عصر خودرو

نشانه‌های افت قیمت جهانی شمش در بازار داخل چیست؟

بازیگران بازار فولاد در انتظار ثبات

عصر بازار- نوسان در بازار فولاد در شرایطی ادامه دارد که به نظر می‌رسد تلاش فولادسازان برای حفظ قیمت‌های داخلی تا حدودی تحت تاثیر کاهش جهانی قیمت شمش و همچنین قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان، نتیجه مورد انتظار آنها را به همراه نداشته است.

بازیگران بازار فولاد در انتظار ثبات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس نگاهی به روند تغییرات قیمت میلگرد در بازار داخلی نشان می‌دهد که قیمت این محصول از نخستین روز اردیبهشت ماه جاری تا روز گذشته از میانگین 1740 تومان به 1588 تومان رسیده است. این میزان کاهش قیمت در حالی رخ داده است که کارشناسان دلیل اصلی آن را تبعیت از قیمت‌های جهانی ارزیابی می‌کنند؛ هرچند نزدیک شدن به ماه رمضان و رکود بازار به شکل سنتی در این ماه نیز از دیگر دلایل کارشناسان برای افت قیمتی است که به آن اشاره شد.

    بر این اساس نگاهی به قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد که 335 دلار آخرین قیمتی است که برای بیلت آماده حمل در بنادر چین ارائه شده است. اعلام این قیمت از سوی چین به معنای افت 60 تا 70 دلاری قیمت بیلت طی هفته‌های اخیر است. این قیمت در حالی از سوی چین اعلام می‌شود که تا پیش از این فولادسازان به بهبود قیمت‌های جهانی در نتیجه سیاست‌های جدید چین برای توسعه و همچنین کاهش تولید،‌ امیدوار بودند. حال اما به نظر می‌رسد تصمیمات چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ اقتصاد و فولادساز دنیا کمی با تغییر همراه شده است و این تغییر از آنجا اهمیت دارد که چرخشی کوتاه از سوی این غول بزرگ می‌تواند تبعات فراوانی برای فعالان اقتصادی در سطح دنیا به همراه داشته باشد.

    با افزایش قیمت‌ شمش که رشد قیمت سنگ‌آهن را نیز در پی داشت، دولت چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده سنگ‌آهن، قیمت این ماده اولیه را با تعدیل همراه کرد تا مجبور به پرداخت هزینه‌ای گزاف برای آن نباشد.نمونه بارزی که می‌توان به آن اشاره کرد کنترلی بود که از سوی دولت چین در معاملات آتی سنگ‌آهن رخ داد. وضع عوارض بر این معاملات راهکار دولت چین برای کشیدن ترمز رشد قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی بود.

    حال با این تفاسیر سوالی که مطرح می‌شود این است که بازار داخلی که در پی رشد قیمت‌های جهانی با تقویت قیمت‌ها همراه بود، از این پس چه سرنوشتی خواهد داشت؟ این سوال در شرایطی مطرح است که در هفته‌های اخیر قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد شیب نزولی پیدا کرده‌اند و در چنین شرایطی طبیعی است که فعالان بازار تا زمان توقف قیمت‌ها دست از معاملات بکشند و انتظار پیشه کنند. این انتظار را می‌توان در کاهش بازیگران بازار در معاملات فولاد بورس کالا در هفته گذشته مشاهده کرد. بر این اساس طی هفته گذشته به علت نبود تقاضا و همچنین شکننده بودن قیمت‌ها، عرضه میلگرد و تیرآهن در سطحی محدود در بورس کالا انجام شد.

    ابزار تعرفه برای حفظ قیمت‌

    اما معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان‌می‌گوید در حالی‌که قیمت شمش در چین چیزی حدود 60 تا 70 دلار کاهش داشته است و از 400 دلار به 335 دلار رسیده است (و توان رسیدن به 250 دلار را نیز دارد)، در پاسخ به سوالی در رابطه با چشم‌انداز بازار داخلی می‌گوید: با توجه به تعرفه‌ واردات فولاد در سال جدید، اگر قیمت جهانی شمش از چیزی که حالا هست پایین‌تر هم بیاید، قیمت شمش داخلی در همین حدود، یعنی بالای 1400 تومان باقی خواهد ماند.

    احسان دشتیانه در حالی این پیش‌بینی را به دست می‌دهد که عقیده دارد هنوز برای پیش‌بینی شرایط بازار کمی زود است و باید منتظر ماند تا دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. دشتیانه در ادامه می‌گوید: به هرحال شاید برخی تولیدکنندگان نتوانند روند نزولی قیمت‌های جهانی را تحمل کنند و برای جذب مشتری اقدام به کاهش قیمت کنند؛ اما 1400 تومان برای شمش قیمتی است که برای برخی تولیدکننده‌ها با زیان، برای برخی سر به سر و برای برخی نیز با سود همراه خواهد بود. این کارشناس حوزه فولاد عقیده دارد با توجه به تعرفه‌های واردات بهتر است تولیدکنندگان در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کنند تا با ایجاد ثبات قیمتی در بازار فولاد، معاملات جانی دوباره بگیرند. این کارشناس در توضیح بیشتر می‌گوید: در حال حاضر اگرچه قیمت شمش از سوی چین با کاهشی نزدیک به 70 دلار همراه شده است، اما با این وجود و در مقایسه با قیمت‌های قبلی هنوز در سطح خوبی قرار دارد. این در حالی است که بسیاری از کشورها با وجود تاثیرگذار بودن چین، لزوما از این تغییر قیمت‌ها تبعیت نمی‌کنند و با وضع تعرفه فضای داخلی کشور خود را از قیمت‌های جهانی دور نگه می‌دارند. آمریکا یکی از نمونه‌هایی است که در رابطه با وضع تعرفه می‌توان به آن اشاره کرد. این کشور در روزهایی که چین به دامپینگ و شکست قیمت‌ها محکوم می‌شد، با وضع تعرفه‌های بالا برای واردات قیمت تولیدات خود در داخل کشور را ثابت و به دور از نوسان نگه داشت. با تمام این تفاسیر و با توجه به توانایی چین برای تاثیرگذار بودن در اقتصاد جهانی، کارشناسان عقیده دارند وضع تعرفه می‌تواند عاملی برای حفظ تولید و بازار داخلی فولاد در مقابل تولیدات چین و بازی قیمت آنها باشد.

    این پیشنهاد کارشناسان در حالی وجود دارد که آنها عقیده دارند با وجود کاهش قیمت‌های اخیر در بازار جهانی فولاد، روند کلی قیمت‌ها همچنان مثبت است؛ زیرا معمولا و پس از یک شیب تند شیب کلی قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد فولادسازان با توجه به وجود تعرفه‌ها، تمام تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در سطوح فعلی به کار بندند تا شاید متقاضیان فولاد بعد از اطمینان نسبت به ثبات قیمت‌ها، بار دیگر وارد صحنه معاملات شوند. با تمام این تفاسیر اما برای روشن‌تر شدن شرایط باید منتظر ماند و دید تولیدکنندگان و فعالان بازار در نهایت چه واکنشی نسبت به کاهش جهانی قیمت شمش در سایه ورود به ماه رمضان نشان خواهند داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها