عصر خودرو

با وجود شکست میانه کانال رخ داد

توقف نقطه‌ای کاهش دلار

عصر بازار- هفته گذشته کاهش قیمت هفتگی دلار که ناشی از مقایسه دو نقطه انتهایی هر هفته بود، قطع شد. با این حال بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که شاخص ارزی همچنان در مسیر کاهشی قرار دارد؛ چراکه میانگین آن در هفته گذشته‌ نسبت به هفته پیش از آن پایین‌تر آمده است.

توقف نقطه‌ای کاهش دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت؛‌ ولی روند هفتگی قیمت این ارز چنان‌که اشاره شد افزایشی باقی ماند. در آخرین روز هفته گذشته، بهای دلار با 6 تومان کاهش به 3 هزار و 447 تومان رسید. به گفته فعالان،‌کاهش نرخ حواله درهم در کنار افزایش معاملات خالی‌فروشی دو عاملی بودند که به کاهش شاخص ارزی کمک کردند. با وجود کاهش روز پنج‌شنبه، دلار در هفته گذشته به میزان بسیار جزئی 5 صدم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد تا روند کاهشی این ارز به‌صورت نقطه‌ای قطع شده باشد. توقف روند کاهشی نقطه‌ای دلار در حالی رخ دادکه میانگین شاخص ارزی در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن پایین‌تر آمد. دو هفته قبل، متوسط قیمت دلار به 3 هزار و 452 تومان رسید. این در حالی است که میانگین قیمت این ارز در هفته گذشته تا 3 هزار و 450 تومان پایین آمد. به زبان ساده‌تر، با وجود روند کلی کاهشی دلار، ‌مقایسه دو نقطه انتهایی هفته گذشته و هفته پیش از آن موجب شد که دلار به‌صورت نقطه‌ای افزایش قیمت را تجربه کرده باشد.

    هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر نزولی قرار گرفت و 6 دهم درصد از ارزش خود را از دست داد. بخش زیادی از این کاهش مربوط به روز انتهایی هفته گذشته بود؛‌ پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان رسید. جدا از کاهش قیمت دلار،‌ ورود اونس جهانی به محدوده هزار و 260 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه دیگر عاملی بود که به افت قیمت کمک کرد.

    دلار در حوالی میانه کانال

    قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت در بازه محدود 3 هزار و 447 تومان تا 3 هزار و 455 تومان نوسان کرد که نشان‌دهنده روزهای کم نوسان بازار ارز بود. این بازه نوسانی در حالی رقم خورد که شاخص ارزی دو هفته پیش در محدوده بالاتر 3 هزار و 445 تومان تا 3 هزار و 470 تومان نوسان کرده بود؛ موضوعی که نشان‌دهنده روند کاهش تدریجی دلار در 2 هفته گذشته بوده است.

    هفته گذشته، دلار با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد تا کمی از کف قیمت خود در سال 95 فاصله بگیرد. در اولین روز هفته گذشته، شاخص ارزی با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 447 تومان رسید. روز شنبه، دلار تا محدوده 3 هزار و 420 تومان نیز پایین آمد؛ ولی هر چقدر به ساعت انتهایی روز نزدیک شدیم، ‌تقاضا برای خرید ارز بالاتر رفت تا قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در دومین روز هفته افزایش روز شنبه ادامه یافت و دلار با 6 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 453 تومان رسید. شاخص بازار ارز روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه در محدوده 3هزار و 450 تومان نوسانات محدودی را تجربه کرد تا اینکه روز پنج‌شنبه از میانه کانال به زیر کشیده شد. در آخرین روز هفته گذشته، چنانکه اشاره شد دلار با 6 تومان کاهش از مرز 3 هزار و 450 تومان پایین آمد و به قیمت 3 هزار و 453 تومان رسید.

    دو راهی انتظاری معامله‌گران

    تغییرات محدود دلار در سال 95 موجب شده انتظار معامله‌گران برای نوسان شدید این ارز در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه کاهش یابد. با وجود توافق نسبی معامله‌گران در رابطه با این موضوع، درباره روند قیمت دلار در هفته جاری دو دیدگاه متفاوت در بازار وجود دارد. برخی از آنها اعتقاد دارند که قیمت این ارز روز شنبه در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و از مرز 3 هزار و 450 تومان عبور خواهد کرد. این در حالی است که گروه دوم باور دارند که دلار کشش افزایش قیمت را ندارد و روند کاهشی دو روز انتهایی هفته گذشته به ابتدای هفته جاری نیز سرایت خواهد کرد. انتظارات افزایشی این دسته به چند دلیل مربوط است. اولین موضوع به روند قیمت دلار مربوط است. این دسته اعتقاد دارند که قیمت دلار در هفته گذشته مقاومت مناسبی در محدوده 3 هزار و 440 تومان از خود نشان داد و همین موضوع نشان‌دهنده آن است که بازار گرایشی به کاهش قیمت ندارد. دومین نکته‌ای که برخی معامله‌گران را افزایشی نگه داشته است، به تصوری مربوط است که آنها از تاکتیک تعیین قیمت سیاست‌گذار دارند. در مقاطعی از هفته گذشته، برخی از صرافی‌های بانکی نرخ خود را بالاتر یا برابر قیمت معامله‌گران پاساژ افشار تعیین کردند. این موضوع موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار کمرنگ‌تر و تلاش خالی‌فروشان برای پایین آوردن مصنوعی قیمت ناکام شود. به گفته برخی کارشناسان، هدف بازارساز از این عمل آن بود که نوسانات بازار را مدیریت کند و مانع از افزایش نوسانات دلار تحت تاثیر تحرکات خالی‌فروشی شود. در مقابل کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند که دلار مدت‌هاست نشانه افزایشی خاصی از خود نشان نداده و در یک سرازیری کاهشی قرار گرفته است.

    معکوس شدن سکه

    هفته گذشته، ‌سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت تا روند هفتگی آن نیز معکوس شود. این حادثه در حالی رخ داد که سکه در هفته گذشته کار خود را با افزایش قیمت آغاز کرده بود. شنبه گذشته، سکه تمام با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 38 هزار تومان رسید. روز یکشنبه، سکه در ادامه این روند افزایشی با 2 هزار تومان افزایش وارد کانال یک میلیون و 40 هزار تومان شد.

    روند کاهشی فلز گرانبهای داخلی از روز دوشنبه آغاز شد. در سومین روز هفته، سکه تمام 6 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در این روز ناشی از نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه، بهای اونس تا محدوده هزار و 260 دلار پایین آمده بود. سه‌شنبه و چهارشنبه، سکه تمام نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها دو نوسان هزار تومانی را تجربه کرد. پس از دو روز کم نوسان، سکه روز پنج‌شنبه تغییرات قیمتی بیشتری را تجربه کرد و با 5 هزار تومان کاهش به قیمت یک‌میلیون و 30 هزار تومان رسید. قیمت سکه در روز پنج‌شنبه از دو ناحیه دلار و اونس تحت فشار بود. دو عاملی که موجب شدند سکه در مقطع کوتاهی حتی وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شود؛ ‌هر چند که نهایتا از کف روزانه بالا آمد و روی کف کانال یک میلیون و 30 هزار تومان به کار خود پایان داد. این کاهش موجب شد که میزان افت هفتگی سکه به 6 دهم درصد برسد. این در حالی بود که دو هفته پیش فلز گرانبهای داخلی 3 دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

    با وجود روند کاهشی سکه در انتهای هفته گذشته، برخی معامله‌گران امیدوارند سکه در ابتدای هفته جاری با افزایش قیمت مواجه شود. علت انتظارات افزایشی آنها بیشتر ناشی از بالا آمدن بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز جمعه بود. این در حالی است که هر گونه بازگشت بهای طلای جهانی می‌تواند منجر به تغییر انتظارات این دسته شود. البته اکثر معامله‌گران سکه اعتقاد دارند که بازار روز شنبه نوسان هیجانی را تجربه نخواهد کرد و بازار تا باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه با احتیاط فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها