عصر خودرو

قیمت فولاد کاهش یافت

عصر بازار- بازار مقاطع فولادی کشور در سال‌های اخیر به‌دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور و در نتیجه آن کاهش ساخت‌وساز و همچنین کمبود بودجه بخش‌های عمرانی در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد.

قیمت فولاد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، همچنین قیمت فولاد خارجی به‌صورت مستقیم روی نرخ محصولات داخلی نیز اثرگذار است اما در هفته‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، بازار فولادسازان داخلی نیز با رونق نسبی همراه شد و میزان معاملات آنها در بورس کالا افزایش یافت.
    این در شرایطی است که از ابتدای هفته گذشته قیمت این محصولات در بورس کالا در روند نزولی قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند، برای تحرک در این بازار نیاز است تا تقاضا برای این محصولات در نتیجه افزایش ساخت‌وسازها و افزایش عملیات‌های عمرانی جدید به وجود آید.


    نگاهی به بازار
    در روزهای گذشته قیمت میلگرد و کلاف در بازار فولاد تهران کاهش داشته و همچنین ثبات نسبی و افزایش محدود قیمت تیرآهن نیز در این بازار حاکم شده و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌های جهانی نیز ابهام‌های جدیدی را به این بازار تزریق کرده است.
    در بازار داخلی شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها هستیم تا جایی که بخش بزرگی از مصنوعات فولادی در مسیر افت نرخ‌ها قرار دارد. به این ترتیب در بازار تهران قیمت انواع مختلف میلگرد در هفته گذشته در مسیر کاهش نرخ بوده تا جایی که بخش بزرگی از افزایش قیمت هفته‌های قبل خود را از دست داده است.
    عقب‌نشینی خریداران و کاهش حجم تقاضای موثر، ترس فعالان بازار از افت بیشتر نرخ‌ها، ابهام نسبت به آینده این بازار، پایین بودن نسبی قیمت شمش، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ‌آهن، مشکلات حمل‌ونقل به دلیل بارش باران و حتی بسته‌شدن برخی از جاده‌های ارتباطی و همچنین امید به افزایش تقاضا در روزهای گرم پیش‌رو مواردی است که این بازار را با ابهامات بسیاری روبه‌رو کرده است. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد وضعیت کلی در بازار فولاد چندان هم متناسب نیست یعنی احتمال تغییر وضعیت را در ذات خود نهفته دارد.


    کمبود تقاضا
    مدیر معاملاتی بورس کالا کارگزاری پارس ایده بنیان دلیل کاهش قیمت محصولات فولادی در این هفته را نبود بازار مصرف در کشور دانست.
    هاشم باروتی  با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌های جهانی موجب رشد قیمتی در مقاطع فولادی شده بود، اظهار کرد: نرخ محصولات فولادی در داخل کشور با قیمت جهانی آنها رابطه مستقیم دارد، با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی در هفته‌های اخیر، نرخ این مواد نیز در داخل کشور افزایش یافت.
    وی به انبارهای مملو از مقاطع فولادی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و نبشی در انبارها انباشته شده و تا زمانی که مصرف در کشور به وجود نیاید، نمی‌توان شاهد افزایش نرخ این محصولات در کشور بود.
    باروتی با اشاره به اینکه بازار با توجه به نرخ کاهش سود بانکی، به سمت خرید کالاهای اساسی پیش رفته است، بیان کرد: اما باز هم با توجه به رکودی که در مصرف وجود دارد، فعلا برای آنکه پیش‌بینی کاهش نرخ سود بانکی به مصرف بینجامد، چشم‌انداز مثبتی برای آن وجود ندارد.
    مدیر معاملاتی بورس کالای کارگزاری پارس ایده بنیان به وام‌های دولت برای سازندگان مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به وام‌هایی دولت برای سازندگان در نظر گرفته و همچنین افزایش ساخت‌وسازها در نیمه نخست سال، انتظار می‌رود که تاحدودی رونق به بخش مسکن به‌ویژه در شهرستان‌ها بازگردد و به‌دنبال آن میزان فولاد بیشتری مورد استفاده قرار گیرد و درنتیجه قیمت محصولات فولادی نیز افزایش یابد.
    باروتی با اشاره به اینکه دولت باید بتواند با نرخ کمتر سود بانکی بخش تقاضا را تقویت کند، گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد تا با کاهش نرخ بهره بانکی، تقاضا برای خرید مسکن نیز شکل بگیرد و تا زمانی که این اتفاقات نیفتد و چشم‌انداز روشنی در سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به وجود نیاید، نمی‌توان به رونق فروش محصولات فولادی در بورس کالا نیز امیدوار بود.


    رکود اقتصادی
    مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا یکی از مهم‌ترین مشکلات فولادسازان را رکود اقتصادی در کشور دانست که منجر به کاهش تقاضا برای این محصولات شده است.
    علیرضا مستقل با اشاره به اینکه در حال حاضر انبارهای فولادسازان از محصولات‌شان پر شده است، بیان کرد: در صورتی که رونق اقتصادی در کشور به وجود بیاید، می‌توان امیدوار بود که میزان فروش این محصولات افزایش یابد و درنتیجه قیمت آنها نیز در بازار با رشد روبه‌رو شود زیرا افزایش ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی موجب استفاده بیشتر از فلزات اساسی به خصوص محصولات فولادی خواهد شد.
    وی پیش‌بینی کرد در صورت بهبود اوضاع اقتصادی، حجم و تناژ فروش فولادسازان نسبت به سال گذشته افزایش مناسبی را تجربه کند و نرخ‌ها نسبت به گذشته افزایش یابد. در چنین صورتی سودآوری فولادسازان بیشتر خواهد شد و میزان معاملات آنها در بورس کالا نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مستقل با اشاره به اینکه قیمت مقاطع فولادی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی خواهد بود، بیان کرد: در هفته‌های اخیر قیمت‌های فولادی در جهان افزایش پیدا کرد و میزان معاملات این محصولات نیز در بورس کالا افزایش یافت اما با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور، میزان فروش محصولات فولادی دوباره کاهش یافت.
    مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا با اشاره به اینکه به‌طور کلی وضعیت تولیدکنندگان فولاد در سال95 بهتر از سال94 خواهد بود و در مسیر بهتری گام برخواهند داشت، بیان کرد: نمی‌توان انتظار داشت که رشد فولادسازان به یکباره اتفاق بیفتد بلکه به مدت‌زمان بیشتری نیاز است.


    سخن آخر....
    به‌طور کلی چشم‌انداز سودآوری صنایع فولادی و افزایش حجم معاملات آنها نشان‌دهنده آن است که میزان فروش این محصولات در سال 95 تغییرات چندانی نسبت به سال 94 نداشته باشد. اما در صورتی که وضعیت اقتصاد جهانی به‌ویژه چین بهبود پیدا کند و همچنین میزان ساخت‌وسازها در داخل کشور نیز با رونق روبه‌رو شود، می‌توان امیدوار بود که بازار محصولات فولادی در سال 95 بهتر از گذشته باشد و معاملات آنها در بورس کالا رونق را تجربه کند.
    از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند، اجرایی‌شدن برجام در بلندمدت می‌تواند بر بهبود اوضاع اقتصادی اثرگذار باشد اما در گام نخست باید بتوان زمینه‌ای برای بهبود وضعیت تولیدکننده‌های داخلی فراهم کرد و در گام دوم نیز به تحریک میزان تقاضا در کشور پرداخت تا به این وسیله بتوان بازار آهن را از حالت رکود خارج کرد و رونق نسبی به‌دست آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو