عصر خودرو

کاهش قیمت نفت، پروژه‌های نفتی عراق را به تعویق انداخت

عصر بازار- شرکت‌های نفتی بین‌المللی به دولت عراق هشدار دادند اگر این کشور بر کاهش شدید هزینه‌ها در سال جاری اصرار ورزد، پروژه‌های افزایش تولید نفت این کشور به تأخیر خواهند افتاد.

کاهش قیمت نفت، پروژه‌های نفتی عراق را به تعویق انداخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک مقام ارشد نفتی عراق روز جمعه گفت، شرکت‌های نفتی بین المللی به دولت عراق هشدار داده‌اند که اگر این کشور بر کاهش شدید هزینه‌ها در سال جاری اصرار ورزد، پروژه‌های افزایش تولید به تأخیر خواهند افتاد.

    شرکت‌های نفتی که به توسعه میادین نفتی عظیم عراق کمک می‌کنند، عملاً نقشی مشابه شرکت‌های خدمات نفتی را ایفا می‌کنند و باید هر سال میزان هزینه‌های خود را با دولت این کشور تسویه کنند، سپس با تولید نفت از میادین موجود آنها مجدداً مبالغی را دریافت می‌دارند.

    زمانی که قیمت نفت بالای بشکه‌ای 100 دلار بود، این سازوکار بدون مشکل خاصی اجرا می‌شد، اما از زمانی که قیمت نفت به 40 دلار سقوط کرده، عراق نتوانسته نفت کافی برای پرداخت پول به این شرکت‌ها بابت سرمایه گذاری‌شان بیابد.

    عراق تقریباً نیمی از درآمدهای خود را به فروش نفت متکی است و در حال متحمل شدن هزینه‌های سنگین بابت جنگ با داعش در استان‌های شمالی و غربی است.

    با افزایش هزینه‌ها، دولت عراق برای دومین سال متوالی از شرکت‌های نفتی خارجی خواسته تا هزینه‌های خود را برای توسعه منابع نفتی کاهش دهند، اما دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند روی سطح هزینه‌ها با یکدیگر به توافق برسند.

    به همین منظور دولت عراق نامه‌هایی را به شرکت‌های رویال داچ شل، اکسون موبیل، انی، لوک اویل و پتروناس ارسال کرده است.

    این مقام عراقی گفت: «تاکنون هیچ توافقی با شرکت‌های خارجی بر سر بودجه‌های پیشنهادی به دست نیامده و این موجب بروز تأخیر در همه پروژه‌های نفتی کلیدی شده است.» وی افزود، مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

    استدلال دولت عراق این است که قیمت کالاها و خدمات طی دوره کاهش قیمت نفت، به‌شدت کاهش یافته و بنابراین شرکت‌های نفتی باید پول کمتری دریافت کنند.

    اما برخی شرکت‌ها می‌گویند، بودجه‌های پیشنهادی ممکن است مانع از ادامه فعالیت آنها در عراق شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها