور ماه امسال راه اندازی می شود و زمینه تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان و دانش‌آموختگان را فراهم می کند.

    معاون تعاون وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی نیز این هفته از بهره برداری عنقریب 1300 واحد مسکونی در قالب تعاونی‌های نهضت ملی مسکن خبر داد.

    به گفته وی، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در این خصوص امضا شده سهم بخش تعاون 400 هزار واحد مسکونی بوده که احداث 62 هزار واحد آن آغاز شده و نخستین واحدهای مسکن کارگری در قالب تعاونی‌های نهضت ملی مسکن به تعداد 1300 واحد آماده افتتاح شده و وزارت نیرو باید انشعابات آب و برق را در اختیار این واحدها قرار دهد تا در اولین فرصت به بهره‌برداری برسند.

    تشکیل 882 تعاونی‌های زنان با  عضویت بیش از 8700 نفر در دولت سیزدهم خبر دیگر این هفته بود.

    تشکیل این تعداد تعاونی نسبت به سنوات گذشته از رشد هفت درصدی برخوردار بوده است. طبق آمارها 10 هزار تعاونی زنان در کشور وجود دارد که نشانگر افزایش مشارکت اقتصادی زنان است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون نیز از رشد 17 درصدی صدور ضمانت‌نامه‌ برای تعاونی‌ها خبر داد و گفت:صدور ضمانت‌نامه‌های این صندوق در سال 1401 با افزایش 17 درصدی نسبت به سال گذشته به 3704 میلیارد ریال رسیده است.

    برچسب ها