عصر خودرو

قرقیزستان و ایران شورای سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد می‌کنند

عصر بازار- در نشست نهایی کمیسیون مشترک اقتصادی قرقیزستان و ایران چند توافقنامه همکاری بین طرفین به امضا رسید و ۲ طرف برای ایجاد شورای سرمایه‌گذاری مشترک توافق کردند.

قرقیزستان و ایران شورای سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، نشست نهایی یازدهمین دوره کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان با امضای چند سند همکاری و با حضور «عباس آخوندی» وزیر جاده و شهرسازی ایران و «ضمیربیک حیدراف» وزیر حمل‌ونقل جمهوری قرقیزستان و دیگر مقامات دولتی 2 کشور مذکور برگزار شد.

    در ابتدای جلسه حیدراف ضمیربک با اشاره به اهداف و نتایج این کمیسیون، اظهار داشت: کمیسیون قبلی بین دولت‌ها قرقیزستان و ایران چهار سال قبل برگزار شده بود که همه توافقات آن هنوز هم اجرا نشدند اما به هر حال «بیشکک» علاقمند افزایش ارتباطات اقتصادی و تجاری با تهران می‌باشد.

    وی افزود: کارشناسان هر 2 کشور در برگزاری هرچه بهتر کمیسیون تلاش زیادی کردند و به طور فعال تمام موارد امکان‌پذیر برای توسعه را بررسی کرده و گزارش‌های خود را در احتیار سران طرفین ارائه کردند.

    وزیر حمل‌ونقل قرقیزستان تصریح کرد: گسترش مناسبات اقتصادی در اولویت روابط قرقیزستان و ایران است چراکه در حال حاضر مبادلات بین 2 کشور جوابگوی حتی نیمی از کل ظرفیت نمی‌باشد، بنابراین در این رابطه باید ارتباطات بخش اقتصادی 2 کشور افزایش یابد.

    این مقام قرقیز ادامه داد: با توجه به پیشنهاد ایران برای همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و با توجه به اینکه قرقیزستان عضو این اتحادیه می‌باشد، انتظار می‌رود که اهداف هر 2 کشور در این زمینه همسو بوده و در مسیر توسعه مناسبات اقتصادی و دوستی متقابل است.

    حیدراف گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از شهروندان قرقیزستان مسلمان هستند و با وجود تجربه خوب ایران در صنعت محصولات حلال، بیشکک در این زمینه پیشنهاد ایجاد کارخانه‌های مشترک یا خصوصی برای ایرانیان در خاک قرقیزستان را مطرح می‌کند.

    وزیر حمل‌ونقل قرقیزستان در سخنرانی خود به وجود بیش از 200 شرکت فعال در این کشور اشاره کرد و جذب سرمایه‌گذاران خارجی جهت توسعه اقتصاد را هدف اصلی دولت برشمرد و برای همکاری در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق- آبی ابراز امیدواری کرد.

    حیدراف عنوان کرد: ایران امکانات خوبی جهت همکاری با قرقیزستان از جمله در بخش‌های کشاورزی، ساخت‌ مسکن، توسعه بخش گردشگری و گردشگری سلامت دارد که امیدواریم تبادل اطلاعات در تمام موارد ذکر شده همچنان ادامه یابد.

    در ادامه نشست عباس آخوندی وزیر جاده و شهرسازی ایران اظهار داشت: مذاکرات انجام شده بسیار سودمند بود و تمام شرایط برای توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف وجود دارد ضمن آنکه بازدیدهای رسمی رؤسای  جمهور قرقیزستان و ایران از کشور یکدیگر بر روابط فیمابین تأثیرات زیادی داشته است.

    وی افزود: باید هر چه بیشتر برای توسعه همکاری در حوزه‌های دیگر توجه کرد بویژه باید بخش بانکی مشترک ایجاد شود که پس از آن، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های انرژی، تجارت و ساخت‌وساز فعال می‌گردد.

    آخوندی گفت: امروز ما با همتایان قرقیز توافقنامه ایجاد شورای سرمایه‌گذاری مشترک را امضا کردیم و در آینده به توسعه خطوط راه‌آهن هم با قطارهای باری و هم مسافربری بیشتر اهمیت می‌دهیم ضمن آنکه مسئله افتتاح پروازهای مستقیم بیشکک- تهران و بیشکک- مشهد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    وزیر راه و شهرسازی ایران عنوان کرد: توسعه گردشگری و گردشگری سلامت یکی از اولویت‌های ارتباطات ایران و قرقیزستان است.

    وی در پایان، همتایان قرقیز خود را برای شرکت در نشست بعدی کمیسیون مشترک دولت‌های ایران و قرقیزستان که قرار است در تهران برگزار شود، دعوت کرد.   

    این مسئله در حالی است که در قالب یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی قرقیزستان و ایران چند سند همکاری بین طرفین به امضا رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها