عصر خودرو

هفته گذشته به ثبت رسید؛

انعقاد ۴۹۰۰۰ قرارداد آتی سکه در بورس کالا

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۴۹هزار و ۱۰۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال رسید.

انعقاد ۴۹۰۰۰ قرارداد آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 28 هزار و 379 قرارداد به معاملات تحویل دی ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید نیز به بیش از 3 هزار میلیارد و 119میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تازه وارد اسفند ماه با 16 هزار و 852 قرارداد و ارزش یک هزار میلیارد و 879 میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین آبان ماه سال جاری نیز  با حجم 2 هزار و 350 قرارداد و به ارزش بیش 253 میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت.

    از سویی قرارداد تحویل اردیبهشت ماه نیز با 680 قرارداد به ارزش بیش از 70 میلیارد ریال در جایگاه چهارم معاملات قرار گرفت، این در شرایطی است که قرارداد تحویل شهریور ماه با 514  قرارداد به ارزش بیش از 54 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت، در پایان نیز رتبه آخر معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل تیر با 328 قرارداد به ارزش 34 میلیارد ریال اختصاص یافت.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با کاهش روبه رو شد؛ به طوری که سکه تحویل اردیبهشت با قیمت یک میلیون و 31هزار تومان به فروش رسید که کاهش0/7 درصدی را در این روز به ثبت رساند. قرارداد تحویل تیر نیز با قیمت یک میلیون و 47 هزار تومان معامله شد و افت0/49 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور سال جاری با قیمت یک میلیون و 57هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش 0/78 درصدی نسبت به روز چهار شنبه اخیر همراه شد. همچنین سکه سررسید آبان ماه با افت 0/57 درصدی با قیمت یک میلیون و 72هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با نرخ یک میلیون و 90 تومان، کاهش 0/66 درصدی را تجربه کرد. همچنین در پایان نیز سررسید اسفند ماه با قیمت یک میلیون 110 هزار تومان افت 73/0 درصدی را تجربه کرد.

    از سویی در بازار نقدی نیز طی هفته گذشته، ‌سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت تا روند هفتگی آن نیز معکوس شود. این اتفاق در حالی رخ داد که سکه در هفته گذشته کار خود را با افزایش قیمت آغاز کرده بود. شنبه گذشته، سکه تمام با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 38 هزار تومان رسید. روز یکشنبه، سکه در ادامه این روند افزایشی با 2 هزار تومان افزایش وارد کانال یک میلیون و 40 هزار تومان شد.

    روند کاهشی فلز گرانبهای داخلی از روز دوشنبه آغاز شد. در سومین روز هفته، سکه تمام 6 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در این روز ناشی از نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه، بهای اونس تا محدوده هزار و 260 دلار پایین آمده بود. سه‌شنبه و چهارشنبه، سکه نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها دو نوسان هزار تومانی را تجربه کرد. پس از دو روز کم نوسان، سکه روز پنج‌شنبه تغییرات قیمتی بیشتری را تجربه کرد و با 5 هزار تومان کاهش به قیمت یک‌میلیون و 30 هزار تومان رسید. قیمت سکه در روز پنج‌شنبه از دو ناحیه دلار و اونس تحت فشار بود. دو عاملی که موجب شدند سکه در مقطع کوتاهی حتی وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شود؛ ‌هر چند که نهایتا از کف روزانه بالا آمد و روی کف کانال یک میلیون و 30 هزار تومان به کار خود پایان داد. این کاهش موجب شد که میزان افت هفتگی سکه به 6 دهم درصد برسد. این در حالی بود که دو هفته پیش فلز گرانبهای داخلی 3 دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

    با وجود روند کاهشی سکه در انتهای هفته گذشته، برخی معامله‌گران امیدوارند سکه در ابتدای هفته جاری با افزایش قیمت مواجه شود. علت انتظارات افزایشی آنها بیشتر ناشی از بالا آمدن بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز جمعه بود. این در حالی است که هر گونه بازگشت بهای طلای جهانی می‌تواند منجر به تغییر انتظارات این دسته شود. البته اکثر معامله‌گران سکه اعتقاد دارند که بازار تا پایان وقت امروز نیز نوسان هیجانی را تجربه نخواهد کرد و بازار تا باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه با احتیاط فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها