عصر خودرو

یک دهه تجارت ایران با کشور مهمان این هفته روحانی+نمودار

عصر بازار- تجارت ایران و کرواسی در یک دهه اخیر با افت و خیزهایی همراه بوده و سال گذشته در پایین‌ترین سطح چند سال گذشته قرار داشته است.

یک دهه تجارت ایران با کشور مهمان این هفته روحانی+نمودار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس جمهور کرواسی طی روزهای آینده در رأس هیأتی تجاری به ایران سفر می‌کند. آن طور که خبرگزاری‌ها خبر داده‌اند هیأت تجاری همراه خانم کولیندا گرابار کیتار وویچ متشکل از 50 شرکت کروات است. این سفر به منظور توسعه همکاری تجاری این کشور با ایران صورت می‌گیرد. اما در حال حاضر روابط تجاری ایران و کرواسی در چه وضعیتی است؟ این دو کشور بیشتر چه کالاهایی با هم مبادله می‌کنند؟ طی یک دهه اخیر تجارت ایران و کرواسی چه نوسان‌هایی داشته است؟

    تجارت ایران و کرواسی طی یک دهه اخیر فراز و فرودهایی داشته است. ارزش صادرات ایران به کرواسی در سال 85 معادل 700 هزار دلار و در سال 86 معادل 600 هزار دلار بوده است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به این کشور طی روندی صعودی به میزانی معادل چهار میلیون و 800 هزار دلار در سال 87 و سپس معادل هشت میلیون و 400 هزار دلار در سال 89 رسیده است. پس از آن ارزش صادرات ایران به کرواسی دچار روندی تنزلی شده و به حدود نیم میلیون دلار در سال 94 کاهش یافته است.

    ارزش واردات ایران از کرواسی نیز تقریبا روندی مشابه صادرات ایران به این کشور را طی کرده است. ایران در سال 85 معادل 9 میلیون و 600 هزار دلار کالا از کرواسی وارد کرده است. سپس ارزش واردات ایران از این کشور طی روندی صعودی به 14 میلیون و 800 هزار دلار در سال 86 و 43 میلیون و 600 هزار دلار در سال 87 رسیده است. در سال‌‌های 88، 89 و 90 ارزش واردات ایران از کرواسی به زیر 10 میلیون دلار در سال افت کرده و در سال‌های بعد مجددا تا حدودی افزایش یافته است. ارزش وارات ایران از این کشور در سال 91 معادل 22 میلیون و 400 هزار دلار، در سال 92 معادل 14 میلیون و 300 هزار دلار و در سال 93 معادل 11 میلیون و 400 هزار دلار است. در سال 94 واردات ایران از این کشور به‌شدت افت کرده و به میزانی معادل سه میلیون دلار رسیده است.

    شکل زیر بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت ایران و کرواسی تهیه شده است.

    ایران و کرواسی چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    به گزارش اقتصادنیوز، کلیه صادرات ایران به کرواسی در سال 94 محدود به صادرات چند نوع «انگور خشک‌کرده»، «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات»، «پسته» و «خرما» است. اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور نیز عبارتند از: «واکسن»، «متیونین»، «توتون و تنباکو»، «کمباین»، «قالب برای شیشه»، «کارتن قوطی و جعبه»، «تئودولیت‌ها و تاکی‌مترها و تاکئومترها» (دستگاه‌های نقشه‌برداری)، «ماشین آلات چاپ برجسته»، «الیاف از رشته‌های سنتیک»، «ماشین‌های برش» و «انواع سوزن‌های بیوپسی».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها